آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، داوود منظور در…

معادله چندمجهولی بسته بودن نماد بانک‌های بورسی



  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,بانک های بورسی

بسته بودن چند ماهه نماد معاملاتی بانک های بورسی، بازگشایی آن را به معادله چند مجهولی تبدیل کرده است به گونه‌ای که هر یک از نهادهای ناظر اعم از بانک مرکزی و بورس آن را به دوش دیگری می‌اندازند.

 به گزارش ایرنا ؛ موضوع بسته شدن نماد بانک های بورسی به اواخر تیرماه که فصل برگزاری مجامع سالانه شرکت ها است باز می گردد؛ زیرا الزام بانک مرکزی به بانک ها مبنی بر رعایت استانداردهای بین المللی IFRS در تدوین صورت های مالی و اسناد حسابرسی بانک ها و مشروط شدن صدور مجوز برگزاری مجامع به ارایه صورت های جدید مالی و نیز و تعلل بانک ها موجب توقف نماد آنها شد.

 

اکنون، گذشت چند ماه از توقف این نمادها با وجود برگزاری مجمع عمومی اغلب بانک ها، موجب سرگردانی سهامداران شده است زیرا تا زمان بسته بودن نماد یک شرکت در بورس، مالکان امکان خرید و فروش سهام خود را ندارند.

 

شاپور محمدی رییس سازمان بورس به تازگی در گفت و گویی تلویزیونی بار دیگر علت بسته بودن نماد بانک ها در بازار سرمایه را به مباحث نظارتی بانک مرکزی مرتبط دانست و تاکید کرد که الزام بانک مرکزی مبنی بر تدوین صورت های مالی با استانداردها بین المللی سبب توقف این نمادها شده است.

 

این در حالی است که پیگیری از بانک مرکزی حاکی از آن است که این نهاد ناظر مدتهاست که مجوز برگزاری مجامع بانک ها را صادر کرده و از نظر آن منعی در این خصوص وجود ندارد.

 

موضوع الزام بانک ها به ارایه صورت های مالی خود در سال منتهی به اسفند 94 در قالب استانداردهای جدید، به مصوبه شورای پول و اعتبار در بهمن پارسال باز می گردد که بانک ها ملزم شدند صورت های مالی ابلاغی بانک مرکزی را تدوین و به این بانک ارسال کنند.

 

بانک مرکزی به دلیل گشایش های بانکی ایجاد شده در فضای پسابرجام، رعایت الزامات و استانداردهای بین المللی بانکداری را از لوازم توسعه مراودات بین المللی بانکی می داند و با توجه به قطع ارتباط یک دهه ای بانک های ایرانی با نظام بانکداری جهان، بر رعایت این استانداردها اصرار دارد.

 

با این‌وجود، سازمان حسابرسی در چند ماه گذشته ، استانداردهای جدید حسابداری مورد نظر بانک مرکزی را نمی پذیرفت و همین اختلاف نظر سبب تاخیر در برگزاری مجامع عمومی بانک ها شد.

 

البته این اختلافات طی ماه های گذشته و از طریق رایزنی سازمانی حسابرسی و بانک مرکزی رفع شده است و اغلب بانک ها اعم از دولتی، خصوصی و خصوصی شده صورت های مالی خود را بر مبنای این استانداردها تدوین و مجامع خود را برگزار کردند که می توان نتیجه گرفت هر بانکی که صورت های مالی ابلاغی بانک مرکزی داده این بانک در اسرع وقت موضوع را بررسی و اعلام نظر کرده است و بانک های مذکور نیز مجامع خود را برگزار کردند.

 

با این همه، بازار سرمایه همچنان شاهد توقف نماد بانکهاست و مسوولان بورس در این زمینه تاکید دارند که مشکل به بحث نظارتی بانک مرکزی باز می گردد.

 

رییس سازمان بورس در این باره بسته بودن نماد بانک ها را در راستای وظیفه نظارتی بانک مرکزی قلمداد کرده است و می گوید: در مکاتباتی با بانک مرکزی بازگشایی این نمادها را پیگیری می کنیم.

 

چندی پیش نیز روح الله حسینی مقدم معاون ناشران بورس تهران در این باره گفته بود: بانک مرکزی و بانک ها باید در زمینه صورت های مالی به جمع بندی برسند و مجامع عمومی بانک ها برگزار شود تا نمادها بازگشایی شوند.

 

با این حال توضیح کارشناسان اداره نظارت بانک مرکزی‌ گویای آن است که اکنون مشکلی در زمینه صورت های مالی بانک های بورسی وجود ندارد و به احتمال زیاد سازمان بورس بخاطر برخی مصالح و یا مشکلاتی که ممکن است بازگشایی یکباره این نمادها در بازار سرمایه ایجاد کند، آن را به تعویق انداخته است.

 

بر اساس توضیحات بانک مرکزی، این نهاد ناظر پولی تاکنون مجوزهای لازم برای برگزاری مجامع عمومی بانک ها و موسساتی که صورت های مالی خود را بر مبنای استاندارد IFRS ارایه کرده اند، صادر کرده است و علت اینکه چند بانک انگشت شمار هنوز موفق به برگزاری مجمع خود نشده اند، به مشکل خود بانک باز می گرد که تاکنون درخواست خود را به بانک مرکزی ارایه نکرده اند.

 

از آنجا که برگزاری مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی نیازمند تعیین تکلیف هرچه سریعتر عملکرد همه بانک ها و موسسات اعتباری است، بانک مرکزی نیز تمایل دارد وضعیت آنها هرچه سریعتر و البته بر اساس استانداردهای جدید روشن شود.

 

طولانی شدن توقف نماد بانک ها در بورس بار دیگر نشان داد که درهم تنیدگی دو بازار مالی و تاثیرپذیری آنها از یکدیگر به چه میزان است که این امر هماهنگی نهادهای ناظر یعنی سازمان بورس و بانک مرکزی را برای سامان بخشیدن به بنگاه های تامین مالی اقتصاد کشور دوچندان می کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------