آخرین اخبار اقتصادی

بیت‌کوین ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید

هاوینگ مورد انتظار بیت‌کوین رخ داد و ارتفاع بلوک بیت‌کوین به ۸۴۰هزار رسید. به گزارش ایسنا، این رویداد که تعداد سکه‌های جدید…

رونق مسکن در کنار ثبات قيمت‌ها در راه است



  اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی ,مسکن

 تابستان از راه رسيده و به نظر مي‌رسد بازهم بازار خريدوفروش مسکن داغ داغ شده است. روزهاي گرم امسال درست بعد از پايان‌يافتن انتخابات رياست‌جمهوري آمده‌اند و حالا پيش‌بيني‌هاي زيادي از جهش معاملات و بالاتر رفتن قيمت‌ها به گوش مي‌رسد. تا قبل از رسيدن اتفاقات سياسي مهم کشور، علامت‌هاي سؤال زيادي در ذهن مردم و فعالان مسکن درباره چگونگي معاملات و قيمت‌ها ايجاد شده بود و بسياري نگران جهش ناگهاني قيمت‌ها بعد از اين همه سکوت و آرامش در بازار مسکن بودند. 

 

حتي خيلي‌ها به يکديگر پيشنهاد خريد خانه تا زمان به پايان رسيدن انتخابات را مي‌دادند. همان‌طور که پيش‌بيني شده بود، بازار در اولين فصل سال، کمي رونق گرفت اما قيمت‌ها بالاتر نرفت. بهار با همه اين حرف و حديث‌ها و احتمالاتي که درباره جهش قيمت‌ها به گوش مي‌رسيد به پايان رسيد و بازار به خواب رفته، کمي هيجاني‌تر شد. مسکن حالا درحالي از نگاه کارشناسان، به روزهاي اوج نزديک‌تر مي‌شود که به نظر مي‌رسد، بازار خريدوفروش خانه‌هاي کلنگي داغ‌تر از نوسازهاست.

 

 آن‌طور که حسام عقبايي به خانه ملت گفته، وضعيت معاملات مسکن، چه در حوزه خريدوفروش و چه رهن و اجاره، به‌علت کاهش قدرت خريد مردم، تغييرات بسياري داشته است. به گفته عقبايي، بسياري از مردم به‌ويژه کساني که در حوزه مصرف، با توجه به قدرت پايين، اقدام به خريد مسکن مي‌کنند خواهان واحدهايي هستند که مقداري از عمر آن گذشته، افت قيمت داشته و گراني کاذب واحدهاي نوساز را ندارد.

 

رئيس اتحاديه مشاوران املاک کشور با بيان اينکه تمايل مصرف‌کنندگان و حتي گاهي برخي از سرمايه‌گذاران براي خريد واحدهايي که افت قيمت به نسبت خانه‌هاي نوساز داشته باشد بيشتر است، افزود: معمولا فروشنده خانه‌هاي کمتر از پنج سال ساخت کمتر است و اگر فروشنده اين نوع واحدها باشند، اختلاف قيمت آنچناني‌ای با نوساز نخواهد داشت. او با تأکيد بر اينکه افت قيمت واحدهاي بيش از پنج سال ساخت زياد است، تصريح کرد: بسياري از افرادي که توان خريد واحدهاي نوساز را ندارند اقدام به خريد چنين واحدهايي مي‌کنند که اين موضوع در 10 سال اخير رو به افزايش است. 

 

پيش‌بيني‌ بازار مسکن در تابستان

رکود باشد يا نباشد، مسکن يکي از نيازهاي اصلي مردم است و خواه‌ناخواه نياز به خريدوفروش و حتي تقاضا براي رهن و اجاره واحدهاي مسکوني در اين فصل، گرم مي‌شود. امسال هم همين روند ادامه دارد و خيلي‌ها براي خريد و اجاره خانه مناسب خود راهي بازار شده‌اند. در اين فصل گرم سال، هميشه يکي از نگراني‌هاي اصلي مردم افزايش قيمت‌هاست.

 

 اين درحالي است که سازندگان مسکن هميشه اين فصل سال را به‌عنوان يکي از بهترين فرصت‌هاي خود براي فروش خانه‌هاي خود مي‌دانند؛ اين گروه از سازندگان هميشه سعي دارند تا بازار گرم است و ميزان تقاضا بالا، هر طور شده، واحدهايشان را به فروش برسانند. حالا با چنين گرمايي در بازار معاملات، پيش‌بيني‌هاي زيادي را هم مي‌توان درباره چگونگي اين اتفاقات در بازار شنيد. بسياري از کارشناسان مسکن، نگاه خوش‌بينانه‌اي را به اين بازار در فصل تابستان دارند؛ از اينکه دولت دوازدهم حتما برنامه‌هاي خوبي در زمينه مسکن و خانه‌دار شدن مردم، دارد حکايت مي‌کنند و نگاهشان به اين بازار مثبت‌تر از هميشه است.

 

 آن‌طور که مصطفي قلي‌خسروي، يکي از کارشناسان مسکن، به «وقايع‌اتفاقيه»، مي‌گويد: «هميشه نيازمند توليد و ساخت مسکن در کشور هستيم. با توجه به افزايش مواليد و مهاجرت‌ها، بايد هميشه براي ساخت مسکن اقدام کنيم؛ لذا امسال هم به نظر مي‌رسد که دولت دوازدهم برنامه‌هاي مفيدي براي مسکن خواهد داشت. پس اميدواريم که وضع معاملات تابستان امسال بهتر از گذشته شود.» قلي‌خسروي با اشاره به قدرتمندتر شدن دولت و نظام ايران، اين‌طور ادامه مي‌دهد: «با توجه به اينکه درحال‌حاضر دولت قدرتمند است، پس شک نکنيد که وضعيت همه کارها از جمله مسکن، روزبه‌روز بهتر خواهد شد و تابستان امسال معاملات اوج خواهد گرفت.» نگاه کارشناسان به بازار مسکن در تابستان امسال کاملا خوش‌بينانه است و بسياري اميدوارند تا خبرهاي رونق مسکن از راه برسند.

 

در کنار اين‌گونه اظهارنظرهاي مثبت به بازار مسکن، بسياري نگران توان مالي مردم هستند؛ به گفته برخي از کارشناسان، مسکن حالا بعد از سال‌ها رکود و خواب سنگين، آماده رونق است اما هنوز توان مالي مردم براي خرید خيلي کم است. در اين ميان، کم نيستند مردم و کارشناساني که از دولت مي‌خواهند تا با ارائه تسهيلات مناسب‌تر و سودهاي پايين‌تر، کمک بزرگي را به مردم در خرید ارائه دهند. آن‌طور که قلي‌خسروي، مي‌گويد: «مسکن در تابستان امسال اوج مي‌گيرد اما هنوز تسهيلات کافي‌ای در‌اين‌زمينه وجود ندارد. انتظار داريم دولت تسهيلات را افزايش دهد و توان خريد مردم هم بالا رود.» قلي‌خسروي با اشاره به پايين‌بودن تسهيلات مسکن، ادامه مي‌دهد: «بايد حرکتي انجام شود و وام‌هايي که به مسکن اختصاص داده مي‌شوند، افزايش يابند.» به گفته اين کارشناس، تا زماني که حرکتي براي ساختمان‌سازي انجام نشود، وضع بازار بهبود نمي‌يابد. 

 

قلي‌خسروي، با اشاره به کشوري مانند چين که ساختمان‌سازي در آن بالاست، مي‌گويد: «با توجه به اينکه مسکن نياز اصلي مردم است، بايد براي نسل آينده خانه ساخته شود و ساخت‌وساز را افزايش دهيم.» به گفته او در کشورهاي پيشرفته، 70 درصد مالک و 30 درصد اجاره‌نشين هستند؛ اين درحالي است که در جهان اول وضعيت عکس اين موضوع حاکم است و 70 درصد اجاره‌نشين داريم اما با توجه به اينکه ایران هم يکي از کشورهايي است که در حال نزديک‌شدن به توسعه و پيشرفت است، پس بايد وضعيت مالکيت به 70 درصد برسد.

 

به گفته قلي‌خسروي، فرهنگ کشور ما به گونه‌اي است که مردم خواهان خريد مسکن هستند، پس بايد همزمان با فراهم‌کردن زمینه‌هاي لازم برای افزايش ساخت‌وساز، قدرت خريد مردم هم افزايش يابد. قلي‌خسروي در حالت کلي، روند خريدوفروش مسکن را در تابستان مثبت پيش‌بيني مي‌کند اما درباره چگونگي قيمت مسکن در تابستان امسال با توجه به احتمال رشد معاملات، هم اين‌طور مي‌گويد: «به نظر مي‌رسد که جهش قيمتي در بازار مسکن نداشته باشيم، احتمالا قيمت‌ها از شاخص تورم کمي عبور کنند؛ حتي اگر قيمت کمي از شاخص تورم بالاتر برود، نبايد ايراد گرفت چون تورم موضوعي است که هميشه بوده است.»

 

بعد از سال‌ها رکود در بازار، حالا گزارش‌ها حاکي از بهترشدن وضعيت کلنگي‌ها هستند. آن‌طور که عقبايي به خانه ملت گفته: خانه‌هاي کلنگي با توجه به زمين بزرگتري که غالبا در اختيار دارند گران‌تر از آپارتمان‌هاي نوساز بوده و با توجه به وضعيت بازار مسکن در سال‌هاي اخير متقاضي کمتري دارند. او ادامه داد: رکود بازار مسکن بيشترين زيان را به املاک کلنگي وارد کرده به گونه‌اي که خريدوفروش اين نوع ملک‌ها با کاهش چشمگيري مواجه شده و اين روند همچنان ادامه دارد. 

 

کاهش 47 درصدي صدور پروانه‌هاي ساختماني درسال 94

عقبايي با اشاره به روند کاهش ساخت‌وساز در دو سال اخير، گفت: در سال ٩٤ حدرد ٤٧ درصد و در سه ماهه نخست سال ٩٥ در حدود 17 درصد کاهش صدور پروانه‌هاي ساختماني را داشتيم که اين مهم کاهش روند ساخت ساز را نشان مي‌دهد. رئيس اتحاديه املاک کشور يادآور شد: کاهش قدرت خريد چه در حوزه خريدو فروش و چه اجاره‌بها مشهود بوده و خانه‌هاي پرتقاضا خانه‌هاي قديمي ساخت هستند. 

 

وضعيت قرمز در بازار اجاره مسکن

برخلاف روند عادي معاملات در بازار خريدوفروش مسکن، به نظر مي‌رسد، بازار اجاره‌بها امسال کمي تغيير کرده و قيمت‌ها رو به افزايش هستند. آن‌طور که خبرآنلاين به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان نوشته، قيمت‌ها در بازار اجاره مسکن برخلاف گفته‌هاي مسئولان، به سمت وضعيت قرمز و افزايش‌هاي نجومي در حرکت است. گزارشات ميداني از بازار اجاره مسکن حاکي از آن است که قيمت‌هاي اجاره در اين بازار بعد از ماه رمضان به اوج خود مي‌رسد و مستأجران شاهد قيمت‌هاي نجومي از سوي مالکان خواهند بود. يکي از مشاوران املاک واقع در شرق تهران با اشاره به افزايش قيمت ۱۷ تا ۲۰ درصدي اجاره نسبت به سال گذشته، گفت: درحال‌حاضر بازار اجاره در ماه رمضان بسيار راکد است اما از هفته آينده اين بازار به سمت رونق حرکت مي‌کند.

 

 او در ادامه افزود: در منطقه حکیميه تهرانپارس قيمت‌هاي اجاره هر مترمربع واحد مسکوني نوساز از متري يک ميليون و ۳۰۰ هزار تومان شروع مي‌شود. يکي ديگر از مشاوران املاک با اشاره به اينکه بيشتر قيمت‌هاي اجاره مسکن از سوي مالکان تعيين مي‌شود، گفت: مشاوران املاک نمي‌توانند قيمت خاصي به مالکان بدهند؛ بنابراين ميزان اجاره در هر منطقه به انصاف مالک مربوط مي‌شود. هرچه قدر مالکان منصف‌تر، قيمت‌ها کمتر و هرچه قدر طمع داشته باشند، قيمت‌هاي اجاره به حالت نجومي مي‌رسد.

 

 او در ادامه افزود: البته اين نکته را هم بايد در نظر داشت که خانه‌هاي نوساز‌ قيمت‌هاي اجاره آنها نيز بيشتر مي‌شود. بر‌اين‌اساس به گفته بسياري از مسئولان قيمت‌هاي اجاره امسال بيشتر از نرخ تورم که بين ۱۰ تا ۱۵ درصد است، افزايش نمي‌يابد. اين درحالي است که وضعيت بازار اجاره برخلاف تمامي معادلات دولتي‌ها در وضعيت قرمز به سر مي‌برد و نرخ‌هاي اجاره به مرز ۴۰۰ درصد رسيده است که بايد هرچه سريع‌تر فکر چاره‌اي براي کنترل آن صورت پذيرد.

 

 اخبار اقتصادی  -  وقایع  اتفاقیه  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------