آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

آژانس بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تایید کرد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,آمانو

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی تازه خود تایید کرد که ایران به برنامه جامع اقدام مشترک پایبند بوده و همچنان در حال اجرای تعهداتش ذیل این توافق است.

به گزارش فارس، «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه (۸ شهریور) بار دیگر تایید کرد که ایران به مفاد تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ متعهد بوده است.

 

بر اساس گزارش فصلی تازه آژانس که امروز در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته، میزان ذخایر اورانیوم با غنای کمتر از ۵% همچنان کمتر از ۳۰۰ کیلوگرم است. میزان ذخایر آب سنگین ایران نیز کمتر از سقف تعیین‌شده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. ضمنا ایران دسترسی‌های مورد درخواست آژانس را فراهم کرده است.

 

بر اساس توافقی که سه سال پیش در شهر وین اتریش به دست آمد، ایران پذیرفت به مدت ده سال فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند. در مقابل، گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) هم قرار بود تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران را رفع کند. دولت آمریکا اردیبهشت ماه امسال با «فاجعه‌بار» خواندن این توافق، از آن خارج شد و در حال احیای تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافقنامه است.

 

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در برجام به عنوان مرجع نظارت بر حسن اجرای تعهدات هسته‌ای طرفین معرفی شده، تاکنون بیش از ۱۰ بار پایبندی کامل ایران به این توافق را تایید کرده است. با وجود خروج آمریکا از برجام، اجرای تعهدات ایران ادامه دارد و تهران در حال رایزنی با اتحادیه اروپایی است که می‌گوید قصد دارد با تضمین منافع مالی ایران، برجام را حفظ کند. از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، بسیاری از شرکت‌های اروپایی از بیم تحریم‌های آمریکا، بازار ایران را ترک کرده‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------