معاون وزیر کار : برای ایجاد ۴۰۰ هزار شغل باید ۱۰۰ واحد یک میلیون تنی پتروشیمی احداث شود/ قالیباف هیچ درکی از بازار کار ندارد



  اخباراقتصادی  ,خبرهای  اقتصادی ,معاون وزیر کار

 میرزایی گفت: کل شاغلین امروز ایران 23 میلیون نفرند در حالی که با تصورات قالیباف باید 24 میلیون نفر فقط در صنعت پتروشیمی مشغول به کار می شدند.

 حجت میرزایی معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با ایلنا درباره اظهارات محمدباقر قالیباف مبنی بر ایجاد 200 هزار شغل مستقیم و 400 هزار شغل غیر مستقیم به ازای تولید یک میلیون تن محصول پتروشیمی اظهار داشت: اگر این گفته درست باشد، با توجه به 60 میلیون تن ظرفیت کنونی در صنعت پتروشیمی باید 24 میلیون نفر  در این صنعت مشغول به کار می شدند بنا بر این این ارقام و وعده ها نشان می دهد که این فرد نه صنعت پتروشمی را می شناسد و نه اینکه از اشتغال چیزی می داند و هیچ درک ابتدایی از داده های اشتغال و بازار کار نیز ندارد.

 

وی افزود: کل شاغلین امروز ایران 23 میلیون نفرند در حالی که با تصورات ایشان باید 24 میلیون نفر فقط در صنعت پتروشیمی مشغول به کار می شدند.

 

میرزایی تصریح کرد:  صنعت پتروشیمی جزء صنایع کم اشتغال و سرمایه بر است و به شدت نیازمند سرمایه گذاری بالاست. یعنی یک واحد یک میلیون تنی پتروشیمی نیاز به 2.5 تا 3  میلیارد دلار( 10 تا 12 میلیارد تومان) سرمایه گذاری دارد و در بهترین شرایط نیز 3 هزار فرصت شغلی ایجاد می کند.

 

وی با اشاره به غیر واقعی بودن ارقام اعلام شده، خاطرنشان کرد: 10 تا 20 درصد حتی 30 درصد انجراف را می توان به تفاوت های برآوردی در دوره های زمانی مربوط دانست اما اعداد به حدی فضایی است که نشان می دهد هیچ درکی نسبت به اشتغال وجود ندارد. 

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه امکان اشتغالزایی تعداد محدودی در صنعت پتروشیمی وجود دارد، گفت: حتی اگر پتروشیمی بخواهد برای همه بیکاران کشور شغل ایجاد کند با محدودیت هایی مواجه است که از جمله آنها جذب سرمایه گذاری خارجی است. جالب اینکه کسی که وعده ایجاد اشتغال بالا در این صنعت را داده جزء مخالفین اصلی برجام بوده است. این در حالی است که صنعت پتروشیمی بیش از سایر صنایع نیازمند سرمایه گذاری خارجی و فضای امن بین المللی و اعتماد خارجی است.

 

وی بازار مناسب، تامین مالی خارجی و همچنین ظرفیت تولید خوراک را از دیگر محدودیت های صنعت پتروشیمی برشمرد و افزود: برای ایجاد 400 هزار فرصت شغلی نه یک بنگاه یک میلیون تنی بلکه 100 بنگاه یک میلیون تنی باید تاسیس کرد که با توجه به منابع موجود امکان تامین خوراک، به هیچ وجه این امکان وجود ندارد.

 

میرزایی خاطرنشان کرد: علاوه بر موضوع جذب سرمایه گذاری خارجی و تامین خوراک نکته سوم مصرف داخلی و صادرات، است که هیچ یک از آنها زمینه جذب این میزان محصول تولیدی پتروشیمی را ندارند.

 

 وی در ادامه بیان داشت: در زمان دولت یازدهم  در فاصله سال 94 تا 95، 650 تا 700 هزار شغل ایجاد شده است اما رقم عنوان شده در صنعت پتروشیمی شدنی نیست.

 

این مقام مسئول یادآور شد: ایجاد 400 هزار شغل مستلزم سرمایه گذاری خارجی و بهبود فضای کسب و کار و کمک به اینکه مجتمع های موجود در کل صنایع کشور به ظرفیت واقعی برسند و به شرط اینکه فضای داخلی و جهانی مناسب باشد، می توانیم در دوره 10 ساله نرخ بیکاری را به وضعیت مطلوب برسانیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------