آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دارندگان کارت سوخت حتما بخوانند/ خبر جدید رسانه دولت درباره سهمیه بنزین خودروها

۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.…

جزییات فساد ٨ هزار میلیارد تومانی دولت قبل



  اخباراقتصادی  ,خبرهای اقتصادی , فساد اقتصادی

 چند هزار میلیارد تومان در اختیار تعدادی افراد خاص قرار گرفته بدون آنکه وثیقه مناسبی از آنها گرفته شود. از دل پرونده فساد ٨ هزار میلیارد تومانی خبر ارتباط بازنشستگان بانک سرمایه با بدهکاران دانه درشت برای اعطای این تسهیلات بیرون می‌آید.

 

به واسطه اين ارتباط هم ٣١ نفر تسهيلات كلان بين ٢٠٠ تا ١٢٠٠ ميليارد توماني گرفته‌اند بدون آنكه وثيقه با ارزش مناسب در اختيار بانك قرار دهند. دانه درشت‌ترين بدهكار اين بانك آقاي «م. ج» با بدهي ١٢٠٠ ميليارد تومان است و جالب‌ترين پرونده مربوط به بدهكار ٨٠ ميليارد توماني است كه توانسته به اسم ايجاد فروشگاه فرهنگيان تسهيلاتي با نرخ بهره ١/٥ درصد بگيرد. محمدرضا خاني، مديرعامل بانك سرمايه  مي‌گويد: پس از آنكه محرز شد اين بدهكار نمي‌تواند به تعهدش عمل كند نرخ بهره وام مزبور به ٢٤ درصد تغيير كرد و در صورتي كه اين فرد تا چهارشنبه جاري نتواند نسبت به تسويه بدهي خود اقدام كند؛ بازداشت خواهد شد.

 

ملك غير واقعي بود

به گفته خاني، اين فرد براي ايجاد فروشگاه فرهنگيان ٨٠ ميليارد تومان در سال ١٣٩١ از بانك سرمايه با نرخ بهره ٥/١ درصد گرفته بود. اما ملكي كه به عنوان وثيقه در اختيار بانك قرار داده بود واقعي نبود. واقعي نبودن وثايق آنقدر در اين بانك شايع بوده كه مديرعامل هم به آن اعتراض مي‌كند. او دراين باره گفت: وثايق پذيرفته شده ارزش متناسب با تسهيلات اخذ شده را نداشته‌اند. به گونه‌اي كه وثيقه غيرمنقول بزرگ‌ترين بدهكار بانك با بدهي ١٢٠٠ ميليارد توماني ١٠ درصد بوده و مابقي چك و سفته است. او البته تاكيد كرد: فرد مورد اشاره در حال حاضر بازداشت شده است.

 

اين حجم تخلف را يكجا نديده‌ام

اين حجم از تخلف را يكجا نديده‌ام. اين گفته محسني اژه‌اي، سخنگوي قوه قضاييه است كه چند روز پيش در خصوص تخلفات مرتبط با بانك سرمايه و صندوق فرهنگيان عنوان كرد.

 

او گفت: چند هزار ميليارد تومان در اختيار تعداد معدودي از افراد قرار گرفته بدون اينكه تضميني براي وصول داده باشند كه همه بر خلاف قانون و مقررات است. آنها در رابطه با تسهيلات بانكي و تجاري هم وجوه گرفته‌اند و هم مصرف كرده‌اند، كه من تاكنون اين مقدار تخلف را به صورت يكجا در مورد يك بانك نديده‌ام. همچنين تعيين مديرعامل بر اساس مقررات نبوده بلكه بر اساس حمايت‌ها و نفوذها بوده است و در مدت ١٠ سال، ١٣ بار سرپرست و مديرعامل عوض شده است.

 

سرمايه‌اي كه صاحب سهام داشته مطابق با مقررات نبوده و در مورد ميزان تسهيلاتي كه اخذ شده تخلف صورت گرفته و بالاتر از سقف مجاز اين تسهيلات داده شده است. همچنين چگونگي پرداخت تسهيلات به افراد رعايت نشده و تضمين مناسب اخذ نشده و اعتبارسنجي لازم صورت نگرفته است، قانون رعايت نشده و در جايي هم كه بايد اين تسهيلات مصرف شود، مصرف نشده است. به عنوان مثال ٥٠٠ ميليارد تومان تسهيلات براي فلان كارخانه گرفته شده ولي تضميني در اين رابطه اخذ نشده است. اگر قوه قهريه به كمك شان نيايد آنها نمي‌توانند پول را وصول كنند، لذا دولت و بانك مركزي بايد به كمك بيايند و امثال اين پرونده را بررسي كنند.

 

منكر تخلفات صورت گرفته نمي‌شوم

خاني هم كه اين روزها بايد پاسخگوي تخلفات صورت گرفته دراين بانك باشد تاكيد كرد: منكر تخلفاتي كه در بانك سرمايه طي ادوار گذشته صورت گرفته است؛ نمي‌شوم. تخلفي كه در اين بانك صورت گرفته با همكاري بدهكاران كلان و برخي از همكاران بانك كه عموما بازنشستگان ساير بانك‌ها در بانك سرمايه هستند، شكل گرفته است.

 

او با بيان اينكه نيروهاي جوان هيچ تخلفي در اين زمينه نداشته‌اند، گفت: به همين دليل عذر تمام بازنشستگان بانك را خواستيم، البته تمام مسائلي كه در حال حاضر گريبانگير بانك شده، بدهكاران ايجاد كرده‌اند. مديرعامل بانك سرمايه با اشاره به آغاز مذاكرات با بدهكاران بانك سرمايه، گفت: شكايت كيفري آخرين مرحله پيگيري است و به همين دليل پس از نااميد شدن از مذاكره شكايت كيفري- حقوقي و كيفري را آغاز كرديم كه به دنبال آن تعدادي از بدهكاران بازداشت شدند و به بقيه اخطار داديم كه اگر براي رسيدگي وضعيت بدهي و پرونده شان حضور نيابند اين مسير ادامه خواهد يافت.

 

مديرعامل بانك سرمايه تعداد بدهكاران كلان اين بانك را ٣١ نفر اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي اعلام و تصريح كرد: بدهي اين افراد از ٢٠٠ ميليارد تومان آغاز و به ١٢٠٠ ميليارد تومان ختم مي‌شود. بدهي ١٢٠٠ ميليارد توماني به آقاي (م. ج) كه بزرگ‌ترين بدهكار بانك است و در بازداشت به سر مي‌برد، مربوط مي‌شود.

 

بانك سرمايه در بانك ملت ادغام نمي‌شود

در جريان خبرهاي منتشر شده در خصوص فساد بانك سرمايه، اخبار ديگري انتشار يافت كه از ادغام اين بانك خبر مي‌داد اما خاني در موضع‌گيري صريح نسبت به اين خبر آن را تكذيب كرد. او عنوان كرد: همان‌طور كه مديرعامل بانك ملت نيز روز گذشته اعلام كرده قرار نيست هيچ ادغامي صورت گيرد. زماني ادغام صورت مي‌گيرد كه بانك از نظر عملكرد منابع دچار ضعف شديد باشد و بنابراين هيچ ادغامي براي بانك سرمايه متصور نيست.

 

او مجموعه بدهي بدهكاران بانك سرمايه را نزديك به هشت هزار ميليارد تومان اعلام كرد و با بيان اينكه دو هزار ميليارد تومان آن جريمه تاخير است، تصريح كرد: از ديدگاه تخصصي چند نوع مطالبات اعم از سررسيد گذشته، معوق، مشكوك الوصول تسهيلات، مشكوك الوصول ضمانتنامه‌ها به اضافه وجه التزام داريم.

 

خاني با اشاره به تشكيل كميته وصول مطالبات بانك، گفت: پس از اينكه بزرگ‌ترين بدهكاران بانك بازداشت شدند، براي پرداخت بدهي مراجعه كردند حتي بدهكاراني كه در بازداشت هستند ولي توافقي با آنها صورت نگرفت زيرا وجوه نقد آنها براي بازپرداخت بدهي ناچيز است و بانك به آنها اعلام كرد كه حداقل بدهي را به صورت نقد بپردازند و بقيه را به صورت املاك سهل‌البيع، بلامانع و درون شهري بدهند.

 

وي ادامه داد: با دادستان تهران هماهنگي‌هاي لازم صورت گرفته و نهادهاي نظارتي در اين زمينه ورود كرده‌اند و كارشناس املاك از طريق معاون دادستاني معرفي مي‌شود و بدهكاران حق معرفي كارشناس ملك را ندارند.

 

او افزود: به دادستاني نامه مي‌زنيم كه آنها از طريق كانون كارشناسان به ما كارشناس ملك معرفي كنند و يك هيات سه نفره در اين‌باره مذاكره مي‌كنند تا قيمت ملك استخراج شود و در نهايت اگر قيمت مناسب باشد بانك ملك را بر مي‌دارد. مديرعامل بانك سرمايه اظهارداشت: چك، سفته و قرارداد بين بدهكاران بانك متداول بوده و راحت وام به آنها داده شده است، درصد كمي وثيقه غيرمعقول اخذ شده است و فقط ١٠ درصد وثيقه ملكي در بانك قرار داده‌اند كه حتي ارزش واقعي ملك و به صورت كارشناسي نيست.

 

او با اشاره به اينكه كمتر از دو‌درصد مطالبات بانك وصول شده است و تا پايان سال بخش بزرگي از بدهي‌ها وصول خواهد شد، افزود: بيش از ٧٠ درصد مطالبات بانك وصول خواهد شد و تا پايان شهريور ماه آينده اين وصولي‌ها به سرانجام خواهد رسيد. بالاترين حسن اين حركت اين بود افرادي كه نام‌شان به عنوان بدهكار مطرح نبود پذيرفتند كه بدهكارند حتي آنهايي كه هيچ ملكي از آنها مطالبه نشده بود قبول كردند كه بدهكار اصلي هستند.

 

٥/٤ هزار ميليارد تومان به آموزش و‌پرورش وام داده‌ايم

مديرعامل بانك سرمايه با بيان اينكه از ابتداي امسال ٤ هزار و ٥٠٠ ميليارد تومان به آموزش و پرورش وام پرداخت كرده‌ايم كه حقوق معوقه بازنشستگان آموزش و پرورش پرداخت شود، اظهارداشت: البته اين تسهيلات سررسيد و تمديد شد و در حال حاضر به ما بدهي دارند. او اضافه كرد: يك‌ماه پيش هم٥٠ ميليارد تومان دوباره وام براي پرداخت حقوق معلمان پرداخت كرديم و حد اعتباري در نظر گرفتيم كه پرداخت حقوق معلمان كم نشود.

 

در حال حاضر آموزش و پرورش و صندوق ذخيره فرهنگيان به بانك سرمايه بدهي دارند. مديرعامل بانك سرمايه با بيان اينكه سهامداران واقعي بانك معلمان هستند، تصريح كرد: كل دانش‌آموزان محروم را پوشش مي‌دهيم و آنها را كه قادر به تحصيل نبودند را حمايت مي‌كنيم. مدارس شبانه‌روزي در مناطق محروم شكل گرفته و تفاهمنامه‌اي با آموزش و پرورش منعقد كرده‌ايم.

 

 اخبار اقتصادی  -  اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------