افزایش نرخ فرآورده های لبنی با وجود کاهش قیمت شیرخام



  اخبار اقتصادی,خبرهای  اقتصادی ,نرخ فرآورده های لبنی

قائم مقام معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: صنایع لبنی در حالی اقدام به افزایش بیش از 20 درصدی نرخ فرآورده های خود کرده اند که در دو هفته اخیر، قیمت شیرخام را یکهزار ریال ارزانتر از گذشته از تولیدکنندگان می خرند.

محمدرضا ملاصالحی روز چهارشنبه در گفت و گو با  ایرنا درباره وضعیت تولیبد و خرید شیرخام افزود: در دو هفته اخیر با کاهش خرید قیمت شیرخام به یکهزار و 150 ریال تا یکهزارو 200 ریال صنایع لبنی توانستند هر کیلوگرم شیرخام را بین 500 تا یکهزار ریال کاهش نرخ خریداری کنند.

 

وی با اشاره به اینکه طبق آمارهای صنایع لبنی، 70 درصد هزینه های تولید این صنایع مربوط به شیرخام است، اظهارداشت: همزمان با کاهش قیمت خرید شیرخام، قیمت فرآورده های لبنی بیش از 20 درصد افزایش یافته است در حالی که از ابتدای سال تاکنون مصوبه جدیدی برای افزایش قیمت فرآورده های لبنی نداشته ایم.

 

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی افزود: در سال های اخیر این وزارتخانه تلاش کرد تا با تامین مشوق های صادراتی برای صنایع و رفع بخش عمده مشکلات آنان شرایط تولید و خرید شیرخام را نیز برای دامداران بهبود دهد، اما متاسفانه با سوء استفاده صنایع لبنی مواجه شده است.

 

ملاصالحی با بیان اینکه خرید غیرنقدی شیرخام توسط صنایع لبنی اجحاف دیگری به دامداران است، گفت: با وجود اینکه صنایع لبنی شیرخام مورد نیاز خود را به مدت سه سال با قیمتی کمتر از نرخ مصوب خریداری می کنند، پول این محصول را به شکل غیرنقدی و به صورت چک 90 روزه (سه ماهه) به دامداران می پردازند.

 

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 6.5 میلیون تن شیرخام وارد صنایع لبنی می شود، اضافه کرد: این بدان معناست که اکنون بین 10 هزار تا 20 هزار میلیارد ریال پول دامداران بدون وثیقه و سود و به شکل قرض الحسنه به طور مداوم نزد صنایع لبنی است و آنان نیز از این منابع پولی سود می برند و سرمایه گذاری های لازم را انجام می دهند.

 

وی این اقدام صنایع لبنی را ظلم به تولید کنندگان شیرخام و مصرف کنندگان دانست و گفت: دامداری که امروز پول شیرخام را با یک هزار ریال کاهش قیمت دریافت می کند، سه ماه قبل شیرخام را به کارخانجات تحویل داده است.

 

قائم مقام معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: دامداران (تولید کنندگان شیرخام) به دلیل تهیه نوع محصولشان هیچ آپشن دیگری جز عرضه این محصول به کارخانجات لبنی ندارند بنابراین کارخانجات به هر قیمتی بخواهند و به شکل غیرنقدی و در دراز مدت اقدام به بازپرداخت می کنند که در نهایت منجر به اجحاف به تولید کنندگان و مصرف کنندگان می شود.

 

ملاصالحی از دستگاههای متولی و نظارتی همچون سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان خواست تا به این موضوع رسیدگی کنند.

 

به گزارش ایرنا، در چند هفته اخیر بیشتر شرکت های لبنی بزرگ و کوچک به یکباره اقدام به افزایش قیمت برخی محصولات خود کرده اند در حالی که از ابتدای امسال تاکنون دستگاه های متولی و قیمت گذارمصوبه ای درباره افزایش قیمت فرآورده های لبنی نداشته اند.

 

پارسال صنایع لبنی در حالی از پذیرش افزایش نرخ خرید شیر خام از دامداران خودداری کردند که در دو سال اخیر حداقل سه بار اقدام به افزایش قیمت محصولات خود در بازار کرده بودند.

 

طبق مصوبه سال گذشته دولت، صنایع لبنی باید هر کیلوگرم شیر خام را با نرخ 14 هزار و 400 ریال از دامداران خریداری می کردند اما همچنان با قیمت 11 هزار ریال تا 12 هزار و 500 ریال خریداری می شود.

 

به تازگی رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره گرانی فرآورده های لبنی توسط برخی صنایع گفت: امسال افزایش قیمت مصوبی در فرآورده های لبنی نداشته ایم اما آنچه به عنوان افزایش قیمت توسط برخی شرکت های لبنی رخ داده، مربوط به ابلاغیه های سال گذشته است.

 

این درحالیست که علی رومی مدیرعامل هلدینگ غذایی و کشاورزی صندوق بازنشستگی کشوری درباره وضعیت قیمتی شرکت صنایع شیر ایران اعلام کرد: چون این شرکت از منابع و یارانه دولتی برخوردار نیست، به شکل محدود اقدام به افزایش قیمت برخی محصولات خود در سالجاری کرده است.

 

حال برخی کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند سال گذشته صنایع لبنی چندین بار اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده اند و دیگر جایی برای افزایش قیمت ندارند و این افزایش قیمت در سالجاری به صورت خودسرانه و بدون هیچ مصوبه ای صورت گرفته است.

 

به اعتقاد کارشناسان بخش صنایع غذایی افزایش قیمت امسال محصولات لبنی ارتباطی به مصوبات سال گذشته ندارد زیرا تمامی آن مصوبات اجرایی شده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------