آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

چرا عراق نمی‌تواند تحریم ها علیه ایران را به اجرا بگذارد؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ایران و عراق

نشریه پولیتیکو در گزارشی با اشاره به سخنان اخیر حیدرالعبادی، رئیس جمهوری عراق مبنی بر تبعیت کشورش از تحریم های آمریکا علیه ایران نوشت، عراق در شرایطی نیست که بتواند از اجرای تحریم ها علیه ایران سخن بگوید.

به گزارش تسنیم، نشریه پولیتیکو در گزارشی با اشاره به سخنان اخیر حیدرالعبادی، رئیس جمهوری عراق مبنی بر تبعیت کشورش از تحریم های آمریکا علیه ایران نوشت، عراق در شرایطی نیست که بتواند از اجرای تحریم ها علیه ایران سخن بگوید.

 

این نشریه آمریکایی در ادامه به ذکر دلایل اقتصادی این موضوع پرداخته و می نویسد:

اولا، عراق به گاز ایران نیاز دارد. وزیر برق عراق در جولای سال گذشته اعلام کرد که کشورش حداقل تا ۷ سال برای تولید برق به گاز ایران وابسته است. عراق خود از تولید کنندگان گاز است، اما فاقد تاسیسات لازم برای پالایش و تبدیل آن به سوخت مورد استفاده نیروگاه ها برق می باشد. گاز دریافتی عراق از ایران سوخت مورد نیاز حدود ۲۰ درصد برق تولیدی این کشور را تامین می کند. عراق هم اکنون نیز تنها قادر به تامین ۷۰ درصد از تقاضای داخلی برق خود است. عراق برای پرداخت پول گاز وارداتی و برق خریداری شده به ایران نفت ارسال می کند.

 

ثانیا، آب عراق نیز وابسته به جریان آب رودخانه های دجله و فرات است که ۹۸ درصد آب های سطحی مورد نیاز این کشور را تامین می کنند. اگر ایران بخواهد، می تواند مسیر ۱۳ درصد منابع آبی عراق را تغییر دهد. معاون وزیر آب عراق در ماه آوریل گفته بود، ۲۰ تا ۳۰ درصد از آب رودخانه دجله در عراق از ایران سرچشمه می گیرد. اگر عراق از تحریم ها تبعیت کند، ایران به راحتی می تواند جلوی جریان آب عراق را بگیرد. در دورانی که عراق با بحران خشکسالی روبروست، این تهدید می تواند جدی باشد، به خصوص که ایران نیز به منابع آبی مذکور بیش از همیشه نیازمند است.

 

ثالثا، ایران عمدا بازار عراق را مملو از کالاهای وارداتی ارزان از جمله مواد غذایی کرده است. این امر موجب شده تا تقاضا برای محصولات کشاورزی داخلی عراق که گرانتر از کالاهای ایرانی هستند کاهش یابد. حتی اگر عراق واردات این کالاها را متوقف کند، کشاورزان عراقی نمی توانند به میزان نیاز بازار داخلی محصول تولید کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------