وزیر اقتصاد اسلوونی: گشایش سفارت زمینه ساز گسترش همکاری است



  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,وزیر اقتصاد اسلوونی

وزیر توسعه اقتصادی و فناوری جمهوری اسلوونی گفت: امروز سفارتخانه کشور ما در تهران بازگشایی می شود که این امر زمینه خوبی را برای گسترش همکاری های همه جنبه فراهم می آورد.

«ازدراوکو پوچیوالشِک» امروز ( چهارشنبه ) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سفر پیشین من به تهران موفقیت آمیز بود که در آن سفر دفتر اقتصادی اسلوونی در تهران گشایش یافت.

وزیر توسعه اقتصادی و فناوری جمهوری اسلوونی دی ماه پارسال در پاسخ به دعوت وزیر صنعت، معدن و تجارت به تهران سفر کرد.

 

وی که در سفر کنونی، رییس جمهوری اسلوونی را همراهی می کند، گفت: تلاش می شود حجم تبادلات بین دو کشور در کوتاه مدت به بیش از یک میلیون دلار افزایش یابد.

 

وی ارتباطات و فناوری اطلاعات را از زمینه های مناسب برای توسعه همکاری ها توصیف کرد و گفت: امیدواریم با بازگشایی سفارتخانه شرایط برای رایزنی فعالان بخش خصوصی، بازرگانان و علاقه مندان به برقراری روابط دوجانبه فراهم تر شود.

 

به گزارش ایرنا، سفارت جمهوری اسلوونی در تهران بیست و سوم اسفندماه 1391 به سبب سیاست های ریاضت اقتصادی این کشور بسته شد.

 

آن زمان مقام های اسلوونی اعلام کردند به کاهش هزینه‌های دولت مانند هزینه‌ مرکزهای دیپلماتیک خود در خارج از کشور نیازمندند و سفارتخانه های خود را در سوئد، فنلاند، پرتغال، ایرلند و کنسولگری خود در دوسلدورف و نیویورک را تعطیل کرد.

 

مجلس اسلوونی یک ماه پیش از آن مجوز اداره امور مربوط به صدور روادید و دیگر امور دیپلماتیک را به سفارت اتریش در تهران واگذار کرده بود.

 

اسلوونی در سال 1993 میلادی پس از سفر «آلویز پترلیه» وزیر امورخارجه وقت به ایران، سفازتخانه خود را در تهران افتتاح کرد اما ایران سفارت (دایمی) خود را در سال 2011 میلادی پس از دیدار «علی اکبر صالحی» وزیر امورخارجه وقت، در لیوبلیانا باز کرد.

 

آخرین سفیر آکرودیته اسلوونی در جمهوری اسلامی ایران- «ایگور یگوویچ»- آذرماه پارسال استوارنامه خود را به وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرد.

 

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری اسلامی ایران دیروز در نشست خبری با همتای اسلوونیایی خود گفت: این اقدام پس از 25 سال از استقلال آن کشور، به معنی اراده قوی دو کشور برای توسعه روابط است.

 

«باروت پاخور» رییس جمهوری اسلوونی، نیز در دیدار با رییس جمهوری اسلامی ایران، بازگشایی سفارتخانه این کشور در تهران را نشان از عزم جدی این کشور برای توسعه مناسبات همه جانبه با ایران دانست.

 

وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور را به بیش از پنج برابر افزایش دهیم.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران نیز دیروز در دیدار وزیر توسعه اقتصادی و فناوری جمهوری اسلوونی از تلاش برای افزایش چهار تا پنج درصدی حجم مبادلات اقتصادی ایران و اسلوونی در یک سال و نیم آینده خبر داد.

 

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری اسلوونی عصر دیروز (سه شنبه) در دیدار با رهبر معظم انقلاب مذاکرات خود با مقام های کشور ما را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: ما به دنبال عمیق‌تر کردن روابط خود با ایران در تمام زمینه‌ها هستیم.

 

وی گفت: ایران دوست خوب اسلوونی است و ما گشایش سفارت در ایران را اقدامی عاقلانه و حکیمانه و برخاسته از تصمیم و اجماع ملی می‌دانیم.

 

نشست تجاری ایران و اسلوونی روز سه شنبه با حضور رییس جمهوری اسلوونی، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان 50 شرکت اسلوونیایی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد و بخش خصوصی دو طرف در این نشست سه تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

 

امروز همچنین سه سند همکاری در حضور رییسان جمهوری این دو کشور در زمینه های اقتصادی، فناوری و نانوزیستی به امضا رسید.

 

اسلوونی ساختار اقتصاد صنعتی دارد و 75 درصد تولید ناخالص داخلی آن به صادرات متکی است.

 

بر اساس آمارهای رسمی، حجم مبادلات تجاری ایران و اسلوونی در سال های گذشته کاهش یافت و از 96 میلیون یورو در سال 2011 میلادی (1390 خورشیدی) به 46 میلیون یورو در سال 2012 و به 25 میلیون و 500 هزار یورو در سال 2013 رسید.

 

دو کشور دی ماه 1394 در تهران یادداشت تفاهم همکاری‌های اقتصادی امضا کردند.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در آن نشست گفت: تحریم موجب شد در سال های گذشته حجم مبادلات تجاری بین ایران و اسلوونی به یک سوم کاهش یابد اما با رفع تحریم ها زمینه برای تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته فراهم است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------