آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

پومپئو: هدف تحریم‌ها تغییر رفتار ایران است



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مایک پومپئو

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای روز یکشنبه مدعی شد هدف تحریم‌ها تغییر رفتار ایران است.

به گزارش فارس، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای روز یکشنبه مدعی شد هدف تحریم‌های دولت این کشور علیه ایران، تغییر رفتارهای این کشور است. 

 

پامپئو در مصاحبه با «KFDI News» با تکرار ادعاهای بی‌اساس گفت: «هدف از این تحریم‌ها این است که سران ایران را متقاعد کنیم مشی‌شان را تغییر دهند، از شلیک موشک به سمت شهرهایی که آمریکایی‌ها در آن هستند خودداری کنند، از ساخت سامانه‌های تسلیحاتی که آمریکا را تهدید می‌کنند خودداری کنند.»

 

وزیر خارجه آمریکا گفت: «هدف ما این است که سران ایران را متقاعد کنیم رفتارشان را تغییر دهند.»

 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد. 

 

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. 

 

دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز ۱۴ آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

 

دولت ترامپ، در این بسته تحریم‌ها از تلاش‌های اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و برای ۸ کشور معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد. 

 

تصمیم ترامپ با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی با آن مخالفت کرده‌اند.

 

حمایت از رژیم سعودی علی‌رغم رسوایی خاشقچی

پامپئو درباره واکنش دولت آمریکا به ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی هم اظهارنظر کرد و مدعی شد واشنگتن به دنبال پاسخگو کردن عاملان این جنایت است. 

 

وی گفت: «ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم تمامی اقداماتی که در توان داریم را برای پاسخگو کردن عاملان قتل خاشقچی انجام می‌دهیم و در همان حین رابطه بیش از حد مهم خودمان را با پادشاهی عربستان سعودی هم حفظ می‌کنیم.»

 

پامپئو که قبلاْ نماینده ایالت کانزاس در مجلس سنا بود در توجیه استدلال خود برای حمایت از عربستان سعودی گفت که عربستان سعودی اقداماتی انجام می‌دهد که برای مردم این ایالت مهم است.

 

وی تصریح کرد: «آنها تأمین‌کننده مقادیر زیادی نفت هستند که برای مردم کانزاس بسیار حائز اهمیت است. آنها برای مقابله با ایران کمک می‌کنند. این هم برای مردم کانزاس بسیار مهم است.»  

 

ترور خاشقچی

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.

 

 چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

 

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند. 

 

مقام‌های سعودی، در نخستین واکنش بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است.

 

بعد از بالا گرفتن فشارهای دولت ترکیه،  رسانه‌های بین‌المللی و افکار عمومی عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند.

 

عربستان سعودی از آن به بعد روایت‌های متنوعی و متناقضی درباره نحوه قتل خاشقچی ارائه کرده است. دادستان کل سعودی در نخستین روایت مدعی شده بود خاشقچی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری «فوت» کرده است. 

 

روایت عربستان سعودی که با هدف تبرئه عوامل رده بالای حکومتی از مشارکت در قتل روزنامه‌نگار منتقد طراحی شده بود با تردید عمومی در دنیا مواجه شد.  

 

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. 

 

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. 

 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------