سناریوهای قیمت نفت تا سال ۲۰۲۰



  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,قیمت نفت

بحث های مختلفی بر سر قیمت نفت تا سال 2020 مطرح است، برخی معتقدند که قیمت نفت به طور ناگهانی افزایش می یابد اما برخی دیگر می گویند اتفاق عجیبی در بازار نخواهد افتاد.

 میزان نوشت:پس از تمدید برنامه کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) این اجماع وجود دارد که قیمت نفت در سال 2017 میلادی در حدود 50 تا 60 دلار باقی خواهد ماند. اما با نزدیک شدن به سال 2018 میلادی توافقی بر سر قیمت وجود ندارد و هنوز مشخص نیست چه بر سر قیمت نفت خواهد آمد.

 

یک گزینه این است که کاهش چشمگیر هزینه های بالادستی از سه سال پیش تا کنون، بذر کمبود عرضه را در حوالی سال 2020 میلادی خواهد کاشت. آژانس بین المللی انرژی یکی از سازمان هایی است که چنین پیش بینی کرده است. این آژانس بارها تکرار کرده است که اکتشاف های جدید نفتی به کمترین میزان خود در 70 سال گذشته رسیده اند.

 

کاهش سرمایه گذاری بالا دستی در کنار کاهش طبیعی تولید از میادین متعارف نفتی موجب خواهد شد که قیمت نفت تا دو سال آینده به مرز 80 دلار برای هر بشکه برسد.

 

دومین سناریو باقی ماندن قیمت نفت در سطوح پایئن برای مدت طولانی است. برخی معتقدند که اوج مصرف نفت نزدیک است که آن استفاده از انرژی های جایگزین نفت است. این دسته معتقدند که کاربرد خودروهای برقی و خودران موجب شده است که به اوج مصرف نفت نزدیک شویم، و اینکه مصرف نفت دیگر از این بالاتر نمی رود بنابراین قیمت ها افزایش نمی یابند. بر اساس این سناریو قیمت نفت تا سال 2030 میلادی به 25 دلار برای هر بشکه کاهش خواهد یافت. این قیمت به معنی توقف تولید نفت شیل، آبهای عمیق، و سایر نفت های غیرمتعارف است.

 

آنهایی که چنین سناریوی تراژیکی را نمی بینند، معتقدند که عرضه نفت تاثیر بسزایی در بازار دارد. بر اساس این سناریو، پیشرفت فن آوری و کاهش قیمت تولید نفت به ویژه در نفت شیل، موجب خواهد شد که قیمت نفت در سالهای آینده چندان رشد نکند. موسسه مورگان استنلی به تازگی پیش بینی قیمت نفت برنت برای سال 2020 را از 70 تا 75 دلار، به 60 دلار کاهش داد. این بدان معنی است که منابع عرضه نفت (همانند شیل اویل) بر قیمت نفت تاثیر خواهد داشت، که در این میان تولید نفت شیل یکی از مهمترین دلایلی است که موجب خواهد شد قیمت نفت در دو تا سه سال آینده رشد چشمگیری نداشته باشد.

 

بنابراین در یکسو این عقیده وجود دارد که قیمت کنونی پائین نفت موجب کمبود عرضه در آینده خواهد شد و این موجب افزایش بی رویه قیمت می شود، و در سوی دیگر این باور وجود دارد که شرایط بازار با قبل متفاوت است و با آمدن شیل اویل به بازار قیمت نفت تا سال 2020 کمتر خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------