قیمت اقلام اساسی شب یلدا 95/ثبات نرخ انواع میوه و افزایش قیمت ماهی در بازار



  اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی, اقلام اساسی شب یلدا

در آستانه شب یلدا مسئولان مرتبط در صدد تنظیم بازار اقلام اساسی و مورد نیاز این مراسم سنتی هستند اما در برخی موارد افزایش قیمت کالا نیز به چشم می خورد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در چند سال اخیر گرانی ها ، کاهش روز افزون توان خرید و هرج مرج  بازار، افراد را برای خرید آجیل و شیرینی مخصوص شب یلدا با تنگناهایی مواجه کرده و خوراکی های سنتی این شب به سختی بر سفره خانواده های ایرانی قرار می گیرد.

 

بر این اساس مسئولین بخش های مختلف که در آستانه این شب با تقاضای بیشتری روبه رو می شوند، توان خود را برای کنترل بازار به کار می گیرند تا شرایط سهل تری برای خرید هموطنان فراهم کنند.

 

محمد ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت نرخ انواع آجیل و خشکبار اظهار داشت: نرخ برخی اقلام اعم از بادام هندی،نخودچی و فندق در مقایسه با سال گذشته دوبرابر افزایش یافته است.

 

وی افزود: نرخ هر کیلو آجیل مخلوط درجه یک 40 تا 50 هزار تومان،مغز آجیل شیری 50 تا 75 هزار تومان،فندق 32 تا 40 هزار تومان،پسته 35 تا 75 هزار تومان،مغز بادام زمینی ایرانی 17 تا 22 هزار تومان و مغز بادام زمینی خارجی 9 تا 12 هزار تومان است.

 

ارزانی ممقانی نرخ هر کیلو کشمش را 12 هزار تومان اعلام کرد و اضافه کرد: هر کیلو تخمه کدو گوشتی از 19 تا 24 هزار تومان،تخمه ژاپنی 10 تا 20 هزار تومان و نخودچی 7 تا 18 هزار تومان به فروش می رسد.

 

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به پیش بینی وضعیت قیمت در آستانه شب یلدا بیان کرد: با توجه به افزایش تقاضای نسبی در بازار افزایش 10 الی 15 درصدی قیمت منطقی است که براین اساس اتاق اصناف با همکاری اتحادیه در نظر دارد که فروش فوق العاده به مناسبت این شب را در برخی واحد های صنفی اجرا نماید تا با این وجود تخلف سودجویان به حداقل برسد.

 

به گفته وی در کلان شهرها به منظور سهولت دسترسی افراد در نظر داریم که در برخی غرفه های میوه و تره بار شهرداری عرضه آجیل و خشکبار از سوی اتحادیه انجام صورت گیرد.

 

 ثبات نرخ میوه در شب چله

 

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ هندوانه در شب یلدا خبر داد و گفت: در حال حاضر نرخ هر کیلو هندوانه میناب در میادین 600 تا 800 تومان است.

 

وی با اشاره به نرخ سایر اقلام پرتقاضا شب یلدا افزود: نرخ هر کیلو انار درجه یک 4 هزار و 500 تا 5 هزا رتومان، نارنگی هزار تا 2 هزار تومان،پرتقال شمال 600 تا هزار و 500 تومان،خرمالو کندی 5 هزار و 500 تا 6هزار تومان ، خرمالو شمال 2 تا 3 هزار تومان و ازگیل 6 تا 8 هزار و 500 تومان است.

 

به گفته مهاجران نرخ هر کیلو سبزی خوردن و سبزی جور(پلو،آش،قورمه) هزار و 500 تا 2 هزار تومان است.

 

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تصریح کرد: با توجه به رکود حاکم بر بازار و توزیع فراوان میوه،  پیش بینی می شود که افزایش قیمتی را در بازار شب یلدا شاهد نباشیم.

 

 

تب مرغ و ماهی بالا رفت

 

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید ماهی پیش بینی می شود که از ابتدای هفته جاری قیمت انواع ماهی در بازار 5 درصد افزایش یابد.

 

وی افزود: در حال حاضر نرخ هر کیلو شیر جنوب 32 هزار تومان، شیر نیزه ای 14 هزار تومان،تیلاپیا وارداتی 19 هزار تومان،حلواسیاه 24 هزار تومان،هامور19 هزار تومان، آزاد دزفول 12 هزار تومان،قزل سالمون 16 هزار تومان و سالمون 40 هزار تومان است.

 

وی با اشاره به تحولات بازار مرغ گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 4 هزار و 600 تومان،مرغ آماده به طبخ درکشتارگاه 6هزار و 400 تومان، توزیع درب واحد های صنفی 6 هزار و 550 تومان و مراکز خرده فروشی 7 هزار و 150 تومان که نسبت به روزهای گذشته با افزایش 300 تومانی در بازار روبرو شده است.

 

یوسف خانی ادامه داد: با توجه به شروع مجالس و مراسم به مناسبت مبعث پیامبر و شب یلدا احتمال افزایش 200 تومانی قیمت در بازار وجود دارد.

 

کفه قیمت حبوبات بالا و برنج پایین آمد

 

قاسمعلی حسنی عضو اتحادیه مواد غذایی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش غیر متعارف حبوبات در بازار خبر داد و افزود: نرخ انواع حبوبات به ویژه عدس و لوبیا چیتی به سبب استقبال مردم، افزایش صادرات و عرضه محدود از سوی کشاورزان در هر کیلو هزار تومان افزایش یافته است.

 

وی با اشاره به وضعیت قیمت برنج ایرانی گفت: در شرایط کنونی نرخ برنج ایرانی از ثبات نسبی در بازار برخوردار است و از طرفی با لغو ممنوعیت واردات از ابتدای ماه آینده پیش بینی می شود که همین روند در بازار ادامه داشته باشد.

 

حسنی تصریح کرد: در آستانه شب یلدا با مشکل خاصی در حوزه اقلام اساسی روبرو نخواهیم شد چرا که تقاضا به سمت  بازار آجیل و خشکبار، شیرینی و میوه پیش می رود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------