آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

با حقوق ۸۱۲ هزار تومانی، ۱۱ میلیون نفر «زیرخط فقر» هستند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , پرویز فتاح

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکید کرد: همه ماموریت و مسئولیت کمیته امداد «توانمندسازی» مددجویان است و غیر از آن وظیفه دیگری نداریم، زیرا اگر قرار باشد فردی ۲۰ سال تحت پوشش کمیته امداد باشد،‌ پس در این میان هنر ما کجاست؟

 پرویز فتاح با حضور در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» با اشاره به ۱۴ اسفندماه سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، گفت: اسفند ماه مهمی برای کمیته امداد است زیرا در این ماه هم شاهد سالروز تاسیس امداد هستیم و هم جشن نیکوکاری در این ماه برگزار می‌شود.

 

به گزارش نامه نیوز ، وی در ادامه به افزایش دو و نیم برابری مستمری مددجویان کمیته امداد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این مصوبه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است اما برای تصویب نهایی و قطعی باید در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود. این در حالی است که در صورت تصویب مستمری مددجویان ۲ تا ۲.۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

 

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) تصریح کرد: در حال حاضر رقم مستمری‌ها کمیته امداد از ۵۳ هزار تومان برای تک نفر آغاز و تا ۱۰۰ هزار تومان برای خانواده‌های پنج نفره است که بر این اساس متوسط پرداختی ها برای هر خانوار به طور ماهانه ۷۲ هزار تومان است که در صورت تصویب این مصوبه رقم مستمری‌ها به طور میانگین به ۱۸۰ هزار تومان در ماه برای هر خانوار می‌رسد که این رقم معادل ۲۰ درصد حداقل حقوق وزارت کار است.

 

فتاح در ادامه گفت: در برنامه پنجم توسعه هدفگذاری شده بود که مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به ۵۰ درصد حداقل حقوق وزارت کار افزایش یابد اما این رقم بالا بود و نتوانستیم آن را اجرایی کنیم. اما افزایش ۲۰ درصدی مستمری‌ها به واقعیت و عملیاتی شدن نزدیک‌تر است.

 

وی ادامه داد: رساندن مستمری مددجویان تا ۵۰ درصد حداقل حقوق وزارت کار تنها در برنامه پنجم توسعه آمده بود و هیچ وقت در بودجه دولت دیده نشد. اما رساندن مستمری مددجویان نهادهای حمایتی به ۲۰ درصد حداقل حقوق وزارت کار علاوه بر آنکه در برنامه ششم توسعه تصویب شده در بودجه ۹۶ نیز در نظر گرفته شده و رقم آن از محل حذف یارانه ها تامین خواهد شد.

 

رئیس کمیته امداد  امام خمینی (ره) به اشتغال مددجویان کمیته امداد اشاره کرد و گفت: در سال ۹۵ ، ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال و منابع بانکی داشتیم که تاکنون با همکاری بانک ها و دولت ۸۷۰ میلیارد تومان آن محقق شده و تا پایان فروردین این رقم به طور کامل جذب خواهد شد.

 

فتاح ادامه داد: برای سال ۹۶ نیز تسهیلات اشتغال کمیته امداد ۲۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و برای سازمان بهزیستی کشور نیز ۹۰۰ میلیارد تومان لحاظ شده است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال جاری بالغ بر ۱۰۰ هزار شغل با ارائه تسهیلات اشتغال در کمیته امداد ایجاد شد و برای سال آینده نیز با وجود آنکه منابع بانکی ما دو برابر بیشتر شده است هدفگذاری ما ایجاد ۱۴۰ هزار فرصت شغلی است.

 

فتاح در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به اوضاع و احوال رکود و تورم در کشور انصافاً‌ بانک‌ها همکاری بسیار خوبی با کمیته امداد داشتند و این همکاری ۱۰۰ درصدی بوده است.

وی در خصوص محل تامین بودجه کمیته امداد نیز با بیان آنکه بودجه این نهاد حمایتی از دو محل دولتی و منابع داخلی امداد تامین می‌شود تصریح کرد: بودجه دولتی شامل مستمری‌ها می‌شود که دولت از منابع عمومی خود آن را تامین می‌کند و در سال جاری ۱۴۰۰ میلیارد تومان مستمری مددجویان کمیته امداد را دولت پرداخت کرده است.

 

رئیس کمیته امداد ادامه داد: منابع داخلی کمیته امداد نیز شامل درآمدهای مردمی، صدقات،‌ طرح اکرام و محسنین،‌ ذکات،‌ انفاقات و ... بوده که رقم بسیار زیادی است و در واقع کمیته امداد این ارقام را از دستی می گیرد و از دستی دیگر به نیازمندان پرداخت می کند. این در حالی است که مجموع درآمدهای مردمی کمیته امداد در سال جاری تاکنون ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

 

فتاح در خصوص نحوه هزینه‌کرد منابع در این نهاد حمایتی تصریح کرد: به مردم اطمینان می‌دهم که امانتدار آنها هستیم زیرا بسیاری از وجوهات مردمی که به کمیته امداد واریز می‌شود دارای ابعاد شرعی است و ما کاملا بر این مسأله واقف هستیم. این در حالی است که نظارت داخلی و خارجی بر روی عملکرد کمیته امداد از سوی دفتر مقام معظم رهبری، سازمان‌های نظارتی، خیریه‌ها،‌ همکاران داخلی کمیته امداد و همچنین نظارت‌های مردمی صورت می‌گیرد.

 

وی در ادامه به فروش مجتمع سوهانک و انتقال این نهاد حمایتی به ساختمان آزادی اشاره کرد و گفت: تاکید می‌کنم که نیت سازندگان مجتمع سوهانک خیر بود و از محل همان مجتمع ارزش افزوده ای در منابع کمیته امداد ایجاد شد که رقم آن به صندوق قرض الحسنه کمیته امداد واریز می شود.

 

رئیس کمیته امداد تصریح کرد: تا سال گذشته حدود ۶۰ الی ۷۰ هزار نفر پشت نوبت دریافت وام های قرض الحسنه کمیته امداد بوده اند . اما امسال با صرفه جویی های صورت گرفته و همچنین نقل و انتقالات از سوهانک به آزادی و انتقال ارزش افزوده آن به صندوق قرض الحسنه کمیته امداد شاهد آن هستیم که میزان پشت نوبتی ها دریافت وام قرض الحسنه به صفر خواهد رسید.

 

وی در خصوص فروش مجتمع سوهانک نیز گفت: مجتمع سوهانک را با دولت معامله می کنیم. به همین دلیل هنوز پول آن ۱۰۰ درصد در اختیار ما قرار نگرفته. با این حال با پشتوانه سند آن مجتمع توانستیم مجوز راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه امداد را از بانک مرکزی بگیریم و پس از فروش سوهانک بلافاصله ارزش افزوده آن به این صندوق انتقال می‌یابد. با این حال فکر می‌کنم با فروش مجتمع سوهانک حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده وارد صندوق قرض‌الحسنه کمیته امداد شود.

 

فتاح درباره دفاتر کمیته امداد در سایر کشورهای اطراف و همسایه گفت: در سال‌های گذشته کمیته امداد دفاتری در کشورهای مختلف داشت که در حال حاضر اکثر آنها تعطیل شده و تعدادشان به حداقل رسیده تا جایی که اگر دفتری تعطیل نشده باشد نیز به این دلیل بوده است که وزارت خارجه کشور تائید کرده است که دفتر مذکور در آن کشور موثر بوده و به این ترتیب تعطیلی دفاتر خارجی کمیته امداد نیز مطابق با دیپلماسی کشور بوده است.

 

فتاح تصریح کرد: برای مثال در حال حاضر در کشور لبنان،‌ هیچ نیروی ایرانی فعالیت نمی‌کند و خدمات کمیته امداد همچون صندوق‌های صدقات توسط آنها بومی شده است و به این ترتیب می‌توان گفت کمیته امداد به عنوان یک خیریه الگو در کشورها شبیه‌سازی شده است.

 

وی تاکید کرد: هیچ پولی از داخل کشور به سایر کشورها تحت هیچ عنوانی منتقل نمی‌شود زیرا ما نه به لحاظ شرعی و نه به لحاظ قانونی اجازه آن را نداریم که وجوهات مردمی را در خارج از کشور هزینه کنیم.

 

رئیس کمیته امداد تاکید کرد: به مردم اطمینان می‌دهم حتی ریالی از پول مردم در دفاتر خارج از کشور همچون لبنان و ... هزینه نمی‌شود. این در حالی است که برای مثال در کشور لبنان کمیته امداد لبنان در سال جاری ۲۰ میلیون دلار درآمد داشته یا در عراق نیز همینطور عمل می‌شود. به این ترتیب آنها هیچ نیازی به کمک ما ندارند.

 

فتاح ادامه داد: تنها مدل کمیته امداد به عنوان یک خیریه موفق در این کشورها توسعه یافته و ریالی از ایران به خارج از کشور نمی رود.

 

وی درخصوص صرفه‌جویی‌های کمیته امداد نیز گفت: در سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان از محل صرفه جویی ها جمع آوری و تماما برای جامعه هدف هزینه شده است.

 

وی به فعالیت مراکز نیکوکاری کمیته امداد در سطح محلات اشاره کرد و گفت: این مراکز هیچ هزینه ای برای کمیته امداد ندارند. این در حالی است که در سال جاری ۱۴۰ میلیارد تومان جذب درآمد داشتند که تمام این رقم برای خانواده های نیازمند هزینه می شود.

 

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص برگزاری جشن نیکوکاری نیز گفت: تا سال‌های گذشته جشن نیکوکاری در هفته آخر اسفند آغاز می شد اما امسال زمان شروع این جشن را جلوتر آوردیم و از همین هفته جشن نیکوکاری شروع می شود اما به صورت برپایی چادر و روش سنتی نخواهد بود. بلکه مراکز جذب کمک های مردمی در جایگاه های خاصی در شهرها و روستاها مستقر خواهند شد.

 

فتاح خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان از محل جشن نیکوکاری جمع آوری شد و امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم ۱۰۰ میلیارد تومان از محل برگزاری این جشن جمع‌آوری شود که ۱۰۰ درصد وجوهات جمع‌آوری شده در هفته اول فروردین ۹۶ به دست هموطنان خواهد رسید.

 

به گفته وی، کمیته امداد سعی در واگذاری تصدی‌گری‌ها و همچنین اداره مردمی این نهاد حمایتی دارد.

 

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه با تاکید بر آنکه ویژگی بارز مددجویان کمیته امداد «نیازمندی» است، گفت: هدف کمیته امداد حفظ محرمانگی هویت مددجویان است و به رعایت آن موظف است.

 

وی همچنین درباره نحوه جذب مددجویان گفت: برخی به شیوه خود اظهاری تحت پوشش کمیته امداد درمی‌آیند برخی نیز در مناطق محروم توسط این نهاد حمایتی شناسایی می‌شوند و برخی را نیز ائمه جمعه،‌ مردم و غیره به ما معرفی می‌کنند.

 

فتاح در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر کمیته امداد تبدیل به یک اورژانس اجتماعی شده است، افزود: برای اینکه فردی تحت پوشش امداد قرار گیرد برای آن پرونده تشکیل می‌شود،‌ تحقیق می‌کنیم و از صحت نیازمندی آن افراد مطمئن می‌شویم تا خدمات به بهترین شکل به بهترین افراد ارائه شود و همچنین با سایر دستگاه‌های حمایتی موازی‌کاری نداشته باشیم.

 

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) همچنین اظهار کرد: در تهران دفتر پیچ شمیران پاسخگوی مراجعات مردمی است و خدماتی را به در راه ماندگان نیز ارائه می‌کند.

 

وی در ادامه در خصوص تعداد مددجویان تحت پوشش اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون و ششصد هزار خانوار مستمری بگیر کمیته امداد هستند. این در حالی است که حدود ۴۰۰ هزار خانوار نیز به طور موردی از خدمات این نهاد حمایتی بهره مند می شوند و به این ترتیب بالغ بر ۴ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.

 

فتاح تاکید کرد: در کمیته امداد از وابستگی به درآمدهای نفتی پرهیز می کنیم زیرا اگر بخواهیم خیلی به این مسائل وابسته شویم تبدیل به اداره دولتی خواهیم شد. در حالی که کمیته امداد یک نهاد حمایتی است و باید فرهنگ احسان را در کشور توسعه دهد که برگزاری مراسماتی چون جشن نیکوکاری و یا طرح هایی چون اکرام و محسنین و ... این فرهنگ را در کشور توسعه می دهد.

 

وی در ادامه در خصوص رقم مستمری‌ها نیز تصریح کرد: در پرداخت مستمری‌ها عمد داشتیم که رقم آن خیلی بالا نرود زیرا در صورت افزایش رقم مستمری‌ها قصه آن مثل یارانه ها می شود،‌ آیا در حال حاضر دستگاهی با پرداخت این چنینی یارانه ها در کشور موافق است؟

 

فتاح تصریح کرد: معتقدم کمیته امداد باید مشکلات افراد را شناسایی کرده و درصدد حل آنها اقدام کند. یعنی شناسایی کند که خانواده به کدام یک از خدمات مسکن،‌ درمان،‌ جهیزیه و ... نیاز دارد و معتقدم در چنین شرایطی وقتی مشکل خانواده شناسایی و حل شود دیگر نیازی به پرداخت مستمری‌های بالا نداریم.

 

رئیس کمیته امداد  امام خمینی (ره) ادامه داد: در چنین شرایطی منابع نهاد حمایتی در کمیته امداد بیشتر به سمت ارائه خدمات با کیفیت می رود و دولت و مجلس نیز با این مسئله موافق هستند. این در حالی است که هم اکنون دولت به همه مردم یارانه می دهد و ما هیچ کاری با این مسئله نداریم و اصلا نمی دانیم که مددجویان ما مبلغ یارانه شان را چطور هزینه می کنند.

 

وی در ادامه به طرح اکرام نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک میلیون حامی در طرح اکرام حضور دارند این در حالی است که حدود ۲۰۰ هزار یتیم در این طرح هستند به این ترتیب هر یتیم تحت پوشش حداقل ۱۴۰ هزار تومان در ماه دریافتی دارد و این ارقام جدای از رقم مستمری‌ها یارانه و یا سایر خدمات کمیته امداد است.

 

فتاح در طرح شناسایی کودکان دارای سوء تغذیه در کمیته امداد اشاره کرد و گفت: چنانچه کودکان زیر ۶ سال دارای سوء تغذیه شناسایی شوند ماهانه ۷۵ هزار تومان به آنها پرداخت می‌کنیم. این در حالی است که تمام مددجویان کمیته امداد در صورت داشتن کودکان زیر ۶ سال این ۷۵ هزار تومان را دریافت می‌کنند تا از مشکلات تغذیه‌ای در امان باشند.

 

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر کمیته امداد هزینه تحصیل ۷۲ هزار دانشجو را نیز پرداخت می‌کند؛ این در حالی است که هم اکنون چند نماینده مجلس، تعداد زیادی پزشک،‌ استاد دانشگاه، مسئول مملکتی و ... روزی مددجوی کمیته امداد بودند.

 

رئیس کمیته امداد افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴۰ هزار نفر از مددجویان کمیته امداد از طریق اشتغال توانمند و خودکفا شده و به این ترتیب از چرخه حمایت این نهاد خارج شده اند. در واقع در سال جاری ۱۰ درصد از تحت پوششین کمیته امداد کاهش پیدا کردند و همین روال نیز در این نهاد در سال آینده ادامه خواهد یافت.

 

فتاح همچنین عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۳۴۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد بیمه تامین اجتماعی شدند و چنانچه پرداختی های آنها به ۱۰ سال برسد همچنین به سن مجاز بازنشستگی برسند مانند تمام کارمندان دولت مستمری بگیر تامین اجتماعی خواهند شد. این در حالی است که در سال جاری ۵ هزار خانوار به این شکل خودکفا شده اند و ظرف چند سال آینده این منحنی به شدت بالا خواهد رفت زیرا هم ۱۰ سال پرداختی مددجویان تمام خواهد شد و هم سن شان به سن مجاز بازنشستگی نزدیک می شود.

 

وی همچنین در خصوص فعالیت خیریه ها اظهار کرد: در حال حاضر چندین هزار خیریه در کشور فعال هستند و بسیاری از نیازمندان را تحت پوشش خدمات خود قرار دادند. به طوری که بار اصلی خدمت به نیازمندان بر دوش این مراکز است.

 

فتاح تصریح کرد: کمیته امداد به هیچ عنوان مراکز خیریه و نیکوکاری را رقیب خود نمی‌داند بلکه معتقدیم آنها بار ما و بهزیستی را به دوش می‌کشند و وظیفه خود می‌دانیم با آنها به بهترین شکل همکاری کنیم.

 

رئیس کمیته امداد در پاسخ به پرسشی درباره اینکه هم‌اکنون چه میزان از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند؟ گفت: نمی‌توانیم به طور مشخص اعلام کنیم که چه تعداد از افراد زیر خط فقر هستند اما اگر حداقل حقوق امسال را ۸۱۲ هزار تومان در نظر بگیریم می‌توان گفت براساس آن ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند. این در حالی است که برخی حداقل حقوق را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نظر می‌گیرند که در آن صورت تعداد افراد زیر خط فقر بیشتر خواهند شد. به همین دلیل نمی‌توان به طور دقیق میزان افراد نیازمند یا زیر خط فقر را که نیاز به دریافت کمک نهادهای حمایتی را مشخص کنیم.

 

وی در خصوص اعتمادسازی در کمیته امداد نیز گفت: در مدت زمان حضورم در کمیته امداد سعی کرده‌ام در جلب اعتماد مردمی تلاش کنم، هر چند قبل از من نیز انسان‌های بزرگی همچون آقای عسگراولادی برای کمیته امداد زحمت‌های فراوانی کشیده‌اند و ما نیز راه آنها را ادامه دادیم. در مدت زمان حضورم با انجام بعضی از اقدامات چون فروش ساختمان سوهانک و انتقال به آزادی، ایمن‌سازی صندوق‌های صدقات و غیره توانستیم تا حدی اعتماد عمومی را افزایش دهیم.

 

فتاح خاطرنشان کرد: در سال جاری با آنکه رونق اقتصادی چندانی نداشتیم، بلکه تورم و رکود نیز در کشور بود، اما به تمام برنامه‌های خود رسیدیم و این نشان می‌دهد که مردم به کمیته امداد اعتماد دارند تا جایی که درآمد مردمی ما ۲۰ درصد بیشتر از پیش‌بینی‌مان محقق شد. در حال حاضر ۹۴۰ واحد نیکوکاری تحت شبکه کمیته امداد در سطح محلات در سراسر کشور فعالیت می کنند که مردم می توانند به آنها مراجعه کنند.

 

وی درباره تخصیص بودجه نیز گفت: در سال ۹۴ ،‌ ۱۰۰ درصد بودجه تخصیص داده شده دولت را جذب کردیم. امسال نیز تاکنون ۹۶ درصد بودجه تخصیص داده شده جذب شده است و پیش بینی می کنیم تا پایان سال ۱۰۰ درصد آن را محقق کنیم.

 

فتاح همچنین خبر داد: تا پایان سال جاری پشت نوبتی های دریافت جهیزیه به صفر خواهد رسید. این در حالی است که زمانی پشت‌نوبتی‌های جهیزیه حتی به ۸۰ هزار نفر هم می‌رسید. تا پایان سال جاری حداقل ۲۰ هزار واحد مسکونی ساخته ، ۲۰ هزار واحد مسکونی نوسازی و حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد مسکونی توسط کمیته امداد تعمیر خواهد شد.

 

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)  همچنین درخصوص آنکه آیا چالشی در سر راه کمیته امداد وجود دارد یا خیر گفت: «وسعت فقر» مشکل کمیته امداد است،‌ ما فقر را تولید نمی کنیم و کمیته امداد مسئول تولید فقر نیست بلکه فقر به مسائل اقتصادی کشور بر می گردد به همین دلیل بهبود اوضاع اقتصادی قطعاً میزان مراجعات به کمیته امداد را کاهش خواهد داد.

 

وی ادامه داد: نیاز است تا حمایت قانونی مجلس و دولت از طیف آسیب پذیر جامعه بیشتر شود این در حالی است که دولت و مجلس در برنامه ششم توسعه بسیار موثر عمل کرده و توجه ویژه ای به این قشر داشته اند. تا جایی که اگر همین روند را ادامه دهیم می توانیم با افتخار اعلام کنیم که جمهوری اسلامی ایران حامی محرومان است.

 

به گفته رئیس کمیته امداد، استان تهران با جمع‌آوری ۴۲ میلیارد تومان رتبه اول دریافت صدقات را در کشور دارد و استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان که برادران اهل سنت بیشتر در آنها ساکن هستند، هستند بیشترین رقم پرداختی ذکات را به خود اختصاص داده‌اند. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------