آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

آیا افزایش قیمت نفت خام به نفع کشورهای تولیدکننده است؟



  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی , قیمت نفت خام

زمانی که قیمت نفت خام از قیمت 100 دلار به حدود 30 دلار در هر بشکه در ژانویه سال 2016 سقوط کرد، تولید نفت خام شیل در امریکا کاهش یافت.

  براساس گزارش آژانس اطلاعات انرژی آمریکا نقطه سر به سر قیمت برای نفت شیل چیزی در حدود سه برابر هزینه تولید نفت در خارومیانه است که اگر متوسط هزینه تولید منطقه خاورمیانه را حدود 15 دلار در هر بشکه در نظر بگیریم، می توانیم نقطه سر به سر هزینه تولید نفت شیل را حدود 45 دلار در هر بشکه محاسبه کرد.

 

البته کاهش تولید از نفت شیل بسیار سریعتر از مخازن مرسوم است، بیشترین تولید نفت شیل آمریکا در سال 2015 اتفاق افتاده است و تولید نفت خام آمریکا از 9 میلیون بشکه در روز و تولید نفت شیل از 7 میلیون بشکه در روز فراتر رفته است که البته با کاهش قیمت در سال 2016 تولید کاهش یافته است، میزان کاهش تولید نفت خام در اثر کاهش قیمت حدود 17 درصد و بیش از یک میلیون بشکه نفت خام در روز بوده است.

 

البته ناگفته نماند که در اثر کاهش قیمت هزینه سرمایه گذاری برای استخراج نفت نیز حدود 30 درصد کاهش یافته است، بنابراین با کاهش هزینه ها تا حدودی می توان کاهش قیمت را تحمل پذیر کرد. البته در خصوص بازار نفت خام می بایست به این نکته کلیدی اشاره کرد که حداقل در کوتاه مدت نمی توان در انتظار یک بازار با ثبات با روند فزاینده در قیمت نفت خام بود.

 

افزایش و کاهش مقطعی نفت خام نمی تواند کشورهای تولیدکننده نفت خام را نسبت به وجود یک بازار با ثبات مطمئن کند، قطعا همکاری کشورهای عضو اوپک و همچنین کشورهای غیر عضو می تواند یک اقدام مثبت از همکاری کشورهای عضو که عموما در میارزه سیاسی و اقتصادی هستند، راهی برای کاهش تنش در منطقه خاورمیانه باشد. ولی به نظر بنده با در نظر گرفتن شرایط کنونی بازار هم از سمت عرضه و هم از سمت تقاضا، انتظار یک بازار با ثبات دور از انتظار است، افزایش مقطعی قیمت موجبات افزایش تولید از سمت عرضه و کاهش تقاضا از طریق امکان توسعه سایر انرژی های نو خواهد شد. بنابراین بهترین اقدام برای کشورهای تولید کننده نفت خام، کنترل قیمت در محدوده مطمئن تر 45 تا 50 دلار در هر بشکه است که از این طریق بتوان سمت عرضه و تقاضا را مدیریت کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------