آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

بیش از 2.5 میلیون واحد خالی در کشور داریم/خانه خالی برای سوداگری ساخته می شود



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,وزیر راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معضل خانه های خالی در سراسر کشور گفت: بر اساس آمار 2 میلیون و 587 هزار واحد مسکونی خالی در کشور داریم و خانه های خالی بیشتر برای سوداگری و تجارت ساخته می شوند.

 به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی «عباس آخوندی» در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، افزود: بر اساس آمار در سال های 85، 90 و 95 به ترتیب 630 هزار، یک میلیون و 660 هزار و 2 میلیون و 587 هزار واحد خالی در کشور گزارش شده است.

 

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این ارقام واقعا عجیب است، افزود: اگر هر واحد مسکونی را 100 هزار دلار در نظر بگیریم مفهومش این است که 250 میلیارد دلار سرمایه با بهره‌وری صفر وجود دارد.

 

وی ادامه داد: واقعیت این است که روند موجود، روند سختی است و ادامه این وضعیت به صلاح نیست و از کمیسیون عمران مجلس می خواهیم به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

 

آخوندی اظهارداشت: تنها در تهران 3 میلیون و 900 هزار واحد مسکونی وجود دارد بدین معنا که چیزی در حدود 13 میلیون نفر می‌توانند در پایتخت، زندگی کنند این در شرایطی است که جمعیت تهران 8.6 میلیون نفر است و تعداد زیادی نیز در تهران در شرایط بدمسکنی مطلق زندگی می‌کنند.

 

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: براساس آخرین آمار منتشر شده از مرکز آمار ایران در تهران 490 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد. در حالیکه در آمار سال 90، این میزان 327 هزار واحد مسکونی بوده است.

 

وی افزود: آمار ساخت و سازها، خانه‌های خالی و مساله بدمسکنی نشان می‌دهد مشکلات جدی در انضباط شهری وجود دارد. اگر تمامی ساخت و سازها برای اسکان بودند، مایه خوشحالی بود اما باید به این نکته توجه کنیم که این میزان خانه خالی بیشتر برای سوداگری و تجارت ساخته شده است.

 

آخوندی تصریح کرد: در حال حاضر شاهدیم که بدمسکنی با چه گرفتاری‌هایی برای مردم در سطح شهر، وجود دارد و از سوی دیگر شاهد تولید واحدهایی در کلانشهر تهران و سایر شهرها هستیم که به شکل عمده با هدف تجاری و غیرسکونتی ایجاد شده‌اند که در دو جهت کاملا متضاد در حرکت هستند که باید هر چه زودتر به اتمام برسند.

 

** باید بتوانیم بدون تعارف در برابر ضابطه فروشی و شهرفروشی بایستیم

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید بتوانیم در برابر ضابطه فروشی و شهرفروشی بایستیم و نمی‌توانیم در این مورد تعارف کنیم.

 

وی گفت: در حوزه شهرسازی در این زمینه یعنی ایستادن در برابر ضابطه‌فروشی، گام برداشتیم که تا حدودی موفقیت هایی کسب شد اما هنوز، موفقیت‌ها به دلیل مقاومت‌های بسیار شدیدی که در جامعه و در شهرداری‌ها وجود دارد، کامل نیستند.

 

** روزانه 600 نفر در بانک مسکن پس انداز می کنند

وزیر راه و شهرسازی گفت: روزانه بین 550 تا 600 نفر در بانک مسکن پس انداز دارند که امیدواریم سال 96 از رکود در بخش مسکن خارج شویم و متقاضی واقعی مسکن و نه دلال، تاجر و سوداگر داشته باشیم.

 

آخوندی با بیان اینکه 146 هزار نفر در صندوق تسهیلات مسکن پس‌انداز کرده‌اند، گفت: در سال 1396، 146 هزار نفر متقاضی واقعی در بازار داریم.

 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه مسکن عمده توجه ما به مسکن مهر بود که مراحل پایانی را طی می‌کند و واگذاری‌های آن در حال انجام است. بحث تسهیلات و توانمندکردن افراد را نیز در دستور کار داشتیم .

 

به گفته وی بیشترین تمرکز وزارت مسکن و راه و شهرسازی در بخش مسکن بر بافت‌های فرسوده، بافت‌های میانی شهرها و بافت‌های حاشیه‌ای است.

 

آخوندی درباره اهم فعالیت های حوزه مسکن و شهرسازی، گفت: در حوزه شهرسازی، اصلی‌ترین بحثی که در وزارت راه و شهرسازی دنبال کرد بحث ایجاد انضباط شهری بود چرا که موضوع بسیار مهمی است و امیدواریم در سال 96 در این باره جلسه ای با کمیسیون عمران مجلس دهم داشته باشیم.

 

به گفته وی مساله جدی ملی ایران، بی انضباطی شهری است که نباید نسبت به آن بی تفاوت بود. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------