آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

واکنش رئیس‌جمهور به حمایت صدراعظم اتریش از اسرائیل



اخبار,اخبار سیاست خارجی,حسن روحانی و سباستین کورتز

رئیس‌جمهور تاکید کرد: برخی از کشورهای اروپایی، بدهکاری تاریخی به یهودی دارد که ما به آن کار نداریم ولی ملت یهود هم به ما بدهکار است. ما ایرانیان منجی یهود در بابل بودیم. آنها مدیون ما بودند.

به گزارش سرپوش به نقل از تدبیر و امید، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر امروز در نشست خبری مشترک با صدراعظم اتریش گفت: جناب آقای صدراعظم، جناب آقای کورتز از مهمان‌نوازی جنابعالی، دولت اتریش و مردم بسیار خوب این سرزمین تشکر و سپاسگذاری می‌کنم. مذاکرات بسیار مفیدی را ما با یکدیگر داشتیم که درخصوص مسائل مختلف دوجانبه، برجام و مسائل منطقه‌ای بود.

 

اراده ایران و اتریش ادامه تبادلات تجاری، علمی و فرهنگی است

وی با اشاره به مذاکرات طرفین اظهار داشت: اراده دو کشور ایران و اتریش بر این است که تبادلات تجاری، اقتصادی، علمی، فرهنگی و توریستی را بتوانیم ادامه بدهیم و در زمینه مسائل مالی و بانکی بتوانیم راه‌حل مناسبی را پیدا کنیم تا لطمه‌ای بر روند روابط اقتصادی و تجاری ما نخورد.

 

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: این اراده در مذاکرات خصوصی و عمومی دوجانبه عمومی را شاهد بودیم. امیدوارم در سال ۲۰۱۸ نیز مانند سال ۲۰۱۷ و حتی بیشتر از آن، این روابط را ادامه بدهیم. این مسئله، وابسته به تلاش‌های دو دولت است که امیدواریم هر دو طرف در این زمینه موفق باشیم.

 

نظرات ایران و اتریش در زمینه برجام یکی است

روحانی با اشاره به نشست عصر امروز خود با تجار و کارآفرینانان ایرانی و اتریشی تصریح کرد: همچنین بعد از ظهر در فروم اقتصادی با کارآفرینانان و تجار دو کشور دیدار داریم که امیدوارم بخش‌های خصوصی ما توسعه روابط داشته باشند.

 

وی با تاکید بر اینکه نظرات ایران و اتریش در زمینه برجام یکی است، خاطرنشان کرد: برجام یک دستاورد مفید برای همه بوده و نتیجه منطق، گفت‌وگو و دیپلماسی در طول ماه‌ها تلاش است که عمدتا به میزبانی اتریش و سوئیس بوده است.

 

تا زمانی در برجام باقی می‌مانیم که از منافع آن برخودار شویم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز هر دو کشور موافق هستیم که این توافق باقی بماند، ابراز داشت: هم نظر هستیم کار امریکا خلاف قانون، مقررات بین‌المللی و برخلاف منافع امریکا است و خروج امریکا به نفع هیچ کشور نیست و حتی یکی، دو کشور که از امریکا حمایت می‌کنند، این کار به نفع آنها هم نیست.

 

روحانی افزود: به وضوح به طرف اتریشی گفتیم که بقای ما در این توافق تا زمانی است که از منافع آن برخودار باشیم. ما از تبعات مثبت و منفی این توافق خبرداریم ولی مردم ما راه‌حل خود را براساس مصالح و منافع خود انتخاب می‌کنند و دولت ایران به عنوان نماینده مردم براساس نظر مردم عمل می‌کند.

 

داعش را علیرغم حمایت آمریکا و اسرائیل شکست دادیم

وی یمن را یکی دیگر از موضوعات مورد رایزنی میان خود و صدراعظم اتریش برشمرد و بیان کرد: گفت‌وگوهایی خوبی درخصوص مسائل منطقه و آنچه در یمن وجود دارد، کارهای نوع‌دوستانه همه کشورها و همکاری‌‌های ایران و اروپا کردیم. ما هم‌اکنون درباره یمن با چهار کشور اروپایی در حال مذاکره هستیم و علاقه‌مند هستیم مردم یمن از این فشار آزاد شوند. راه‌حل آن، این است که کمک به عربستان کمک نشود و عربستان احساس کند راهی جز صلح پیشرو ندارد و از طریق نظامی مسئله یمن حل و فصل نمی‌شود.

 

رئیس شورای عالی امنیت ملی سوریه با اشاره به بحران سوریه یادآور شد: ما درباره سوریه گفت‌وگو کردیم. روند آستانه که توسط ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه ادامه می‌یابد. هدف عمده ما در سوریه ضربه زدن به داعش و تروریست‌ها بوده است. ما در قدم اول موفق بودیم و علیرغم حمایت امریکا و اسرائیل از داعش، آنها را شکست دادیم.

 

ملت یهود به ما بدهکار است

روحانی اضافه کرد: امروز هم در کنار ملت و دولت سوریه راه‌مان را ادامه می‌دهیم تا هم تروریست‌ها شکست بخورند و هم حامیان آنها از جمله اسرائیل مایوس شوند.

 

وی به نجات یهودیان توسط کوروش کبیر اشاره کرد و گفت: برخی از کشورهای اروپایی، بدهکاری تاریخی به یهودی دارد که ما به آن کار نداریم ولی ملت یهود هم به ما بدهکار است. ما ایرانیان منجی یهود در بابل بودیم. آنها مدیون ما بودند اما صیهونیست‌ها به عنوان یک گروه اشغالگر و ظالم هستند که به مردم فلسطین ظلم می‌کنند، مردم غزه را تحت محاصره قرار داده‌اند، از داعش حمایت می‌کنند و زخمی‌های داعش را مداوا می‌کنند.

 

رئیس دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه نقش اسرائیل مخرب است، اظهار داشت: هدف نهایی ایران و اتریش واحد است و آن، امنیت و صلح در منطقه حساس خاورمیانه است. در پایان از دولت و مقامات اتریش به خاطر پذیرایی و استقبال بسیار گرم‌شان تشکر می‌کنم و امیدوارم روابط دو کشور رو به صلح باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------