قیمت نفت ایران از 50 دلار گذشت



  اخبار اقتصادی  ,خبرهای   اقتصادی , نفت

کارشناسان امیدوار هستند با جمع آوری نفت مازاد از بازار، قیمت نفت در سال 2017در کانال 50 تا 60 دلاری باقی بماند.

 قیمت هربشکه نفت خام سبک صادراتی ایران در هفته منتهی به 9دسامبر (19 آذر) با چهار دلار و 22 سنت افزایش، بشکه ای 50 دلار و 82 سنت به فروش رفت.

 

به گزارش ایران،  توافق اعضای اوپک برای کاهش 1.2 میلیون بشکه ای تولید نفت در یکصد و هفتاد و یکمین نشست عادی این سازمان که در دهم آذرماه در وین برگزار شد، قیمت نفت را در مسیر صعودی قرار داده است. در این میان، موافقت تولیدکنندگان نفت غیر اوپک برای کاهش 600 هزار بشکه ای نفت نیز، بیش از گذشته، قیمت نفت خام را تقویت کرده است.

 

کارشناسان امیدوار هستند با جمع آوری نفت مازاد از بازار، قیمت نفت در سال 2017در کانال 50 تا 60 دلاری باقی بماند.

 

مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت گزارش داده است: قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران در هفته منتهی به 9 دسامبر (19 آذر) با چهار دلار و 22 سنت افزایش، 50 دلار و 82 سنت به فروش رفت. میانگین قیمت نفت خام سبک ایران از ابتدای سال 2016 تا هفته مورد نظر، بشکه ای 40 دلار و 35 سنت بوده است.

 

نفت خام سنگین ایران نیز با چهار دلار و 31 سنت افزایش ، بشکه ای 49 دلار و 68 سنت در بازارهای جهانی داد و ستد شد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران نیز در سال 2016 به بشکه ای 38 دلار و 40 سنت افزایش یافته است.در هفته منتهی به 9 دسامبر، قیمت هر بشکه نفت خام برنت نیز با رشد سه دلاری به بشکه ای 52 دلار و 44 سنت رسید. قیمت نفت دبلیو تی آی WTI آمریکا نیز در هفته منتهی به 9 دسامبر با 2 دلار و هفت سنت رشد به بشکه ای 50 دلار و 97 سنت افزایش یافت.

 

قیمت سبد نفتی اوپک نیز در دوره مورد بررسی بشکه ای چهار دلار و 25 سنت بالا رفت و به 50 د لار و 69 سنت رسید.در اجلاس 171 اوپک ، برای ایران تصمیمی ویژه اتخاد شد. با وجودی که عربستان و متحدانش در ابتدا تلاش داشتند ایران را وادار به پذیرش فریز نفتی و کاهش تولید کنند، در نتیجه رایزنی و دیپلماسی موفق نفتی کشورمان ، نه تنها کاهش تولید برای ایران لحاظ نشد، بلکه اعضا با افزایش 90 هزار بشکه ای تولید نفت ایران در نیمه نخست 2017 موافقت کردند.بر اساس توافق اوپک ، قرار شد عربستان تولید نفت خود را روزانه 486 هزار بشکه کاهش دهد، اما ایران که براساس گزارش منابع ثانویه (غیر رسمی) روزانه سه میلیون و ٧٠٧ هزار بشکه نفت تولید می کند، می تواند 90 هزار بشکه دیگر به تولید خود بیفزاید.

 

همچنین قرار شده است کشورهای غیراوپک حدود 600 هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش دهند که 300 هزار بشکه از این کاهش تولید به روسیه تعلق خواهد داشت.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------