آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

سایه سیاست بر بازار ارز



 روز دوشنبه بازار ارز با عوامل متفاوتی رو به رو بود؛ از رحلت آیت‌الله هاشمی تا فاصله قیمتی در برخی مناطق مرزی که بازار را تحت الشعاع قرار داده بود. پیوند فوت آیت‌الله هاشمی با تحولات بازار ارز به ذهنیت برخی از معامله‌گران برمی‌گشت. به گفته شماری از فعالان، آیت‌الله هاشمی به میانه روی چهره بود و به واسطه کسوت و مسوولیت‌های گذشته، روزهای بدون او برای بازار غریب می‌نمود.

  به  گزارش دنیای اقتصاد ؛دیگر اثری که واقعه غیرمنتظره مرگ آیت‌الله هاشمی در بازار داشت، تعطیلی زودتر از معمول برخی از صرافی‌های ارزی بود که زمینه را برای تحرک دلالان فراهم کرد. در کنار این، در آخرین ساعات کاری بازار روز دوشنبه، خبرگزاری رویترز در خبری فوری مدعی شد که نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز به‌سمت قایق‌های سپاه پاسداران تیر اخطار شلیک کرده است. در چنین فضایی بازیگران غیر رسمی از فرصت استفاده کردند و با افزایش تحرکات، قیمت دلار را تا 3هزار و 967 تومان بالا بردند. بالا بودن ارزش دلار در سلیمانیه عراق و فاصله‌گیری این ارز از میانه کانال دو عامل دیگری بودند که در رشد قیمت اثر داشتند.

 

با این حال، اکثر فعالان ارزی اعتقاد داشتند که اثرات چنین تحرکاتی کوتاه مدت خواهد بود و پس از چند روز مدیریت قیمت، اثر دلالان نیز در بازار کمرنگ خواهد شد، چنانکه روز سه‌شنبه، هر زمان، میزان عرضه در بازار متناسب بود، قیمت دلار نوسان خاصی نداشت. در سومین روز هفته، همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 5 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 183 هزار تومان رسید. افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی دیگر عامل مهمی بود که سکه را افزایشی کرد، البته میزان حجم معاملات در بازار سکه نیز کاهش یافته بود. در سومین روز هفته، بازار ارز ابتدا و انتهای متفاوتی را تجربه کرد. در ساعات ابتدایی روز قیمت دلار عمدتا در محدوده 3 هزار و 950 تومان زندانی بود، با این حال، از حدود ساعت 3 بعدازظهر شدت نوسان قیمت بالا رفت.

 

روز دوشنبه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 950 تومان آغاز کرد که کاهشی 2 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. با وجود شروع کاهشی، بخشی از معامله‌گران سعی داشتند که این ارز را وارد مسیر افزایشی کنند، ولی تلاش این گروه در بیشتر ساعات روز ناکام ماند. تا ساعت 3 بعدازظهر، دلار چند بار به سوی محدوده 3 هزار و 960 تومان حرکت کرد، ولی نتوانست از آن عبور کند.

 

به گفته فعالان، میزان حجم ارز موجود در بازار به اندازه‌ای بود که موجب می‌شد قیمت توان عبور از محدوده یاد شده را نداشته باشد. با این حال، از ساعت 3 بعدازظهر با آغاز تعطیلی برخی صرافی‌ها و افزایش نفود دلالان، قیمت نه‌تنها از محدوده 3هزار و 960 تومان عبور کرد؛ بلکه به محدوده 3هزار و 970 تومان نزدیک شد.

 

به گفته برخی حاضران در بازار، ادعای شلیک تیر اخطار توسط نیروی دریایی آمریکا به قایق‌های سپاه پاسداران در هیجان‌سازی و تحرکات بازیگران غیررسمی نقش داشت. این در حالی بود که عده‌ای نیز اعتقاد داشتند بالا بودن ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق در افزایش خریدهای بازیگران ارزی اثر داشته است. بالا بودن ارزش دلار در کشور همسایه موجب می‌شود که ارز از بازار ارزان تر به این منطقه جغرافیایی منتقل شود. آخرین خبر آنکه، روز دوشنبه بانک مرکزی در واکنش به افت ارزش پوند در بازارهای جهانی نرخ رسمی این ارز را کاهش داد. در سومین روز هفته، پوند مبادله‌ای با 14 تومان کاهش به قیمت 3هزار و 963 تومان رسید.

  اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی , نرخ  ارز

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------