کاهش ۶ درصدی تولید بنزین در سال ۹۵/تولید بنزین سوپر به صفر نزدیک شد



  اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی  , بنزین

تولید نزدیک به صفر بنزین سوپر و اولویت‌ تولید بنزین معمولی در کشور عملا عرضه بنزین سوپر را در جایگاه‌های سوخت به طور کلی متوقف کرد.

به گزارش فارس بررسی میدانی خبرنگار فارس از حدود 20 جایگاه عرضه سوخت در سطح شهر تهران حاکی از ان است که عرضه بنزین سوپر به طور کلی متوقف شده است. همچنین براساس اطلاعات بدست آمده ظاهرا در بسیاری از شهرستان‌ها نیز بنزین سوپر عملا توزیع نمی شود.

 

اگر نگاهی به آمار تولید بنزین در 282 روز سال 95 بیاندازیم قابل مشاهده است که تولید بنزین در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 6 درصد کاهش داشته است.

 

بر این اساس، در سال 94 روزانه 68 میلیون لیتر بنزین تولید شده است اما در سال 95 متوسط تولید بنزین به 64 میلیون لیتر رسید و در ما‌ه‌های اخیر کاهش تولید بنزین شدیدتر شده است که بنا به آمار رسمی در ماه قبل تولید بنزین 11 درصد و در ماه جاری نیز 14 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده است.

 

از طرفی باید گفت برنامه تولید بنزین سوپر در سال گذشته روزانه 3 میلیون لیتر در روز بود که امسال برنامه تولیدروی 2.7 میلیون لیتر تنظیم شد. اما در عمل با شرایطی که تولید بنزین در کشور پیدا کرده است عملا تولید بنزین سوپر در کشور به صفر نزدیک شده و پالایشگاه‌ها عملا هیچ گونه بنزین سوپری را تولید نمی‌کنند و سعی دارند تمام توان خود را در تولید بنزین معمولی به کار ببرند.

 

به خصوص با توجه به این نکته که در حال حاضر موجودی مخازن استراتژیک نیز به صورت کاهش یافته به 600 میلیون لیتر رسیده است. با توجه به اینکه کف ذخایر بنزین 500 میلیون لیتر است، در واقع عملا فقط 100 میلیون لیتر دیگر می‌توان از این مخازن برداشت کرد و این آمار به معنی آن است که واردات 11 میلیون لیتری بنزین نیز به طور کامل در سطح کشور عرضه می‌شود تا به مصرف برسد و چیزی برای ذخیره سازی باقی نمی‌ماند.

 

پیگیری خبرنگار فارس از پالایشگاه های سطح کشور حاکی است در گذشته موجودی بنزین در پالایشگاه‌ها به 200 میلیون لیتر بوده است که الان این موجودی به 40 تا 50 میلیون لیتر رسیده است به طوری موجودی بنزین در برخی از پالایشگاه ها مانند اراک و اصفهان و تهران به صفر نزدیک شده است که با این شرایط احتمال افزایش واردات بنزین حتی به روزانه 20 میلیون لیتر نیز دور از ذهن نیست.

 

یک منبع مطلع به خبرنگار فارس می گوید در این شرایط کیفیت فدای کیمیت شده است و تمام تلاش شرکت ملی پالایش و پخش این است که بنزین مورد نیاز کشور را تامین کند. حتی اگر این بنزین دارای استاندارد یورو 2 هم نباشد.

 

وی ادامه می دهد: دولت سعی دارد پالایشگاه ستاره خلیج فارس را امسال به تولید برساند اما به نظر نمی‌رسد که این پالایشگاه در سال جاری بتوان مشکل تولید بنزین را حل کند.

 

با این وجود این احتمال جدی وجود دارد که واحدهای جدید پالایشگاه بندرعباس تا قبل از اتمام زمستان به تولید برسد که البته تولید بنزین در این واحدها هم نه تنها حجم زیادی نخواهد داشت بلکه بدون رعایت استاندارد هم صورت خواهد گرفت زیرا کشور نیاز شدید به تولید بنزین دارد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------