واردات موز سقوط کرد



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی , واردات موز

طی هفت ماهه نخست امسال واردات موز بیش از ۶۳ درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است که نشان می‌دهد سیاست بازار در مقابل بازار برای سیب و موز نه تنها باعث افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی صادرات سیب ایرانی شده بلکه واردات موز را به شدت کاهش داده است.

 به گزارش ایسنا، وزارت جهاد کشاورزی از سال گذشته سیاستی جدید را در قبال افزایش صادرات و کنترل واردات محصولات کشاورزی به نام بازار در برابر بازار در پیش گرفت که بر این اساس به ازای صادرات ۱.۵ کیلوگرم سیب، واردکنندگان موز می‌توانستند یک کیلوگرم از این محصول را با تعرفه‌ای ۲۱ درصد کمتر از گذشته وارد کنند که این عامل نه تنها باعث افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی صادرات سیب در این بازه زمانی شد بلکه واردات موز نیز به شدت کاهش یافت.

 

 چرا که بر اساس آمار رسمی منتشر شده طی هفت ماهه امسال ۱۳۱ هزار و ۶۲۹ تن موز به ارزش ۱۰۱ میلیون و ۳۳۴ هزار دلار به کشور وارد شد که از نظر وزنی ۶۳.۲۴ درصد و از نظر ارزشی ۶۳.۲۷ درصد نسبت به بازه مشابه زمانی سال گذشته کاهش یافته است.

 

در این میان ترکیه با فروش بیش از ۶۰ هزار تن موز ۴۵.۹۶ درصد سهم بازار موز وارداتی در ایران را از آن خود کرده و بزرگترین فروشنده این محصول به ایران لقب گرفته است. پس از آن کشورهای فیلیپین، امارات و اکوادو دررتبه‌های دوم تا چهارم صادرات موز به ایران قرار گرفته‌اند و سهم‌شان در این بازار به ترتیب ۲۲.۸۹ درصد، ۱۲.۴۳ درصد و ۱۱.۹۷ درصد است.

 

همچنین کشورهای گوآتمالا، هند، کلمبیا، اندونزی و موزامبیک به ترتیب جزو دیگر فروشندگان این محصول به شمار می روند و گرجستان نیز با سهمی کمتر از ۰.۰۲ درصد  کوچک‌ترین بازار موز وارداتی برای ایران محسوب می‌شود.

 

البته موز وارداتی که به شدت از نظر حجم با کاهش روبرو شده، قدری نسبت به سال گذشته گران‌تر نیز شده است، چرا که به صورت میانگین هر کیلوگرم موز وارداتی در هفت ماهه امسال به قیمت ۲۴۰۵ تومان وارد شده است در حالی که سال گذشته به صورت میانگین موز وارداتی کیلویی ۲۲۴۹ تومان بوده و امسال ۶.۹۴ درصد گران تر از پارسال شده است.

 

نکته اینجاست که سیاست بازار در مقابل بازار، نه تنها با افزایش صادرات سیب، این میوه را در بازار داخلی گران‌تر از سال گذشته کرد بلکه ضمن کاهش شدید واردات موز عاملی برای گرانی نسبی این محصول نیز شد که شاید شروعی برای یک نوسان و افزایش قیمتی بیشتر باشد و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تنظیم تولید تا بازار محصولات کشاورزی باید برای جلوگیری از این آشفتگی تدبیری بیندیشد.

  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی , واردات موز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------