آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چین تنها خریدار همه نفت خام ایران؟ / فروش نفت به بالاترین میزان از سال۲۰۱۹ رسید

صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶سال‌اخیر رسیده و به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور برابر با…

نیلی: شاغلان، عمده فقیران کشور هستند



  اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی  ,شاغلان

مسعود نیلی در این همایش گفت: ٦٨درصد فقرا شاغل، ٢٤ درصد صاحبان درآمد بدون کار و چهار درصد بی‌کاران هستند.

 به گزارش شرق؛این اقتصاددان با بیان اینکه رشد فراگیر به معنای آن است که اقشار محروم نیز از این امر منتفع شوند، اشتغال را موضوع مهم سال‌های آینده کشور دانست و افزود: از یکسو جمعیت دهه ١٣٦٠ وقتی به سن کار رسیده‌اند با نبود شغل در بازار مواجه شد‌ه‌اند و از سوی دیگر، شاهد تراکم جمعیت فعال در بازار کار هستیم.

 

 نیلی سهم جمعیت ١٥ تا ٣٤‌ساله از کل جمعیت کشور در دهه ١٣٨٠ را معادل ٤٥ درصد دانست و گفت: شاید تا صد سال دیگر چنین تجربه‌ای نداشته باشیم. همه اینها در حالی بود که در سال‌های ١٣٨٤ تا ١٣٩١ شمار شاغلان برابر با ٢٠‌میلیون‌و ٦٠٠‌ هزار نفر بود؛ یعنی تغییری در شمار تعداد شاغلان نداشتیم، درحالی‌که شاهد بیشترین ورودی به بازار کار بودیم.

 

به گفته نیلی، مسائل یاد‌شده، دو عوارض مهم داشت؛ بخشی از متولدان اول دهه١٣٦٠ و پایان دهه ١٣٥٠ به سن ٢٧ تا ٣٠ رسیده بودند و از یافتن شغل عبور کرده بودند که عوارض اجتماعی زیادی داشت و آسیب‌های اجتماعی پدید آورد. وی گفت: از سویی انباشت جوانان جویای کار را به آینده موکول کرد، یعنی شمار دانشجویان دختر در این دوره به ازای صد پسر به ١٢٠ دختر رسید و به دلیل یاد‌شده در سال‌های آتی نرخ مشارکت اقتصادی زنان فزونی می‌یابد.

 

نیلی شمار ورودی به بازار کار قبل از سال ١٣٩٣ را سالانه ٨٣‌ هزار نفر عنوان کرد و گفت: در پاییز ١٣٩٣ معادل ٦٦٣ هزار نفر، زمستان همان سال معادل یک‌میلیون‌و ٤٢٢‌ هزار نفر، بهار امسال معادل یک‌میلیون‌و ٢٤٥‌ هزار نفر و تابستان نیز یک‌میلیون‌و ٢٣٠‌ هزار نفر متقاضی شغل، وارد بازار کار شدند که این تعداد جویای کار نه‌تنها در ایران، بلکه میان سایر کشورهای جهان نیز موضوعی نادر است.

 

به گفته نیلی، در پاییز ١٣٩٣ از ٦٦٣‌ هزار نفری که وارد بازار کار شدند، ٥٤٣‌ هزار نفر شغل یافتند و ١١٩‌هزار نفر بی‌کار ماندند؛ به ‌عبارتی ٨٢ درصد شغل پیدا کردند و ٢٨ درصد بی‌کار ماندند.

 

وی افزود: وقتی ١٨ درصد را با ١٢ درصد نرخ بی‌کاری مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم بی‌کاری افزایش یافته و از ١٢ درصد هم بیشتر شده است. مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری گفت: در بهار ١٣٩٥ از یک‌میلیون‌و ٢٤٥‌ هزار نفری که وارد بازار کار شدند، ٧٤٣‌ هزار نفر شاغل و  ٥٠٢‌هزار نفر بی‌کار ماندند؛ یعنی نسبت شاغل به بی‌کار ٦٠ به ٤٠ شد.  وی افزود: در تابستان ١٣٩٥ از ٥١ به ٤٩ رسیدیم؛ یعنی ٤٩ درصد بی‌کار ماندند، همان‌طور که اشتغال افزایش یافت، بی‌کاری نیز بیشتر شد. این روند در میان جوانان نیز مشاهده شد؛ حتی افزایش بیشتری داشت. 

 

این کارشناس اقتصادی، این اتفاق (افزایش ورود به بازار کار) را تجربه‌ای نادر در ایران دانست و افزود: به نظر نمی‌رسد این میزان ورودی موقتی باشد؛ زیرا موج ورود، فقط به دهه ١٣٦٠  مربوط نیست و الان دهه ١٣٧٠ نیز اصافه شده است.

 

وی گفت: در موضوع شغل باید به درآمد نیز توجه قرار شود؛ زیرا اگر از دستمزد غفلت شود، می‌تواند قدرت خرید خانوار را کاهش دهد.  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------