آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

خروج یک جانبه از برجام برای ترامپ یک فاجعه است



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ترامپ

طبق گزارش‌های بازرسان بین المللی، ایران بر اساس برجام پیش می‌رود. خروج یک جانبه ایالات متحده از توافق تنها اعتبار دیپلماتیک آمریکا را از بین می‌برد و او را با متحدان اروپایی‌اش بیگانه می‌کند.

مقامات ارشد ایالات متحده و اسرائیل در اوایل ماه جاری برای برنامه‌ریزی در خصوص مقابله با فعالیت های ایران در خاورمیانه، در کاخ سفید دیدار کردند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین به نقل از نیویورک مگزین، براساس اطلاعات وبسایت اکسیوس، یکی از چهار هدف مشترک در برنامه کاری استراتژیک، اقدامات مخفیانه و دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

 

طبق ادعای مقامات آمریکایی، این کارگروه با هدف نظارت بیشتر بر ایران و تأیید اینکه ایران قرارداد را نقض نمی‌کند، گام‌های دیپلماتیکی را بر می‌دارد. این اقدامات همچنین شامل اعمال فشار بیشتر بر ایران است.

 

اچ آر مک مستر، مشاور امنیت ملی، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، همگی گفته‌اند که خروج یک جانبه از برجام به نفع آمریکا نیست. سازمان دفاع اسرائیل نیز از این توافق‌نامه حمایت می‌کند.

 

طبق گزارش‌های بازرسان بین المللی، ایران بر اساس برجام پیش می‌رود. خروج یک جانبه ایالات متحده از توافق تنها اعتبار دیپلماتیک آمریکا را از بین می‌برد و او را با متحدان اروپایی‌اش بیگانه می‌کند.

 

با این وجود، هنوز رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از توافق هسته‌ای ایران انتقاد می‌کنند.

 

اما به نظر می‌رسد که آمریکا و اسرائیل تظاهر به مخالفت می‌کنند؛ البته ترامپ نمی تواند صرفاً برای نمایش، تصمیمات سیاسی بزرگی بگیرد که مشاوران ارشدش با آن مخالفند.

 

بر اساس توافق هسته‌ای ایران رئیس جمهور امریکا موظف است که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را هر 120 روز تعلیق کند. در همین حال، قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران که کنگره در 2015 تصویب کرد، ترامپ را موظف می کند که هر 90 روز تعهد ایران به توافقنامه را تأیید کند. ترامپ تا اواسط ژانویه فرصت دارد که  این دو اقدام را انجام دهد.

 

تیم سیاست‌های خارجه رئیس جمهور، سال ۲۰۱۷ از اعمال تحریم های بیشتر علیه توافق ایران، جلوگیری کردند.

 

در ماه اکتبر، رئیس جمهوری آمریکا از تایید توافق هسته‌ای امتناع کرد و از کنگره و متحدان اروپایی خود خواست تا ضعف‌های این توافق را اصلاح کنند.

 

این تصمیم بلافاصله بر برجام تاثیر نداشته است. در واقع نیازی به تایید ترامپ در هر ۹۰ روز ندارد، قانون ایالات متحده این کار را انجام می‌دهد.

 

رهبران کنگره سعی دارند رفتار شرم‌آور ترامپ را با استفاده از برخی قوانین کاملاً نمایشی که او را قادر به اعلام پیروزی و خروج آرام از توافق هسته‌ای می‌کند، پوشش دهند.

 

کشورهای بزرگ اروپایی، کارشناسان ارشد ملی در آمریکا و اسرائیل و رهبران کنگره هر دو حزب سیاسی آمریکا، همگی بر این باورند که خروج یک جانبه از توافق هسته‌ای ایران برای ترامپ یک فاجعه خواهد بود.

 

اعتمادآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------