معاون وزیر نفت: تولید بنزین یورو ۴ در کشور ۱۶ میلیون لیتر افزایش یافت



  اخبار اقتصادی,خبرهای  اقتصادی ,معاون وزیر نفت

معاون وزیر نفت در امورپالایشی گفت:قرارداد اجرای طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه آبادان با چینی‌ها در سال ۹۵ امضا می شود.

 به گزارش مهر به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، عباس کاظمی، با بیان این‌که پیشرفت فیزیکی پروژه ستاره خلیج‌فارس در سال ۹۵ بسیار مطلوب بوده است، گفت: فاز نخست با ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین با اکتان بالا و استاندارد یورو۴، بهار امسال وارد مدار تولید می‌شود. با توجه به این‌که کمپرسورها و تجهیزات اصلی این پروژه مهرماه پارسال با اجرایی شدن برجام وارد و نصب شد؛ اما پیشرفت فیزیکی پروژه بسیار عالی بوده و تمامی سهامداران با تمام توان برای اجرای پروژه تلاش کرده‌اند.

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: در حال حاضر واحد نفتا و تفکیک نفتای فاز نخست ستاره خلیج‌ فارس در مدار تولید قرار دارد و تولید آزمایشی بنزین آغاز شده است.   تولید آزمایشی بنزین از واحد شماره ۱۸ پالایشگاه ستاره خلیج فارس آغاز شده است. تا چند روز آینده واحد اکتان افزا (CCR) این پالایشگاه با هدف تولید بنزین با اکتان بالای ۹۰ در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد.   پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت تولید روزانه حدود ٣٦ میلیون لیتر بنزین با اکتان ٩٥، حدود ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل، ۴ میلیون لیتر گاز مایع، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد را دارد.

 

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، با اشاره به این ‌که پروژه افزایش کمیت و کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه‌های بندرعباس و لاوان تا نیمه بهار سال ۹۶ به پایان می‌رسد، گفت: با راه‌اندازی فاز نخست واحد بنزین‌سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچنین پایان طرح‌های افزایش کمیت و کیفیت تولید بنزین پالایشگاه‌های بندرعباس و لاوان، روزانه ١٦ میلیون لیتر به تولید بنزین کشور افزوده می‌شود. از بهار امسال  تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس آغاز و تا پایان این فصل تولید آن تثبیت خواهد شد. هم اکنون٦١ میلیون لیتر بنزین پایه در کشور تولید می‌شود که با امتزاج به ٦٣ میلیون لیتر در روز می رسد. ‌

 

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، از این مقدار تولید هم اکنون روزانه ٢٥ تا ٢٨ میلیون لیتر بنزین یورو٤ است که امسال حدود ۱۶ میلیون لیتر دیگر به این مقدار افزوده می‌شود.

 

خیز پالایشگاه آبادان برای شکوفایی 

وی، با اشاره به انعقاد قرارداد اجرای طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه آبادان با چینی‌ها در سال ۹۵ گفت: با اجرای این طرح، واحد تقطیر۲۱۰ هزار  بشکه‌ای در روز جایگزین واحدهای تقطیر قدیمی می‌شود و ظرفیت کل پالایش پس از احداث این واحد به میزان ٣٦٠ هزار بشکه در روز تثبیت خواهد شد.

 

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش ادامه داد: با اجرایی شدن این پروژه همه فرآورده‌های حاصل از پالایش ٣٦٠ هزار بشکه در واحدهای تصفیه هیدروژنی تصفیه می‌شوند و کیفیت محصولات پالایشگاه به یورو ٥ ارتقا می‌یابد.

 

به گفته وی، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی محصولات با حذف گوگرد مطابق با استاندارد یورو، سودآوری پالایشگاه با تبدیل نفت کوره به نفت گاز و بنزین با استفاده از فناوری هیدروکراکر و کاهش تولید نفت کوره از جمله دستاوردهای اجرای این طرح است که در فاز نخست بیش از ٤٠ هزار شغل ایجاد خواهد کرد و پالایشگاه آبادان را به روزهای اوج و شکوفایی بازمی‌گرداند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------