آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

رویترز: مکانیسم ویژه اتحادیه اروپا تا سال آینده عملیاتی نمی‌شود



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ایران و اتحادیه اروپا

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد مکانیسم ویژه اتحادیه اروپا برای حفظ کانال‌های پرداخت به ایران تا ابتدای سال آینده میلادی عملیاتی نخواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، سه دیپلمات گفته‌اند که مکانیسم جدید اتحادیه اروپا برای تسهیل پرداخت برای صادرات ایران باید در 4 نوامبر زمانی که بخش دوم تحریم‌های آمریکا علیه این کشور اعمال می‌شود از لحاظ قانونی به مرحله اجرا درآید اما این مکانیسم تا اوایل سال آینده عملیاتی نخواهد شد.

 

هدف از این مکانیسم دور زدن تحریم‌هایی است که از اوایل نوامبر اجرایی می‌شود و به واشنگتن اجازه می‌دهد هر بانکی که تراکنش‌های مالی با ایران برای خرید نفت از این کشور را انجام می‌دهد هدف اقدامات تنبیهی خود قرار دهد.

 

بنابراین گزارش این مکانیسم به عنوان یک سیتم تهاتر عمل می‌کند که با استفاده از یک واسطه اروپایی برای حفظ تجارت با ایران از نظام مالی آمریکا پرهیز می‌کند.

 

یک دیپلمات اروپایی در این باره گفت: ما در تلاشیم تا این مکانیسم را تا پیش از چهارم نوامبر به مرحله اجرا برسانیم و تقریبا اطمینان داریم که این کار انجام خواهد شد اما عملیاتی شدن آن زمان می‌برد و این زمان ممکن است ماه‌ها به طور بیانجامد.

 

این دیپلمات همچنین گفت: مکانی که قرار است دفتر اصلی اجرای این مکانیسم و دیگر مسائل مربوطه باشد هنوز مشخص نیست.

 

یک دیپلمات دیگر اظهار داشت: همه چیز برای شروع نمادین اجرای این مکانیسم آماده است تا نشان دهد که تهران و اتحادیه اروپا به وعده‌های خود عمل می‌کنند. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از توافق طرف‌های برجام و اتحادیه اروپا برای ایجاد یک مکانیسم ویژه جهت حفظ کانال‌های پرداخت به ایران برای ادامه تجارت با این کشور خبر داد.

 

اتحادیه اروپا با حمایت چین و روسیه امیدوار است پس از اجرای این تحریم‌های آمریکا از طریق ادامه تجارت با تهران این کشور را در توافق هسته‌ای که در 2015 حاصل شد نگهدارد.

 

همچنین یک دیپلمات دیگر در این باره گفت: ما باید به ایرانی‌ها نشان دهیم که برای حفظ توافق هسته‌ای با وجود تحریم‌های آمریکا تلاش می‌کنیم تا آنها در این توافق بمانند و به علاوه بگوییم که می‌توانیم به سرعت رو به جلو حرکت کنیم.

 

با این حال این دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که این مکانیسم جدید برای حفظ تمام تجارت (با ایران) کافی نخواهد بود. هدف این است که ایران را متقاعد به ادامه پایبندی به تعهداتش تحت توافق هسته‌ای کنند. توافقی که رئیس جمهور آمریکا در ماه مه خروج خود از آن را اعلام کرد و در ادامه این تصمیم خود گفت که تحریم‌ها علیه ایران را باز می‌گرداند.

 

به گزارش رویترز، مکانیسم ویژه اتحادیه اروپا از دیگر ابتکار عمل‌های این اتحادیه برای حفظ تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران و محافظت از آنها در برابر تحریم‌های آمریکا پیروی می‌کنند.

 

یکی از این دیپلمات‌ها علاوه بر این گفت: اینکه آنها ببینند ما در حال انجام این کار هستیم حامل یک پیام مهم است. آنها شاهد قوانین مسدود کننده و دیگر تلاش‌های اتحادیه اروپا بوده‌اند؛ بنابراین این کار نیز پیامی به آن‌ها ارسال می‌کند.

 

این دیپلمات اروپایی به یکی از اقدامات اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای اشاره دارد که بر اساس آن اتحادیه اروپا با اجرای قوانین مسدود کننده خود به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد با تحریم‌های فرامرزی آمریکا همکاری نکنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------