اظهارات دلواپسان مفت بود نه گاز!



  اخباراقتصادی,خبرهای   اقتصادی, گاز

مخالفت دلواپسان با بیژن زنگنه تمامی ندارد و فقط موضوعاتی که سوژه این مخالفت می‌شوند ممکن است به فراخور شرایط زمانی تغییر کند. یک روز قراردادهای نفتی، یک روز کرسنت، یک روز برکناری مدیران و حالا در تازه ترین این موارد، موضوع صادرات گاز ایران به ترکیه دستاویز دلواپسان و رسانه‌ها‌ی آنها در مخالفت با زنگنه است. مدتی است که این رسانه‌ها زنگنه را به مفت فروشی گاز به ترکیه متهم می‌کنند. این در حالی است که هفته گذشته روابط عمومی وزارت نفت توضیحات کاملی درباره رای داوری بین المللی در مورد اختلاف ترکیه و ایران بر سر قیمت گاز منتشر کرده بود.

 

وزیر نفت نیز دیروز ابهامات مالی پرونده صادرات گاز ایران به ترکیه را تشریح کرد.بیژن نامدار زنگنه در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به جزییات قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه گفت:این قرارداد فرازونشیب‌ها‌یی برای تعدیل قیمت داشته و ترکیه، دوبار مسئله صادرات گاز به این کشور و قیمت آن را در داوری بین‌المللی مطرح کرده است.وزیر نفت با بیان اینکه ایران توانسته با استفاده از ظرفیت‌ها‌ و پیگیری‌ها‌ی شرکت گاز درخواست و ادعاهای ترکیه را در داوری تعدیل کند، افزود:قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه هم اکنون جریان دارد و ایران و شرکت ملی گاز در هیچ موردی جریمه و یا مکلف به پرداخت خسارت به ترکیه نشده است.زنگنه ادامه داد: ایران در دو مرحله نخست در سال٩١ و مجددادر سال٩۵ به کاهش قیمت مکلف شده بوده است که این کاهش ١٢.۵درصد در سال٩١ و١٣.٣درصد در سال٩۵ بوده است.

 

وی با بیان اینکه کاهش قیمت گاز از چند سال پیش مقرر شده بود که اعمال شود، یادآور شد: بخشی از این پول که طی این سال‌ها‌ مازاد دریافتی بوده باید به ترکیه بازگردانده شود. عضو کابینه دولت یازدهم، افزود: ایران در طی این دوره ١۴.٢میلیارد دلار از ترکیه بابت صادرات گاز دریافت کرده است که با تخفیفی ١٣.٣درصدی که داوری بین المللی تصویب کرده باید این تخفیف١٣.٣درصدی از ١۴.٢میلیارد دلار به ترکیه به عنوان اعمال کاهش قیمت بازپرداخت شود.

 

وی با بیان اینکه این موضوع در قراردادهای بین المللی متعارف بوده و نوعی تسویه حساب محسوب می‌شود، ادامه داد: صادرات مجانی گاز به ترکیه به هیچ وجه صحت ندارد و گازی که به این کشور صادر می‌شود، برای آن صورتحساب صادر می‌شود و رقم مشخصی برای تسویه حساب است.وزیر نفت تصریح کرد:ایران به جای پرداخت نقدی بابت مازاد دریافتی، به قیمت روز گاز به ترکیهصادر می‌کند. به نظر می رسد با توجه به جوابیه و اظهارات وزیر نفت باید اذعان نمود آنچه «مفت» بود اظهارات دلواپسان بود نه نحوه فروش گاز به ترکیه!

 

 

 اخبار اقتصادی  - آفتاب یزد 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------