افزایش 16 میلیون لیتری تولید بنزین داخلی تا 2ماه دیگر



  اخبار اقتصادی ,خبرهای  اقتصادی , بنزین

چند قدم تا خودکفایی واقعی در تولید بنزین بیشتر نمانده است. فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس بهار امسال وارد مدار تولید می‌شود و بنزین تولیدی کشور را 12 میلیون لیتر افزایش می‌دهد. آن هم از نوع بنزین با استاندارد یورو 4.

 به  گزارش ایران ؛معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش این موضوع را در گفت‌و‌گو با «ایران» اذعان کرد و گفت: وارد مدار شدن فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس ایران را در تولید و تأمین بنزین خودکفا می‌کند و فاز دوم آن مقدمات حضور ایران را در باشگاه صادرکنندگان بنزین فراهم می‌کند.عباس کاظمی ادامه داد: فاز دوم این پالایشگاه با یک فاصله زمانی منطقی از زمان به تولید رسیدن فاز نخست آن در مدار تولید قرار خواهد گرفت. برآورد می‌شود که تاریخ افتتاح فاز دوم نیمه دوم سال‌ جاری باشد و از این تاریخ صادرات بنزین نیز آغاز خواهد شد.

 

افزایش 3 میلیون لیتری تولید بنزین از پالایشگاه بندرعباس

علاوه برپالایشگاه ستاره خلیج فارس که بهره‌ برداری از فاز نخست آن 12 میلیون لیتر به تولید فعلی بنزین کشور اضافه خواهد کرد، پالایشگاه بندرعباس و لاوان نیز در شرف افزایش تولید بنزین است.

 

دراین باره مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: بهار امسال ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس نیز 3 میلیون لیتر در روز و پالایشگاه لاوان یک میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت. به این ترتیب 16 میلیون لیتر بنزین از 3 پالایشگاه ستاره خلیج فارس، لاوان و بندرعباس به تولید فعلی اضافه خواهد شد. این بنزین از نوع استاندارد یورو 4 است.به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از این مقدار تولید هم‌اکنون روزانه ٢٥ تا ٢٨ میلیون لیتر بنزین یورو٤ است.

 

ستاره خلیج فارس، پس از 11 سال

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به‌عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز است. این پالایشگاه با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس ساخته شده که کیفیت محصولات آن بر اساس استاندارد یورو 4 خواهد بود. با بهره‌ برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان ۹۵) و ۱۴میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود.

 

تولید روزانه ۴ میلیون لیتر گاز مایع، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره‌ سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است.به گفته معاون وزیر نفت ساخت این پالایشگاه از سال ۱۳۸۵ با سرمایه بخش خصوصی آغاز شده و به گفته پیمانکار طرح تا پایان سال‌جاری هر سه فاز آن وارد مدار تولید خواهد شد. فاز نخست آن ظرفیت پالایش 120 هزار بشکه در روز میعانات گازی را دارد.میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در حدود 70 میلیون لیتر است که اکنون 63 میلیون لیتر آن در داخل تولید می‌شود.

 

برجام موتور توسعه ستاره خلیج فارس را روشن کرد

پالایشگاه ستاره خلیج فارس یکی از ذینفعان برجام به شمار می‌رود. به طوری که مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی عقیده دارد برجام موتور توسعه ستاره خلیج فارس را روشن کرد. تحریم‌ها مانع بزرگی در مسیر واردات تجهیزات مورد نیاز این پالایشگاه بود و اگر برجام اجرا نمی‌شد هنوز هم این تجهیزات و تأسیسات وارد کشور نشده بود. اما با اجرای برجام و ورود تجهیزات مورد نیاز ستاره خلیج فارس دوباره در مسیر توسعه قرار گرفت و اکنون شمارش معکوس برای بهره‌ برداری از فاز نخست آن شروع شده است.عباس کاظمی، با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی طرح ستاره خلیج‌ فارس در سال 95 بسیار مطلوب بود، گفت: با توجه به اینکه کمپرسورها و تجهیزات اصلی این طرح مهرماه پارسال با اجرایی شدن برجام وارد و نصب شد؛ اما پیشرفت فیزیکی طرح بسیار عالی بوده و تمامی سهامداران با تمام توان برای اجرای طرح تلاش کرده‌اند.

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: درحال حاضر واحد نفتا و تفکیک نفتای فاز نخست ستاره خلیج‌ فارس در مدار تولید قرار دارد و تولید آزمایشی بنزین آغاز شده است.وی ادامه داد: تولید آزمایشی بنزین از واحد شماره 18 پالایشگاه ستاره خلیج فارس آغاز شده است.کاظمی افزود: تا چند روز آینده واحد اکتان افزا (CCR) این پالایشگاه با هدف تولید بنزین با اکتان بالای ۹۰ در مدار بهره‌ برداری قرار می‌گیرد.

 

خیز پالایشگاه آبادان برای تولید بنزین یورو 5

انعقاد قرارداد اجرای طرح تثبیت ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه آبادان با چینی‌ها در سال 95 یکی دیگر از اقدام های مهم صورت گرفته در زمینه پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به شمار می‌رود. کاظمی در این باره گفت: با اجرای این طرح، واحد تقطیر210 هزار بشکه‌ای در روز جایگزین واحدهای تقطیر قدیمی می‌شود و ظرفیت کل پالایش پس از ساخت این واحد به میزان ٣٦٠ هزار بشکه در روز تثبیت خواهد شد.معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح همه فرآورده‌های حاصل از پالایش ٣٦٠ هزار بشکه در واحدهای تصفیه هیدروژنی تصفیه می‌شوند و کیفیت محصولات پالایشگاه به یورو 5 ارتقا می‌یابد.بهره‌ برداری از این پالایشگاه ایران را به جمع تولیدکنندگان بنزین یورو 5 اضافه خواهد کرد.

 

اتفاق مهمی که کمتر از 50ماه دیگر رخ خواهد داد و کمتر کشوری به آن دست یافته است.به گفته کاظمی، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی محصولات با حذف گوگرد مطابق با استاندارد یورو، سودآوری پالایشگاه با تبدیل نفت کوره به نفت گاز و بنزین با استفاده از فناوری هیدروکراکر و کاهش تولید نفت کوره از جمله دستاوردهای اجرای این طرح است که در فاز نخست بیش از ٤٠ هزار شغل ایجاد خواهد کرد و پالایشگاه آبادان را به روزهای اوج و شکوفایی بازمی‌گرداند. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------