«هبه» آقای ٤درصدی



  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,قالیباف

 

دغدغه این روزهای محمد‌باقر قالیباف نظریه‌اش است؛ همان نظریه‌ای که بیش از آنکه مال خودش باشد، در جنبش وال‌استریت شنیده شد. با این تفاوت که مردم حاضر در جنبش آمریکایی ٩٩ را در برابر يك فریاد می‌زدند و در مقابل قالیباف از ٩٦ در برابر چهار سخن می‌گوید. شهردار تهران برای اثبات درستی نظریه‌اش مصداق هم آورده است. او در نخستین مناظره دولت فعلی را دولت چهار درصدی نامید. قالیباف بر آن است تا دولت را به شدت بی‌اعتبار کند. هدف او هم مشخص است؛ صندلی ریاست‌جمهوری!  از جنبه سیاسی ماجرا که بگذریم پرسشی اساسی در این بین بی‌پاسخ مانده است.

 

به راستی «خود قالیباف چند درصدی است؟» تا این لحظه قالیباف نه چنین پرسشی را در مناظره‌ها و سخنرانی‌هایش طرح کرده و نه به آن پاسخ داده است. یافتن پاسخ کار ساده‌ای است. با گشتی در میان خبرها می‌توان نشانه‌های زیادی پیدا کرد که بيانگر پاسخ این پرسش است. مهم‌ترین نشانه سخنان روز گذشته سیف، رئیس کل بانک مرکزی است. او از بدهی شش‌هزار‌میلیارد تومانی شهرداری تهران به شبکه بانکی خبر داد. در اصطلاح بانکی به این قبیل بدهکاران، دانه‌درشت یا کلان می‌گویند. این واژگان بارها همراه با واژه مفسد برای بابک زنجانی و مه‌آفرید خسروی به کار برده شد. قالیباف در مناظره اول مدعی شد ٩٦ درصد مردم از دریافت وام محروم هستند، درحالی‌که مجموعه تحت امر او سال‌هاست به شبکه بانکی بدهکار است.

 

 افراد خاص و نهادهای خاص در دولت قبلی به راحتی وام گرفتند و بخشی را هم بردند و خوردند. وام‌های کلانی که هم‌اکنون به معوقات بانکی شهره شده‌اند و برآوردها نشان می‌دهد چیزی بین ١٠٠ تا ١٥٠‌هزار‌میلیارد تومان از پول بانک‌ها سوخت شده است؛ یعنی دیگر امیدی به بازپس‌گیری آنها نیست. آقای قالیباف، آیا شهرداری، یا بهتر بگوییم مجموعه تحت امر شما براساس تعریف خود شما جزء چهار درصدی‌ها محسوب نمی‌شود؟ 

 

نکته دوم، رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران در نشستی خبری از «هبه» ٣٥٠‌میلیون تومانی به معاونان شهردار خبر داد که از زمان صدارت قالیباف بر شهرداری (١٢ سال) مرسوم بوده است. هفته پیش خبری آمد که ٣٥٠‌میلیون تومان تسهیلات چهار درصدی به هریک از معاونان شهردار پرداخت شده که امروز با توضیحات حافظی معلوم شد از تسهیلات خبری نبوده و آن پول‌های کلان هبه بوده است. آقای شهردار آیا ٩٦ درصدی‌هایی که شما از آنها سخن می‌گویید و خود را حامی آنها می‌دانید تاکنون هبه شامل حالشان شده؟ یا بهتر است بپرسیم آیا آنها توانسته‌اند وام چهار درصدی که پیشکش، وام با بهره رایج بگیرند؟ 

 

 هبه ٣٥٠‌میلیون تومانی به معاونان شهردار، برابر با ٣٧٢ ماه حقوق همان ٩٦ درصدهایی است که سنگ آنها را به سینه می‌زنید. به عبارت دیگر این هبه برابر با ٣١ سال کار کارگرانی است که دستمزد آنها براساس آخرین تصمیمات وزارت کار به ٩٤٠‌هزار تومان افزایش یافته است. برابر با آمار وزارت مسکن، اگر فردی برای خانه‌دارشدن کل حقوق ماهانه خود را پس‌انداز کند، ١٢ ساله خانه‌دار می‌شود و اگر یک‌سوم حقوق خود را پس‌انداز کند، خانه‌دارشدن او ٣٦ سال طول می‌کشد. حالا با هبه‌ای که شهردار به معاونان خود کرده، آنها یک‌شبه خانه‌دار خواهند شد. آقای شهردار با این سیاست‌ها می‌خواهید از ٩٦ درصدی‌هایی که خود را نگران آنها نشان می‌دهید، حمایت کنید؟ 

 

املاک نجومی هم که آوازه‌اش همه جا پیچیده است. این پرونده پایان تلخی هم داشت و به راحتی از دستور کار مجلس برای تحقیق و تفحص خارج شد. 

 

ظاهرا علاوه بر معاونان شهردار، خانه خود شهردار هم در همین مناطق است، مناطقی که براساس آمار منتشر شده، قیمت هر متر آن حداقل ٢٠‌میلیون تومان است. حالا با این پرونده چگونه دولت را چهار درصدی و خود را ٩٦ درصدی می‌دانید؟ 

 

راشل آرامیان

 دبیر گروه اقتصاد

 

 اخبار اقتصادی  - شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------