ارزش پول ملی ترکیه سقوط کرد



  اخباربین الملل,خبرهای   بین الملل ,دولت ترکیه

بازداشت رهبران حزب مخالف دولت ترکیه موجب شد ارزش لیر این کشور در برابر دلار و یورو بشدت کاهش پیدا کند.

 به گزارش  العالم، بازداشت رهبران حزب مخالف دولت ترکیه موجی از فروش سهام و اوراق قرضه در بازار بورس این کشور به راه انداخته و ارزش لیر ترکیه در برابر دلار و یورو، به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرده است.

 

روز جمعه در ترکیه هر دلار آمریکا 3.15  لیر و هر یورو 3.5 لیر به فروش رفت. این پایین‌ترین نرخ پول ملی ترکیه در برابر ارزهای خارجی در سال‌های اخیر ست.

 

به گزارش دویچه وله، براساس گزارش رسانه‌های آلمان، لیر ترکیه هفته‌هاست که زیر فشار قرار دارد. تنها در سه ماه و نیم گذشته لیر ترکیه ۱۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار و یورو از دست داده است.

 

این به معنای آن است که سفر به ترکیه برای اروپایی‌ها روز به روز ارزان‌تر می‌شود.

 

نگرانی سرمایه‌گذاران و بازرگانان

سرمایه‌گذاران و بازرگانان نگران وضع اقتصاد ترکیه هستند. از زمان کودتای نافرجام در ۱۵ ژوئیه گذشته و موج تصفیه‌‌های پس از آن علیه جنبش گولن، نشانه‌های کاهش آهنگ رشد اقتصادی ترکیه بیشتر ‌شده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ رشد اقتصاد ترکیه در سال آینده تنها به دو درصد خواهد رسید.

 

تلاش‌های رجب طیب اردوغان برای ایجاد یک سیستم ریاست جمهوری و بستن دهان منتقدان به‌طور فزاینده سرمایه‌گذاران را نگران کرده است. شامگاه پنجشنبه (۳ نوامبر/ ۱۳ آبان) پلیس ترکیه ۱۱ نماینده حزب کرد دموکراتیک‌ خلق‌ها (HDP) را بازداشت کرد که دو نفر از آنها صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ، رهبران این حزب بودند.

 

اردوغان، حزب دموکراتیک خلق‌ها را از حامیان حزب کارگران کرد ترکیه (پ ‌ک ‌ک) می‌داند که در ترکیه یک گروه "تروریستی" شناخته می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------