رکود در بازار معاملات ویلا



در شرایطی که بازار آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت در دوره پیش‌رونق قرار گرفته است، یک کارشناس بازار مسکن از ادامه رکود در بازار معاملات ویلاهای مسکونی و تفریحی خبر داد.

به گزارش  دنیای اقتصاد  علی قائدی، تحلیلگر و کارشناس بازار مسکن در این باره اعلام کرد: بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر مولفه‌های دو بازار مسکن و بازار ویلا (عرضه و تقاضا و قیمت)، مشترک هستند.

 

از جمله عوامل مشترک تاثیرگذار بر این دو بازار را می‌توان وضعیت بازارهای رقیب به خصوص نرخ سود بانکی، قدرت خرید خانوار و تورم عمومی دانست.وی افزود: با وجود این بازار ویلا دارای تفاوت‌هایي با بازار مسکن است. این بازار عموما محل تقاضای خانوارهای با درآمد متوسط به بالا، جهت تفریح است و تغییر و تحولات در این بازار را باید تا حدودی در نتیجه عوامل موثر بر شرایط اقتصادی و رفتار این خانوارها جست‌وجو کرد.

 

قائدی ادامه داد: به‌طور کلی رونق بازار ویلا در کشور به‌طور اختصاصی در سال‌های اخیر را می‌توان متاثر از شرایطی همچون تغییرات آب و هوایی و شرایط اقلیمی جدید در کشور، تبدیل اراضی کشاورزی و جنگلی به ویلاهای تفریحی به دلیل بازدهی پایین کشاورزی، شکل‌گیری طبقه مرفه جدید در کشور، شکل‌گیری فرهنگ نامناسب تملک ویلا به خصوص ویلاهای تفریحی در مناطق خوش آب و هوا و... دانست.

 

وی خاطرنشان کرد: در اوایل دهه جاری به دلیل شوک در بازارهای متعدد از جمله سکه، ارز و زمین و همچنین سوءاستفاده از شرایط تحریمی، طبقه نوکیسه و مرفه جدیدی در کشور به‌وجود آمد. این طبقه که عموما به قانون نیز پایبند نیستند و در تمامی حوزه‌ها نیز به‌صورت مخرب عمل می‌کنند، بخشی از پول خود را برای تفریح به ویلا تبدیل کردند و تقاضای زمین و ویلا را به خصوص در مناطق خوش آب و هوای اطراف پایتخت و همچنین شمال کشور افزایش دادند و به نظر می‌رسد این روند همچنان نیز ادامه دارد.

 

این کارشناس مسکن تاکید کرد: هرچند بازار ویلا به خصوص ساختمان‌های تفریحی طی سال‌های اخیر نسبت به گذشته‌ها در مجموع پررونق‌تر بوده است ولی این بازار نیز هم‌روند با بازار مسکن و متاثر از شرایط رکودی حاکم بر بخش مسکن، از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ با رکود نسبی مواجه بوده است.

 

  اخباراقتصادی  ,خبرهای اقتصادی ,معاملات ویلا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------