وزیر راه و شهرسازی : راه‌اندازی سامانه شناسایی خانه‌های خالی/باسازمان مالیاتی هماهنگیم



  اخبار اقتصادی  ,خبرهای اقتصادی , وزیر راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی، ارزش خانه‌های خالی را ۲۵۰ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در این راستا طی هماهنگی با سازمان امور مالیاتی، سامانه شناسایی خانه‌های خالی راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی با تأکید بر اینکه حمل و نقل ایران نیازمند یک تغییر انگاره است، گفت:‌ اساساً ساختار حمل و نقل در ایران، نیازمند یک مدل جدید است؛ به این معنا که نحوه ارتباط سکونت‌گاه‌ها با نظام حمل و نقل، مبتنی بر جاده است و ریل مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.  

 

وزیر راه و شهرسازی افزود: شهرسازی ریل‌پایه امری ضروری است و در این راستا باید سیستم جاده و ریل کارا داشته باشیم؛ همچنین در توسعه شبکه ریلی کشور نیازمند میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری بوده و اراده ملی لازم است تا حمل و نقل از سمت جاده به سمت ریل سوق یابد.

 

وی تصریح کرد: ۲۱۷ هزار کیلومتر مسیر جاده‌ای در کشور داریم که با احتساب ارزش آن فقط ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در جاده‌ها وجود دارد؛ این در حالی است که سال گذشته ۱.۳ میلیون سواری وارد سیستم حمل و نقل جاده‌ای کشور شد و این رقم با ارقام توسعه ناوگان ریلی متفاوت است و فاصله زیادی دارد.  

 

آخوندی بیان کرد:‌ رقابت ریل و جاده اتفاقات زیادی ایجاد می‌کند که باید از جهت زیرساخت‌ها ناوگان و نظام قیمت‌گذاری، برنامه‌ریزی های مشخص داشته باشیم. در نوسازی ناوگان و شبکه ریلی اتفاقات مناسبی رخ داده است و مفهوم شهرسازی ریل‌پایه، امروز ادبیات دانشگاهی و رشته‌های حمل و نقلی وارد شده است.  

 

به گفته وی، اهدافی که در سه سال اخیر در وزارت راه دنبال کردم، ایجاد تعادل در حمل و نقل بود، زیرا حمل و نقل نبود تعادل زیادی داشت که هنوز هم ادامه دارد. عمر هواپیماهای فرسوده و وجود هواپیماهایی با سن ۲۳ و ۲۴ سال یعنی تعادل نداد، یا اینکه ۸۰ درصد نشست و برخاست‌ها وقتی ۹ فرودگاه انجام می‌شود، یعنی تعادل حمل و نقل را از دست داده‌ایم.  

 

وزیر راه و شهرسازی گفت: وجود ۱۳۷ هزار کامیون با عمر بالای ۳۵ سال و عدم افزایش سهم حمل و نقل ریلی از گذشته تاکنون، یعنی در حمل و نقل مشکل عدم تعادل جدی وجود دارد که تلاش بر این بود که برگشتن در تعادل‌ها در حمل و نقل دنبال شود و در این راستا، در گام اول توسعه ریلی در دستور کار قرار گرفت که در این حوزه تغییر الگوی رفتاری مردم نیز ضروری است.  

 

آخوندی گفت:‌ اگر هر کدام از این خانه‌های خالی را به ارزش ۱۰۰هزار دلار در نظر بگیریم، در واقع ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بلااستفاده در کشور مانده است و حال در این شرایط باید سرعت بیشتری به این روند بدهیم؟ کل ارزش سهام بازار بورس کشور ۱۱۰ میلیارد دلار است، در حالی که ارزش خانه‌های خالی ۲۵۰ میلیارد دلار است. در این راستا طی هماهنگی با سازمان امور مالیاتی سامانه شناسایی خانه‌های خالی راه‌اندازی خواهد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------