آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چشم‌انداز کاهش رشد اقتصاد ایران با رصد بانک جهانی

درحالی که دولت سیزدهم ماه‌هاست روی رشد بالای اقتصای در دو سال تازه سپری شده نسبت به سال‌های پیش از آن افتخار می‌کند، بانک…

بازار نفت بعد از کاهش تولید اوپک به کدام سو می رود؟



  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, بازار نفت

کشورهای تولیدکننده نفت خام خاورمیانه برنامه دارند که تحت هیچ شرایطی صادرات خود را به بازارهای آسیا کاهش ندهند.

 به گزارش خبرآنلاین،درحالی که هدف اوپک برای جبران کاهش قیمت نفت دوساله بازار به ثمره رسید که مرحله بعدی که دنیا به آن تمرکز کرده کاهش تولیدات و از بین بردن مازاد عرضه در بازار جهانی است. 

 

نشانه های اخیر حاکی از آن است که تولیدکننده های خاورمیانه بازار آسیا را به مشتریان آفریقایی خود ترجیح داده اند ؛ در حالی که آمریکا همچنان به مناطق آتلانتیک چشم دوخته است. عربستان سعودی تصمیم دارد که همچنان جایگاه خود را دربین مشتریانش  در بازار آسیا حفظ کند، این در حالی است که مناطق غربی با مازاد عرضه مواجه هستند. کویت نیز چنین برنامه ای دارد.

 

کارشناسان بر این باورند که کشورهای مانند عربستان و کویت می خواهند بازار آسیا را حفظ کنند،حال آنکه بازارهای آمریکا و اروپا  آن ها محدود می کنند. 

 

البته کشورهای صادرکننده نفت می دانند که در چه مناطقی بازار رونق دارد و قیمت ها مناسب تر است. از همین رو کشتی های حمل و نقل باید توجه کنند که هر چه مسافت طی شده کمتر باشد برای آن ها به صرف تر خواهد بود. 

  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, بازار نفت

 

آسیا در اولویت 

اگر کشورهای خاورمیانه که برای نگه داشتن بازارهای آسیا رقابت می کنند، نفت های تولید شده را در مناطق آفریقا، دریای شمالی و مدیترانه دمی فروشند. عربستان سعودی تمرکز خود را به برای بدست آوردن بازار آسیا قرارداده و صادرات خود را به غربی ها کاهش داده است. به دلیل بعد مسافت این کشور تانکرهای صادراتی خود را در مسیرهای کوتاه هدایت کرده است.

 

تاکنون عربستان سعودی ۳.۱ میلیون بشکه در روز به کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی صادر کرده است. این در حالی است که به کشورهای OEC D۱.۲ میلیون بشکه در روز و به اروپا ۸۲۶ هزار بشکه در روز نفت صادر کرده است.

 

  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, بازار نفت

تاثیر بر قیمت

کارشناسان معتقدند تولید کننده های نفت خام در آمریکا بیشترین تاثیر را بر بازار نفت و قیمت نفت می گذارند . اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفتی تعهد کردند که  تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند و علاوه بر آن اعضای غیر اوپکی نیز برنامه دارند که ۶۰۰ هزار بشکه در روز تولید خود را کم کنند.اگرچه برخی تحلیل گران می گونید این کاهش تولید باعث می شود که آمریکایی ها تصمیم بگیرند تا راه هایی را برای دستیابی به مشتریان آسیایی پیدا کنند،اما به نطر می رسد کشورهای خاورمیانه این فرصت را برای کشورهای دیگر ایجاد نکنند و اولین انتخاب و مشتری خود را آسیا قرار دهند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------