افزایش حضور فروشندگان زمین در بازار ملک



اگرچه رخوت هنوز بر بازار معاملات زمین و املاک کلنگی حاکم است اما مالکان زمین با این تصور که بازار مسکن سال آینده وارد فاز رونق می‌شود، در ماه‌های پایانی سال اقبال بیشتری به عرضه املاک خود پیدا کرده‌اند و اکنون نوبت سازندگان است که با حضور به موقع در بازار نقش خود را به‌عنوان یکی از اضلاع رونق ایفا کنند.

 به گزارش دنیای اقتصاد ، به‌رغم اینکه سال 94 سال پایانی رکود مسکن بود و امسال حجم معاملات آپارتمان مسکونی در بازار با ورود به فاز پیش‌رونق افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته را تجربه کرد، اما بازار مسکن هنوز از رخوت و بی‌تحرکی مزمنی که سازندگان به آن مبتلا شده‌اند، متاثر است. حجم معاملات زمین در سال جاری به حدی پایین بوده که امکان اعلام قیمت میانگین هر منطقه وجود ندارد؛ چراکه تعداد معاملات قطعی زمین در مناطق مختلف آن‌قدر اندک بوده که نمی‌تواند مبنای اعلام اطلاعات قیمتی قرار گیرد.

 

برخی کارشناسان مسکن اعتقاد دارند مهم‌ترین دلیل بی‌انگیزگی سازندگان برای ورود به بازار ساخت‌وساز این است که آنها در دوره رشد حبابی قیمت مسکن تا سال 92 سودهای هنگفت و غیرمتعارفی برده‌اند و از این رو اکنون حاضر نیستند با سودهای معقول و متعارف که از صنعت ساخت‌وساز انتظار می‌رود، در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. در واقع با وجود اینکه شرایط بازار برای ساخت‌وساز مساعد است و خریداران زیادی متقاضی تملک آپارتمان‌های مصرفی هستند، سازنده‌ها از ورود به بازار مسکن خودداری می‌کنند، چراکه می‌دانند در شرایط ثبات خبری از سودهای نجومی نیست. این در حالی است که تجربه 15 ماه اخیر از یکسو و پیش‌بینی کارشناسان مسکن از سوی دیگر، موید این است که سال آینده نیز بازار قطعا روی ریل ثبات به پیش خواهد رفت و طمع حباب قیمتی چه در میان فروشندگان، چه سازندگان و چه دلالان ملک بی‌ثمر است.

 

اما شاید مهم‌ترین سیگنال حرکت ساخت‌وساز به سمت رونق را بتوان در وضعیت بازار زمین جست‌وجو کرد؛ چراکه بیشترین هزینه تولید مسکن مربوط به قیمت زمین است که به‌طور متوسط در تهران 53 درصد از هزینه هر واحد آپارتمان را شامل می‌شود. طبیعی است سازنده‌ای که این هزینه را پرداخت کند قدم اصلی برای ورود به بازار مسکن و سرمایه‌گذاری در این بخش را برداشته و در نتیجه بازار را در تحقق رونق کمک کرده است. مشاوران املاک اعتقاد دارند ثبات نسبی توام با تقویت حضور خریداران در بازار سبب شده فروشندگان زمین در یکی، دو ماه اخیر انگیزه بیشتری برای عرضه زمین پیدا کنند. برآورد آنها این است که با توجه به فصل مناسب شروع کار ساختمانی در نیمه اول سال و از سوی دیگر ثبات حاکم بر بازار، احتمالا سازندگان در ماه‌های پایانی زمستان به دنبال گزینه‌های مناسبی برای ساخت‌وساز هستند و در نتیجه وقت فایل کردن زمین فرا رسیده است.

  اخباراقتصادی  ,خبرهای اقتصادی , بازار ملک

اخباراقتصادی - دنیای اقتصاد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------