آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران چه شرکت‌های اروپایی را متضرر می‌کند؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,اتحادیه اروپا

دولت آمریکا به کرات عنوان کرده است که با اعمال دوباره تحریم‌های تعلیق شده براساس برجام، برای هیچ کشوری حتی اروپایی معافیتی را در نظر نمی‌گیرد و شرکت‌های این کشورها باید فعالیت در ایران را متوقف کنند.

به گزارش تسنیم، خروج آمریکا از برجام در پی تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور تأثیراتی منفی بر کسب‌وکارهای اروپایی فعال در ایران می‌گذارد و به فعالیت‌های آن‌ها صدمه می‌زد. در گزارشی که خبرگزاری فرانسه منتشر کرده است، فهرستی از شرکت‌های اروپایی فعال در حوزه‌های مختلف را که با ایران سابقه همکاری و تجارت داشته‌اند را منتشر کرده است که بر اثر تحریم‌های اعمالی ایالات متحده در معرض صدمه قرار گرفته‌اند. 

 

بخش خودرو

رنو، در مقطعی اعلام کرد که به دنبال حفظ میزان فعالیت‌هایش در ایران است، اما در 16 ماه جولای اعلام کرد که فروش آن در ایران 10.3 درصد کاهش یافته و به 61354 خودرو رسیده است.

 

پس‌اس‌اِی، شرکت مادر (پژو، سیتروئن، اوپل)؛ این شرکت که سه خودروساز را زیرمجموعه خود دارد، در ماه ژوئن اعلام کرد که برای تعلیق فعالیت‌هایش در ایران آماده می‌شود. این گروه خودروسازی سال گذشته مجموع 445 هزار خودروی نقلیه را در ایران به فروش رساند.

 

دایملر، این خوردوساز آلمانی با مشارکت دو شرکت ایرانی، کامیون‌های مرسدس-بنز را در ایران مونتاژ می‌کند.

 

فولکس‌واگن، این شرکت سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد پس از 17 سال فعالیت‌های خود را در ایران از سر بگیرد، اما تحریم‌های آمریکا این طرح‌ها را با مانع مواجه می‌کند.

 

بخش هوانوردی

ایرباس، که قرادادی برای فروش 100 هواپیمای مسافری با ایران منقعد کرده بود، تاکنون تنها توانسته سه هوایپما را به ایران تحویل دهد، زیرا تحویل هواپیماها به ایران به دریافت مجوز آمریکا نیاز دارد. با این حال، از دست دادن این قرارداد برای ایرباس خیلی سنگین نیست، زیرا این شرکت هم‌اکنون 7168 سفارش ساخت هواپیما را در اختیار دارد.

 

اِی‌تی‌آر، این شرکت هواپیماسازی فرانسوی - ایتالیایی تاکنون توانسته است 13 فروند هواپیما را به ایران تحویل دهد. اما به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند 7 فروند باقی‌مانده از سفارش 20 فروندی ایران را تحویل دهد.

 

بخش نفت

توتال، این غول انرژی فرانسوی علیرغم انعفاد قرار داد برای اکتشاف در حوزه گازی پارس جنوبی، از بازار ایران خارج شد.

 

اِنی، غول انرژی ایتالیایی نیز از بازگشت به ایران خودداری کرد و ترجیح داد تا منتظر تأثیرگذاری آخرین تحریم‌ها بماند.

 

بریتیش‌پترولیوم، این شرکت انگلیسی نیز که سرآغاز فعالیتش با «شرکت نفت انگلیس-ایران» (Anglo-Persian Oil Company) بوده است هم‌اکنون هیچ حضوری در ایران دارد.

 

رویال داچ شِل، این شرکت نفتی انگلیسی هلندی نیز هرچند قراردادی برای بررسی سرمایه‌گذاری‌ها در ایران منقعد کرده بود اما هم‌اکنون هیچ فعالیتی در ایران ندارد.

 

بخش راه‌آهن و کشتی‌سازی

شرکت ملی بهره‌برداری راه‌آهن ایتالیا (Ferrovie dello Stato Italiano)، قراردادی را برای ساخت خط آهن سریع‌السیر قم به اراک امضا کرد که با این تحریم‌ها این قرارداد را از دست خواهد داد.

 

شرکت کشتی‌سازی Fincantieri، شرکت مهندسی Maire Tecnimont و شرکت بویلرسازی Immergas مجموعه‌ای از قرادادها را با ایران امضا کرده‌اند که هم‌اکنون در معرض تهدید قرار دارد.

 

بخش گردشگری

شرکت بریتیش‌ایرویز انگلیس و شرکت لوفت‌هانزای آلمان مجبور شدند به خاطر از دست ندادن فرصت‌های اقتصادی خود در ارتباط با آمریکا، پروازهای مستقیم‌شان به تهران را متوقف کنند.

 

شرکت هتل‌های AccorHotels فرانسه که از سال 2015 هتل خود را در ایران افتتاح کرد، همچنین گروه اماراتی Rotana Hotels نیز برنامه عملیاتی خود در ایران را طراحی کرده است نیز با چنین دو راهی مواجه شده‌اند.

 

شرکت هتل‌های زنجیره‌ای Melia Hotels International اسپانیا نیز که در سال 2016 قراردادی را برای راه‌اندازی یک هتل 5 ستاره در ایران امضا کرد، می‌گوید که این هتل در حال ساخت است و صبحت درباره آینده آن زودهنگام است.

 

بخش صنعت

زیمنس، از سال 2016 به ایران بازگشت و به دنبال فروش توربین‌ها و ژنراتورهای گازی برای نیروگاه‌های تولید برق بود و توانست به قراردادی را برای فروش کمپرسورهای فرآوری‌کننده گاز طبیعی دست یابد. اما سخنگوی شعبه این شرکت در ایران می‌گوید که زیمنس به دقت از تمامی الزامات مرتبط با محدودیت‌های صادراتی و تمامی قوانین و مقررات اعمالی شامل تحریم‌های ثانویه ایالات متحده تبعیت خواهد کرد.

 

گروه صنایع گازی Air Liquide فرانسه نیز می‌گوید که «تمامی فعالیت‌های تجاری خود» در ایران را «متوقف می‌کند».

 

بخش تولید دارو

سانوفی، این شرکت عظیم داروسازی برای بیش از یک دهه در ایران فعال بوده است، اما سخنگوی آن می‌گوید که این شرکت به صورت کامل از تمامی الزامات بین‌المللی تبعیت می‌کند.

 

بخش بانکداری

دویچه بانک و کامرز بانک، دو بانک تجاری بزرگ آلمان پس از اینکه در سال 2015 از سوی ایالات متحده به خاطر نقض تحریم‌های پیشین جریمه شدند، از ایران خارج شدند.

 

بانک‌های منطقه‌ای و محلی Helaba و DZ Bank نیز پس از اعلام آمریکا درباره اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران، از این کشور خارج شدند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------