روحانی: از فناوری نوین و تجربه جهانی در بخش کشاورزی استفاده کنیم



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,روحانی

رئیس جمهور با تاکید بر این که خود اتکایی در مواد قضایی برای ما مهم است، گفت: ما دنبال توسعه کشاورزی پایدار هستیم.

 به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز در جشن شکر گزاری برداشت محصول با ابراز خوشحالی از خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصول استراتژیک گندم اظهار کرد: جشن امروز یک افتخار بین‌المللی برای تبلور بزرگترین بخش اقتصاد  مقاومتی است. و ما در حوزه امنیت غذایی شاهد یک قدم مهم برای خود اتکایی و تضمین امنیت ملی کشور در حوزه‌ی غذیی هستیم.

 

وی در ادامه با تشکر از زحمات کشاورزان اظهار کرد:‌ کسانی که سن بیشتری دارند  و قحطی غذا در دوران جنگ جهانی دوم را به یاد می‌آورند می‌دانند امنیت غذایی یعنی چه؟ می‌دانند اگر گندم کم باشد و دشمن بخواهد به ما فشار بیاورد چه می‌شود. در این زمینه هم امام راحل و هم رهبر انقلاب به ما تاکید داشته اند.

 

روحانی با بیان اینکه هر چه قدرت چانه زنی ما در سطح جهانی بیشتر شود قدرت ملی ما هم افزایش پیدا می‌کند تصریح کرد:‌خود کفایی در تولید محصولات  کشاورزی می‌تواند قدرت ملی، پایداری ملی و استقلال کشور و قدرت چانه زنی ما را افزایش دهد.به طور مثال ما با افزایش تولید نفت در کشور در اجلاس اوپک قدرت چانه زنی پیدا کردیم، اما اگر تولید  ما یک میلیون بشکه بود کسی با ما حرف نمی‌زند و چانه زنی ما را گوش نمی‌داد. اما با افزایش تولید نفت قدرت چانه زنی ما هم افزایش یافت. از روز اجرایی شدن برجام در 27 دی ماه که روز عزای اسراییل و یکی از کشورهای منطقه که مسیر غلطی را طی می‌کند ، بود. تا امروز  تولید نفت ایران از یک میلیون بشکه به دو میلیون و 300 هزار بشکه رسیده است در این شرایط ما در اوپک اداره کننده جلسه می‌شویم و چانه زنی می‌کنیم و برای افزایش تولید نفت موفق می‌شویم. در واقع فقط ما در برجام پیروز نشدیم ما در اوپک، خرید هواپیمایی و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی هم افتخار به دست آورده‌ایم و در حوزه‌های دیگر هم موفق خواهیم بود.ملت ایران با امیدواری ، مقاومت و اتحاد و توکل به خداوند از هر مشکلی عبور می‌کنند.

 

رئیس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به روزهای آغازین دولت یازدهم گفت: درباره‌ی ذخایر گندم در کشور قبل از دولت یازدهم گزارش‌هایی به ما می‌رسید در آن روزها آقای  حجتی مسئولیت وزارت کشاورزی را نمی‌پذیرفت،  آن روزها ما با  برخی دوستان درباره‌ی کشاورزی جلسه گذاشتیم و گزراش‌هایی هم به ما می‌رسید که ذخیره گندم کشور به 14 یا 15 روز رسیده و حتی ذخیره یک استان به 3 روز رسیده بود. ما در آن روزها برای انتقال گندم به کشور و پرداخت پول مشکل داشتیم. البته مشکلات باعث شد که وزارت جهاد و کشاورزی با ارده‌ی محکم‌تر در مسیر خود اتکایی و استقلال کشور حرکت کند.

 

رییس جمهور افزود:‌آقای حجتی در روزهای اول دولت توصیه می‌کرد که باید کود و بذرمورد نیاز کشور اختصاص یابد تا تولید گندم افزایش یابد.آقای حجتی یک وزیر پرکار، پرتلاش، و با ایمان است، که تجربه و تخصص لازم در حوزه ی کشاورزی را دارد.

 

روحانی در ادامه تصریح کرد:‌ ما کاری نداریم که عده‌ای نسبت به دولت غیر منصفانه حرف می‌زنند ما چاره‌ای نداریم جز اینکه برای آنها دعا کنیم تا خداوند برای دل آنها انصاف نازل کند تا منصفانه فکر کنند و حرف بزنند.

 

وی افزود: اولین جلسه ما قبل از مسئولیت رسمی درباره‌ی حوزه‌ی کشاورزی و تامین گندم بود  . ما دنبال حل مشکل گندم بودیم تا کشور دچار مشکل کمبود نان نشود. ما تنگناهای کشور را حفظ کردیم و قدم‌های بسیار خوبی  برای تولید گندم برداشتیم. در سال 92 ، 97 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید کردیم که این رقم امسال به 117  میلیون تن رسیده است.

 

رئیس جمهور با اشاره به این که ما یک بار  در دولت اصلاحات و در سال 83 به خود کفایی گندم رسیدیم   گفت: در آن جلسه آقای خاتمی اعلام کرد که ما بعد از 40 سال در تولید گندم به خود کفایی رسییم. در سال 80 حدود 6.77 میلیون تن گندم نیاز داشتیم که از خارج وارد کنیم  اما در سال 83،  به خود کفایی رسیدیم با این وجود در سال 88 باز هم به 6.77 میلیون تن گندم نیاز داشتی که وارد کند.  چرا این اتفاق افتاد؟

 

وی تاکید کرد:‌پیشرفت در یک سال مهم است اما مهمتر از آن  تداوم  مهم است . در سال 94 کشاورزی به داد ما رسید. دراین سال قیمت نفت کاهش یافته بود و اگر رشد بخش کشاورزی نبود ممکن  بود رشد کشور به سمت منفی برود. در حالی که رشد کشاورزی 5.4 دهم درصد بود در واقع کشاورزی به میدان آمد ومعلوم شد قیمت نفت در بخش کشاورزی خیلی زیاد تاثیر گذار نیست. امسال هم امیدواریم رشد کشور به بالای 5 درصد رسیده  وامیدواریم که بخش کشاورزی به بالای 5 درصد رشد کند.

 

روحانی تاکید کرد:‌در کشاورزی ما مسیر درستی را انتخاب کرده‌ایم که باید آن را ادامه دهیم. ما حدود 11 و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریده‌ایم و نزدیک به 15 هزار  میلیارد تومان باید به کشاورزان پول می دادیم یعنی نصف بودجه عمرانی  کشور. البته افزایش تولید گندم با افزایش سطح زیر کشت همراه نبود و میزان بارش هم نسبت به سالهای قبل خیلی افزایش نیافته بود. مهم این بود که ما از بذر ، کود و ماشین آلات به درستی استفاده کنیم. در بخش ماشین آلات اقدامات خوبی انجام شد و 60 هزار تراکتوردر اختیار کشاورزان قرار گرفت.

 

روحانی تاکید کرد: کشاورزی  سنتی دیگر جواب نمی دهد و ما  باید از فناوری نوین، و تجربه جهانی در کشاورزی بهره ببریم. اما عده‌ای فکر می‌کنند که  اگر دور کشور دیوار بکشند خوب  می شود.در حالی که ما از پیامبر (ص) آموخته‌ایم مومن باید دنبال علم باشد. بعضی آدم‌ها مدعی‌اند با قرآن و اسلام آشنایند ولی نمی‌دانم این نسیان از کجا آمد که همه چیز را فراموش می‌کنند . البته می‌گویند ریشه انسان از نسیان است یعنی فراموشی ولی ما معتقدیم ریشه انسان از انس است.

 

وی با تاکید بر اینکه حفظ آب و خاک برای ما اهمیت بسیاری دارد و اگر این دو را از دست بدهیم همه چیز را از دست داده‌ایم خاطرنشان کرد: ما دنبال توسعه کشاورزی پایدار هستیم و نباید بگذرایم خاک از بین برود. خاک بزرگترین سرمایه ما است  در حالی که کشورهای جنوبی خلیج فارس با لنج خاک ایران را به کشورهای خود می‌برند. ما باید از فناوری نوین استفاده و مصرف آب را کمتر کنیم. یعنی با آب و زمین کمتر محصول بیشتری برداشت کنیم، این شدنی است.

 

روحانی ادامه داد: خود اتکایی در تولید مواد عذایی برای ما مهم است و دولت، بانک مرکزی ، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه از بخش کشاورزی حمایت می‌کنند. ما شاهد حرکت خوبی در بخش کشاورزی هستیم که باید در این مسیر با برنامه ریزی دقیق ادامه دهیم و از کشاورزی حمایت کنیم.

 

روحانی در پایان گفت:‌ما دو جابه بخش کشاورزی یارانه می‌دهیم یک جا وقتی از کشاورز گندم می‌خریم و یک جا وقتی به نانوایی‌ها گندم می‌فروشیم. ما امسال قیمت تضمینی گندم  را افزایش نمی‌دهیم  و  البته باید قدرت رقابتی خود را در دنیا حفظ کنیم.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------