معاون وزیر: دولت به حساب‌های بانکی یارانه‌بگیران سرکشی خواهد کرد!



اخبار,اخبار اقتصادی,يارانه اي نقدي


اخبار اقتصادی  - معاون وزیر اقتصاد مدعی شد:
دولت به حساب‌های بانکی یارانه‌بگیران سرکشی خواهد کرد

معاون وزیر اقتصاد با اعلام اینکه تکمیل فرم خوداظهاری و ثبت نام برای دریافت یارانه‌های نقدی به معنای اجازه یارانه بگیران به دولت برای سرکشی به حساب‌ها و دارایی‌های شخصی‌ آنها محسوب می شود، گفت: هیئت ویژه رسیدگی به شکایات افرادی که ثبت نام کرده اما یارانه به آنها تعلق نگرفته‌ است تشکیل می‌شود.

به گزارش  مهر، شاپور محمدی شب گذشته در برنامه تلویزیونی پایش در تشریح فرآیند ثبت نام یارانه نقدی گفت: افرادی که در دور جدید ثبت نام دریافت یارانه نقدی، اقدام نکرده‌ باشند، از اردیبهشت ماه دیگر یارانه دریافت نخواهند کرد، اما در فروردین ماه یارانه به تمام یارانه بگیران پرداخت می‌شود.

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه تمام افرادی که در دور جدید ثبت نام کرده و توسط دولت برای دریافت یارانه نقدی تائید شوند، از اردیبهشت ماه یارانه دریافت می‌کنند، افزود: تکمیل فرم خوداظهاری به معنای اجازه مردم به دولت برای سرکشی به حساب‌ها و دارایی‌های شخصی‌ آنها محسوب می شود.

وی از تشکیل هیئت ویژه رسیدگی به شکایات افرادی که برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کرده ولی در فاز دوم به آنها یارانه تعلق نگرفته باشد، در آینده خبرداد و افزود: دولت در سرکشی به حساب‌ها و دارایی‌های شخصی مردم ملاحظات جدی دارد و مادامی که مردم اجازه ندهند، دولت وارد اطلاعات اقتصادی آنها نخواهد شد مگر اینکه خود مردم با تکمیل فرم خوداظهاری این اجازه را به دولت بدهد.

محمدی اضافه کرد: تکمیل فرم خوداظهاری به دولت این اجازه را می‌دهد که به منظور راستی آزمایی وارد اطلاعات و حساب‌های بانکی مردم شود و برای محاسبه مجموعه درآمد مردم مجموع دریافتی‌های مستمر خانوار ملاک است نه آن رقمی که صرفا در حکم حقوق کارمندان لحاظ خواهد شد.

وی با اعلام اینکه یارانه پرداختی در فاز دوم هدفمندی تا زمان آغاز غربالگری و راستی‌آزمایی از سوی دولت به مردم ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: طول زمان غربالگری بستگی به شرایط اجرایی و تعداد انصراف دهندگان از دریافت یارانه نقدی دارد.

معاون وزیر اقتصاد در مورد خاطرنشان کرد: طبق قانون یارانه به معنای پول نفت نیست؛ بلکه قانون تأکید دارد یارانه مساوی هم پرداخت نشود و فقط به نیازمندان تعلق گیرد

                                     ..........................................


نیلی اعلام کرد:
اسامی انصراف دهندگان یارانه نقدی اعلام می‌شود/ گرانی انرژی بر قیمت کالاها اثر "جزئی" دارد

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری از طراحی سایتی برای اعلام اسامی انصراف دهندگان از دریافت یارانه نقدی خبرداد و گفت: اقتصاد کشورمان آماده شوک افزایش قیمت 550 درصدی حامل‌های انرژی مانند آذرماه سال 89 نیست.

به گزارش مهر، مسعود نیلی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با موضوع ضروت اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها، یکی از اولویت های مهم اقتصادی کشور در سال جاری را خروج از رکود ذکر کرد و با تاکید بر ایجاد یک تحرک در اقتصاد کشور گفت: بر این اساس لازم است که جهت گیری تسهیلات و خدمات بانکی به سمت تولید باشد.

مشاور اقتصادی رئیس جمهوری در مورد افزایش قیمت حامل های انرژی با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها اظهارداشت: برخی ضرورت ها ایجاب می کند که قیمت ها با شتاب زیادی افزایش پیدا کند ولی شرایط اقتصادی کشور، شرایط مساعدی نیست و رکود تورمی در اقتصاد کلان داریم، بر این اساس شرایط عمومی اقتصاد کلان کشور آمادگی اینکه شوکی مشابه افزایش متوسط قیمت حامل های انرژی در آذرماه سال 89 را داشته باشد، ندارد.

وی با تاکید بر اینکه کشور در شرایطی قرار ندارد که تغییراتی در این مقیاس در آن ایجاد شود و این موضوع شوک بزرگی به اقتصاد کشور وارد می کند، عنوان کرد: به طور متوسط به میزان جبران تورمی که طی سال های 91 و 92 داشته ایم، قیمت حامل های انرژی افزایش خواهد یافت.

نیلی کاهش تورم را یکی از اولویت های دولت اعلام کرد و با اشاره به کاهش تورم به 35 درصد در پایان سال 92 عنوان کرد: تغییر قیمت حامل های انرژی تنها به این معنا نیست که قیمتی افزایش یابد و پس از آن درصدد کنترل قیمتها باشیم.

وی از ایجاد تمهیداتی برای کنترل اثر جزیی افزایش قیمت انرژی بر روی سطح عمومی قیمت ها از طریق سیاست های پولی و مالی خبرداد و با بیان اینکه پیش بینی می شود که نرخ تورم پایان سال 93 حدود 25 درصد باشد، تصریح کرد: بهینه سازی مصرف انرژی یکی از اهداف اصلی طرح هدفمندی یارانه ها است.

نیلی اظهارداشت: سالهای 91 و 92 سالهای بد اقتصاد کشور بود، زیرا به لحاظ رکود شرایط بدی داشتیم و در سال 92 نیز رشد منفی داشتیم و در این دو سال رکوردهای بزرگ تاریخ تورم در کشور رقم خورد اما عزم جدی دولت کاهش تورم است.

مشاور امور اقتصادی رئیس جمهوری در مورد موارد مصرف درآمدهای حاصل از اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها گفت: این منابع در بخش سلامت، کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه، توسعه حمل و نقل عمومی و کمک به برخی صنایع هزینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با دو موضوع شرایط بد و بالا بودن میزان مصرف انرژی و در عین حال کسری بودجه مواجه هستیم، افزود: برای استمرار کاهش روند تورم و تامین عرضه انرژی ناچار هستیم که هدفمندسازی یارانه ها را با تفاوت هایی نسبت به گذشته شامل پرداخت به بخش سلامت به جای پرداخت های نقدی و تغییر تدریجی به جای شوک قیمتی را اجرا کنیم.

به گفته نیلی، به هر میزان که مردم در موضوع هدفمند سازی یارانه ها کمک کنند، مشکلات جامعه کمتر خواهد بود و این یک حرکت اجتماعی است که اگر به شکل مناسبی پیش برود، یک تجربه بزرگ اجتماعی شکل خواهد گرفت، براین اساس پیشنهاد می شود که مردم در این حرکت اجتماعی وارد می شوند و از دریافت یارانه خودداری می کند.

وی با ذکر این مطلب که سایتی طراحی می شود که اسامی انصراف دهندگان از دریافت یارانه در آن اعلام شود، افزود: طی دو ماه اخیر که موضوع انصراف از دریافت یارانه نقدی مطرح شده است، حرکت هایی از سوی گروه‌های مرجع مانند هنرمندان، پزشکان و ورزشکاران برای انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی مشاهده می شود.

مشاور امور اقتصادی رئیس جمهوری گفت: انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی مشارکت آنها در رفع مشکلات است و در این اقدام جمعی هر کس به صورت داوطلبانه وارد شود، کاری خیرخواهانه و نوع دوستانه ای انجام داده است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر حدود 77 میلیون و 500 هزار نفر در کشور یارانه دریافت می کنند، موضوع اصلی در پرداخت یارانه نقدی را کسری بودجه که مشکل بزرگی است، اعلام و بیان کرد: در ثبت نام اولیه برای پرداخت یارانه نقدی تعداد یارانه بگیران به این میزان نبود و این رقم با توجه به افزایش جمعیت سالانه، افزایش پیدا کرده است.

نیلی ادامه داد: سال گذشته حدود 28 هزار میلیارد تومان بابت فروش انرژی به خزانه واریز شد ولی حدود 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به خانوارها پرداخت شد، این در حالی است که بودجه آموزش و پرورش حدود 16 تا 17 هزار میلیارد تومان و یا بودجه عمرانی دولت کمتر از 14 هزار میلیارد تومان بوده است، براین اساس برای رفع کسری بودجه 11 هزار میلیارد تومان از بودجه به تامین یارانه ها اختصاص پیدا کرد.

وی با اشاره به این موضوع که دولت برای رفع مشکل از اقشار پردرآمد خواست که از دریافت یارانه نقدی صرف نظر کنند، اضافه کرد: فرض کنید که اگر از 11 هزار میلیارد تومانی که از بودجه به یارانه پرداخت می شد، یک دهم به آموزش و پرورش برای تجهیز مدارس اختصاص داده می شد، دیگر موضوع "شین آباد" اتفاق نمی افتاد.

نیلی به تجربه برخی از کشورها در هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و افزود: تفاوت هایی در اجرای این طرح در کشور ما با سایر کشورها وجود دارد مانند اینکه در کشور ما تقریبا به کل جمعیت کشور یارانه پرداخت می شود ولی در سایر کشورها اینگونه نیست و یا اینکه غیر مشروط است و همچنین قید زمانی نیز ندارد.

اخبار اقتصادی  - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------