قیمت نفت در بازار جهانی جهش یافت



  اخبار اقتصادی,خبرهای   اقتصادی,قیمت‌های نفت

قیمت‌های نفت روز دوشنبه پس از اینکه وزیران انرژی عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند توافق کاهش تولید اوپک از اواسط سال میلادی جاری تا مارس سال ۲۰۱۸ تمدید خواهد شد، جهش یافت. 

به گزارش ایسنا، نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، ۸۲ سنت یا ۱.۶ درصد افزایش یافت و به ۵۱.۶۶ دلار در هر بشکه رسید.

 

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۲ سنت یا ۱.۷ درصد افزایش، در ۴۸.۶۷ دلار در هر بشکه ایستاد.

 

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان و الکساندر نواک، همتای روسی وی روز دوشنبه در پکن اعلام کردند توافق تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک برای کاهش عرضه و حمایت از قیمت‌ها، از اواسط امسال تا پایان مارس سال ۲۰۱۸ تمدید خواهد شد.

 

بر اساس بیانیه‌ای که انتشار یافت، دو وزیر توافق کردند هر اقدامی لازم است برای دستیابی به هدف تثبیت بازار و کاهش ذخایر نفت به سطح متوسط ۵ ساله بکارگیرند و همچنین بر عزم تولیدکنندگان نفت برای تضمین ثبات بازار تاکید کردند.

 

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که عربستان بزرگترین صادرکننده آن است و سایر تولیدکنندگان از جمله روسیه متعهد شده‌اند برای پشتیبانی از قیمت‌های نفت، در نیمه اول سال میلادی جاری تولیدشان را به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند که از این میزان، ۱.۲ میلیون بشکه کاهش از سوی اعضای اوپک انجام می‌گیرد. اما ذخایر جهانی در سطح بالایی باقی مانده و اوایل ماه میلادی جاری قیمت‌های نفت را به پایین ۵۰ دلار در هر بشکه رساند و اوپک را برای تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سال میلادی جاری تحت فشار قرار داد.

 

توافق کاهش تولید تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ با همان حجم کاهش توافق شده، تمدید خواهد شد با این همه وزیران انرژی عربستان و روسیه ابراز امیدواری کردند که سایر تولیدکنندگان به این برنامه ملحق شوند.

 

به گفته معامله‌گران، بیانیه مشترک از سوی دو تولیدکننده بزرگ نفت جهان پیش از نشست ۲۵ ماه مه اوپک، رویداد مهمی به شمار می‌رود.

 

روسیه و عربستان به اتفاق یکدیگر حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز از تولید روزانه را در کنترل دارند که معادل یک پنجم مصرف جهانی است.

 

آمریکا با عدم مشارکت در توافق کاهش عرضه، تلاش‌های اوپک و روسیه را تضعیف کرده است. شرکت‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته شمار دکلهای حفاری نفت فعال را به ۷۱۲ حلقه رساندند که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۱۵ به این طرف است.

 

تولید نفت کنونی آمریکا به ۹.۳ میلیون بشکه در روز رسیده که بیش از ۱۰ درصد از اواسط سال ۲۰۱۶ رشد کرده است.

 

بر اساس گزارش رویترز، اختلاف قیمت قابل توجه میان آمریکا، اوپک و روسیه، شمار زیادی از معامله‌گران مالی را جذب کرده و شمار قراردادهای تسویه نشده در هر دو قیمت پایه به رکورد بالایی در ماه جاری رسیده است که بیش از ۲.۵ میلیون قرارداد تسویه نشده برای معاملات تحویل فوری برنت و بیش از ۲.۳ میلیون قرارداد تسویه نشده برای قراردادهای ماه آتی وست تگزاس اینترمدیت بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------