رویترز: تثبیت ریال و کاهش تورم دستاوردهای دولت روحانی/استفاده سیاسی مخالفان دولت از نوسان ارز



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی, اقتصاد  ایران

خبرگزاری رویترز امروز درگزارشی درحالی تثبیت ریال و کاهش نرخ بی سابقه تورم را از جمله دستاوردهای اقتصادی دولت حسن روحانی برشمرد که برخی رسانه های داخلی با حذف و سانسور این موارد از این گزارش سعی کردند به نحو دیگری مطلب را القا کنند.

 به گزارش ایرنا ، این خبرگزاری در گزارش خود آورده است : نوسان اخیر در نرخ ارز ممکن است پیش از انتخابات سال آینده به موضوعی سیاسی و برای بهره برداری مخالفان دولت تبدیل شود.

 

رویترز با بیان اینکه 'پول ایران دوشنبه (دیروز) در برابر دلار به حد پایین جدیدی رسید که نشانه ای از نگرانی درباره ایجاد مشکل برای جذب پول خارجی پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ است'، افزود: این در حالیست که مسئولان هر گونه ارتباط بین نتیجه انتخابات آمریکا و کاهش ارزش ریال را رد می کنند.

 

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت روز دوشنبه گفت که علت کاهش ارزش ریال 'مسائل روانی' است و دولت امیدوار است ارزش ریال در چند روز آینده افزایش یابد.

 

نرخ برابری ریال در برابر دلار روز دوشنبه به 41500 ریال رسید، در حالی که این رقم روز یکشنبه 41250 ریال و اواسط سپتامبر 35570 ریال بود. دلالان می گویند پیش از ماه جاری رکورد نرخ پایین برابری در اواخر سال 2012 بود که هر دلار با حدود 40000 ریال معاوضه می شد.

 

اقتصاددان ها می گویند این کاهش ارزش ریال چند علت دارد از جمله قدرتمندی دلار در برابر بسیاری از ارزها در هفته های گذشته و همچنین وضع نامعلومی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران.

 

اقتصاددانها در عین حال تاکید می کنند که انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات نوامبر گذشته یکی از عوامل اصلی این موضوع است. ترامپ گفته است توافق بین ایران و قدرت های جهانی را لغو می کند. این توافق برنامه هسته ای ایران را محدود و همچنین در ژانویه سال جاری میلادی تحریم ها بر اقتصاد ایران را برداشت.

 

این اقدام (لغو توافق هسته ای) از تلاشهای ایران برای جذب دهها میلیارد دلار اعتبارات خارجی برای نوسازی اقتصاد این کشور جلوگیری خواهد کرد. ورود سرمایه از ماه ژانویه تاکنون کمتر از حد انتظار دولت ایران بوده و علت این امر تا حدی هراس بانک های بین المللی از ایجاد مشکلات حقوقی با آمریکا برای آنها در صورت کار با ایران بوده است.

 

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که واشنگتن توافق هسته ای را لغو نخواهد کرد اما تحریم های باقی مانده علیه ایران را با شدت بیشتری اجرا خواهد کرد. حداقل این است که نااطمینانی درباره قصد و نیت آمریکا می تواند موجب احتیاط بیشتر شرکت ها در سراسر جهان برای معامله با ایران و سرمایه گذاری در این کشور شود.

 

در همین حال فعالان اقتصادی بازار ارز در چندین صرافی در تهران به رویترز گفتند که در هفته های اخیر شاهد افزایش ناگهانی در تقاضا برای دلار نبوده اند که معنی این حرف این است که کاهش نرخ برابری ریال ممکن است علت های دیگری داشته باشد. 

 

دولت روحانی پس از سالها بی ثباتی در وضعیت پولی توانست ارزش پول ایران را تثبیت کند و این امر به کاهش تورم از میزان بی سابقه بالای 40 درصد به زیر 10 درصد کمک کرد.

 

در ایران علاوه بر نرخ مبادله در بازار آزاد یک نرخ رسمی هم وجود دارد که برای هر دلار 32317 ریال برای برخی معاملات دولتی است. افزایش اختلاف بین نرخ رسمی و نرخ بازار آزاد موجب خارج شدن پول از سیستم رسمی بانکی می شود و دولت در اقدامی برای مقابله با آن روز شنبه برخی بانکها را مجاز کرد که با نرخ آزاد کار کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------