آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

وقتی دولت ۴۰۰هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد



  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,پروژه‌های نیمه‌تمام

هر ساله به دلیل کسری بودجه، تامین اعتبارات عمرانی با اما و اگرهایی همراه بوده است

 در حالی سالانه بیش از ۴۰.۸ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌شود که برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام حدود ۴۰۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

به گزارش خبرآنلاین، «۷۰ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها، به حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.» این خبر را معاون سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است. غلامرضا شافعی تاکید داشته «برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در کشور با اعتبارات کنونی، حداقل ۱۰ سال زمان نیاز است.»

 

گزارش‌ها نشان می‌دهد که اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه بودجه سال آینده، رقمی در حدود 62.7 هزار میلیارد تومان است. این در شرایطی است که هر ساله به دلیل کسری بودجه، تامین اعتبارات عمرانی با اما و اگرهایی همراه بوده است. با این وجود، میزان اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه سال آینده 9 درصد افزایش نسبت به قانون بودجه سال 1395 دارد. در قانون بودجه امسال 57.5 هزار میلیارد تومان برای اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در نظر گرفته شده بود.

 

در این میان، گزارش بودجه‌ای کشور نشان می‌دهد که دولت برای اتمام طرح‌های عمرانی ملی و استانی ویژه حدود 320 هزار میلیارد تومان اعتبار به قیمت‌های فعلی نیاز دارد.

 

نکته‌ای که در این میان حایز اهمیت است، این‌که دولت ماهانه زیر بار سنگین پرداخت یارانه‌ها قرار دارد. در حال حاضر براساس آماری که از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام شده، ، 75 میلیون و 300 هزار نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند که دولت ماهانه 3 هزار و 400 میلیارد تومان پول نقدی پرداخت می‌شود. این یعنی، سالانه بیش از 40.8 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود. این رقم، تقریبا یک دهم اعتباری است که برای پروژه‌های نیمه‌هام نیاز است و یا 20 هزار میلیارد تومان کمتر از رقم بودجه عمرانی سال آینده است.

 

اما به طور معمول به‌دلیل عدم تحقق منابع و وجود کسری بودجه، دولت از طریق عدم تخصیص بخشی از اعتبارات عمرانی، بخشی از کسری‌های موجود در بخش‌های اجتنابناپذیر مانند یارانه‌ها و حقوق و دستمزد را پوشش می‌دهد. به این ترتیب، در عمل بسیاری از طرح‌های عمرانی وعده داده شده به‌دلیل کمبود منابع و عدم تحقق پیش‌بینی‌های منابع اجرایی نخواهد شد.

 

  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,پروژه‌های نیمه‌تمام

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------