آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

پاسخ ظریف به اظهارات ضد‌ایرانی نماینده آذربایجان



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ظریف

وزیر امور خارجه گفت: از کانال‌های مختلف به اظهارات ضد ایرانی نماینده جمهوری آذربایجان پاسخ داده‌ایم.

علی نجفی‌خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به جزئیات نشست عصر امروز (یکشنبه، 29 مهر) این کمیسیون، گفت: جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور ظریف وزیر امورخارجه برگزار و طی آن سؤالات تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وی مطرح شد.

 

وی افزود: در این جلسه جمشید جعفرپور، نماینده لارستان این سؤال را مطرح کرد که "علت بی‌توجهی به حقوق بازرگانان و صرافان ایرانی شاغل در امارات عربی متحده و عدم دفاع مؤثر از حق شهروندی آنان چیست" که  ظریف در پاسخ ضمن تأکید بر اینکه این دغدغه از دغدغه‌های اینجانب و دستگاه دیپلماسی است، اعلام کرد "ایرانیان مقیم خارج از کشور از سرمایه‌های کشور هستند و همه تلاش می‌کنیم حقوق شهروندان ایرانی حفظ شود".

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: وزیرامور خارجه در این جلسه در عین حال به این نکته اشاره کرد که برخی کشورهای منطقه از جمله امارات متحده عربی، روابط دوستانه‌ای با ایران ندارند و این وضعیت بر ایرانیان مقیم آن کشور نیز تأثیر گذاشته است، در نهایت نماینده سؤال‌کننده از پاسخ‌‌ ظریف قانع نشد.

 

نجفی ادامه داد: در بخش دیگری از این جلسه، آقای قاضی‌پور، نماینده ارومیه این پرسش را مطرح کرد که پس از سفر چند ساعته رئیس رژیم صهیونیستی به کشور جمهوری آذربایجان، یکی از نمایندگان مجلس آذربایجان اظهارات ضدجمهوری اسلامی ایران داشت، علت عدم برخورد وزارت خارجه و سفیر ایران در باکو با اینگونه اظهارات چیست؟ک ه آقای ظریف با اشاره به پروتکل نحوه موضع‌گیری‌ها و پیگیری‌ها اعلام کرد از کانال‌های مختلف از جمله از طریق سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو به این اظهارات اعتراض کردیم. قرار شد نماینده سؤال‌کننده پس از مشاهده مستندات اقدامات انجام شده درباره قانع شدن یا قانع نشدن اعلام نظر کند.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: در ادامه، سؤالات سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان درباره علت عدم موضعگیری نماینده کشورمان در محکومیت نقض حقوق مسلمانان میانمار، اقدامات وزارت امور خارجه در مقابل موضعگیری خصمانه غربی‌ها در حمایت از آشوبگران حوادث دی‌ماه 96 و اقدامات پیشگیرانه در قبال ارائه اسنادی همچون 2030، مطرح و مقرر شد که ساداتی‌نژاد پس از دریافت پاسخ کتبی وزارت خارجه اعلام نظر کند.

 

نجفی تأکید کرد: در بخش دیگری از این جلسه آقای کریمی‌قدوسی نماینده مشهد نیز درباره هزینه‌ سفر گروه‌های اقتصادی سؤالاتی از ظریف پرسید. وزیر خارجه در پاسخ اظهار داشت، سفرهای تیم اقتصادی وزارت امور خارجه هیچ هزینه‌ای برای این وزارتخانه ندارد، ظریف بر اهمیت دیدارهای اقتصادی تأکید و تصریح کرد که در این سفرها قراردادهای تجاری خوبی منعقد می‌شود. در نهایت مقرر شد که گزارش کاملی از این اقدامات از سوی وزارت امور خارجه ارائه شود تا نماینده سؤال‌کننده اعلام نظر کند.

 

وی اظهار داشت: در بخش دیگری از این جلسه، عباسی نماینده رودسر نیز این پرسش را مطرح کرد که چرا دستگاه دیپملاسی به برجام توجه می‌کند، اما به حوزه‌های دیگر از جمله ارتباط با همسایگان کم‌توجهی شده است؟ که ظریف با تشریح اقدامات و برنامه‌های وزارت امور خارجه برای پیگیری توسعه روابط با کشورهای مختلف به‌ویژه حوزه همسایگان تأکید کرد که از طُرُق مختلف از جمله برقراری روابط تخصصی و دوستانه با مقامات کشورهای مختلف، از ظرفیت‌های مختلف برای تقویت روابط با کشورهای گوناگون بهره‌برداری می‌کنیم؛ در نتیجه نماینده سؤال‌کننده از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع نشد.

 

در ادامه جلسه، کواکبیان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات اسلامشهر و پردیس سؤالی پیرامون سهم ایران در دریای خزر مطرح کرد که آقای ظریف با اشاره به چندین دور مذکرات کارشناسی و همچنین جمع‌بندی صورت گرفته در کشور، روند و دستاوردهای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را که اخیرا به امضای رؤسای جمهور 5 کشور ساحلی دریای خزر رسیده است را تشریح کرد. در نهایت نماینده سؤال‌کننده درخواست استمهال برای طرح سؤال و اعلام نظر پیرامون آن را خواستار شد.

 

همچنین در ادامه، حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر، نیز این پرسش را از وزیر امورخارجه مطرح کرد که چرا نسبت به طرح دعوی ظالمانه از طرف آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در محاکم قضایی آمریکا اقدامی صورت نمی‌گیرد که ظریف با اشاره به سازوکارها و قوانین حقوقی داخلی در آمریکا، اعلام کرد مسئولیت این کار با وزارت امور خارجه نیست و مرکز حقوقی بین‌المللی مسئولیت دعاوی جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد؛ البته وزارت امور خارجه نیز پیگیری‌ها و اقدامات خود را انجام می‌دهد که در نهایت نماینده سؤال‌کننده اعلام نظر درباره پاسخ ظریف را به زمان دیگری موکول کرد.

 

در ادامه این جلسه محمدعلی پورمختار نماینده کبودرآهنگ در مجلس نیز این پرسش را از ظریف مطرح کرد که چه اقداماتی برای محور قرار دادن اقتصاد و توسعه ملی صورت گرفته است و چه اقداماتی نیز برای ارتقای جایگاه ایران و ایرانی در صحنه جهانی انجام شده است که وزیر خارجه نیز در پاسخ به این سؤال با اشاره به اینکه سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور با همه ظرفیت‌های خود فعالیت می‌کنند و توسعه دیپلماسی اقتصادی را مهم‌ترین دستورات وزارت امور خارجه است، گفت:  محدودیت‌های اعتباری و بودجه‌ای و در عین حال فعالیت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور متأثر از مؤلفه‌های مختلف است که نماینده سؤال‌کننده از توضیحات ظریف قانع نشد.

 

در ادامه این جلسه، صباغیان، نماینده مهریز، در مجلس این سؤال را مطرح کرد که چرا علی‌رغم اجرای تمامی تعهدات دولت در قرارداد برجام طرف مقابل بر اکثر تعهدات خود عمل نکرد، بلکه آمریکا از آن خارج شد و ادعای بُرد-بُرد جناب‌عالی چرا عملی نشده است؟ که در ادامه وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال ضمن تبیین روند مذاکرات برجام و هماهنگی‌های داخلی در این خصوص تأکید کرد که خروج آمریکا از برجام مؤید آن است که آمریکایی‌ها در برجام احساس شکست کردند. ضمن اینکه همزمان در این مدت آمریکا از یونسکو، نفتا، شورای حقوق بشر، کنوانسیون پاریس و... نیز خارج شده است. ضمن اینکه امروز اقدامات آمریکا همراهی و اجماع سایر کشورها را ندارد که در نهایت صباغیان از این پاسخ‌ها قانع نشد.

 

در این جلسه نهایتا ذوالقدر نماینده میناب این پرسش را از وزیر خارجه مطرح کرد که چرا در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه خلیج فارس به سختی روادید داده می‌شود که ظریف در پاسخ به این پرسش تصریح کرد که تأکید ما بر تسهیل در صدور روادید است و پیگیری‌هایی در این خصوص انجام خواهد شد و در نهایت نماینده سؤال‌کننده از این پاسخ‌ها قانع شد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------