آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

سود 40 میلیارد دلاری عربستان از توافق اوپک/ رایزنی موثر ایران، عربستان و روسیه



  اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی , توافق اوپک

روحی صفت گفت: در تفاهم اخیر اوپک لابی غیر مستقیم ایران، عربستان و روسیه و میانجیگری الجزایر نقش داشته است.

محمد روحی‌صفت، کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با  ایلنا، در ارزیابی توافق 30 نوامبر اوپک گفت: درست است که توافق اخیر موفقیت دیپلماسی و نفتی برای ایران بود اما عربستان نیز طی این مدت با کسری شدید بودجه مواجه بوده است.

 

وی افزود: اکنون 500 هزار بشکه از تولید عربستان کم شده و 90 هزار بشکه به سهمیه ایران اضافه شده که برای ما خیلی خوب است زیرا روی قیمت نفت هم اثر گذاشته و نفت تا 51 دلار رسید اما عربستان هم متضرر نشد زیرا 40 میلیارد دلار به درآمد این کشور اضافه شده است زیرا نفت تولیدی خود را علیرغم کاهش 500 هزار بشکه ای با قیمت بالاتر می فروشد.

 

روحی صفت تصریح کرد: توافق اخیر اوپک یک سود برد- برد برای کشورهای نفتی از جمله ایران، نیجریه و لیبی بوده که از کاهش تولید مستثنی شده و می توانند سهم شان را افزایش دهند، در مجموع می توان گفت که کشورهای عمده نفتی مخصوصا عربستان نیاز داشتند که کسری بودجه را با افزایش قیمت نفت جبران کنند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت نفت تداوم دارد و یا تحت تاثیر شوک نتیجه اوپک است؟ ، اظهار داشت: آن گونه که از شواهد بر می آید افزایش قیمت ها تحت تاثیر شوک نخواهد بود ضمن این که هزینه استخراج از شیل های نفتی همچنان بالاست و با نرخ 50 دلاری تولید از این میادین اقتصادی نمی شود.

 

روحی صفت خاطرنشان کرد: در تفاهم اخیر اوپک، رایزنی غیر مستقیم ایران، عربستان و روسیه و میانجیگری الجزایر نقش داشته است.

 

سفیر سابق ایران در مکزیک همچنین درباره تحریم های جدید امریکا علیه ایران نیز گفت: تحریم جدید امریکا ارتباطی به برجام ندارد و مربوط به پیمان داماتو قبل از تحریم های هسته ای است اما به هر حال عهدشکنی از جانب امریکا بود چون قرار بر این بود که بعد از توافق هسته ای تحریم ها برداشته شود البته مجلس ایران هم طرح سه فوریتی به امضا رسانده که باید منتظر بمانیم که چگونه می توان با این قضیه مقابله کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------