آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

طعنه روزنامه جمهوری اسلامی به روسیه: آنها فقط به فکر منافع خودشانند

ماریا زاخاروف سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سفیر اسرائیل در مسکو که از او پرسید چرا روسیه حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرد گفت: «به یاد نداریم که اسرائیل حملات…

اروپایی های شورای امنیت از برجام حمایت کردند



اخبار,اخبار سیاست خارجی,شورای امنیت

اعضای فعلی و آتی اروپایی شورای امنیت پیش از نشست این شورا درباره قطعنامه 2231 که پس از توافق هسته ای ایران تصویب شد، بار دیگر حمایت خود را از برجام اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، کارل وان استروم به نمایندگی از کشور خود یعنی هلند و مابقی اعضای اروپایی در بیانیه ای افزود: اعضای اروپایی همچنان حمایت کامل خود را از اجرای کامل و موثر برجام که به تایید قطعنامه 2231 رسیده است، اعلام می کنند.

 

وی با بیان اینکه پایبندی ایران به اجرای تعهدات هسته ای خود تایید شده است، ادامه داد: برجام، برنامه های هسته ای ایران را به طور قابل توجهی مورد نظارت قرار داده و تضمین می کند که ایران سلاح هسته ای را توسعه نمی دهد؛ موضوعی که برای امنیت اروپا هم مهم است.

 

وان استروم با اشاره به خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، گفت: این مساله بارها از سوی وزیران اروپایی ابراز تاسف شده است.

 

وی تاکید کرد تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود تحت برجام ادامه دهد، اروپا هم به طور کامل برای اجرای این توافق، متعهد خواهد بود.

 

نماینده اعضای فعلی و آتی اروپایی در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصریح کرد: همه طرف های برجام باید به مشارکت خود در این توافق ادامه دهند و مردم ایران هم باید از منافع اقتصادی آن بهره مند شوند.

 

وان استروم خاطرنشان کرد: اروپا به رهبری فرانسه، آلمان و انگلیس به طور فعال به تلاش های بین المللی برای حفظ کانال های تجاری و مالی در ایران کمک می کنند. 

 

وی در بخش دیگری از این بیانیه نسبت به آزمایش های موشکی ایران و آنچه که او انتقال آنها نامید هم ابراز نگرانی کرد و گفت موشک هایی که قابلیت حمل کلاهک اتمی داشته باشند می تواند منجر به بی ثباتی در منطقه و جدای از برجام، نقض قطعنامه 2231 باشد. 

 

نماینده هلند در سازمان ملل متحد با بیان اینکه از ایران می خواهیم آنچه را که فعالیت های غیرقانونی و افزایش تنش های منطقه ای در عدم انطباق با قطعنامه 2231 نامید خودداری و برای حل این مسائل با بازیگران مربوطه گفت و گو کند.

 

وان استروم از گفت و گو درباره مسایل هسته ای، موشکی و منطقه ای ایران حمایت کرد و برجام را الگوی یک دیپلماسی چندجانبه و کلیدی برای نظام منع اشاعه سلاح های هسته ای دانست که باید اجرای آن ادامه یابد.

 

 

آمریکا: دنبال بازگرداندن محدودیت‌های سابق سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران هستیم

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه برای بحث درباره ششمین گزارش «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا تشکیل جلسه داد.

 

«رزماری دی کارلو»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی در این جلسه  پایبندی ایران به برجام را یادآور شد. وی از خروج آمریکا از این توافق ابراز تأسف کرد. 

 

نماینده اتحادیه اروپا در این نشست هم ضمن تأیید پایبندی ایران به برجام گفت برخی مسائل خارج از حیطه این توافق بر آن سایه انداخته‌اند. وی به آزمایش‌های موشکی ایران اشاره کرد و از ایران خواست آنها را متوقف کند. 

 

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد که یکی از مسئولان نظامی ایران گفته که ایران قادر به ساخت موشک‌هایی با برد بالای ۲۰۰۰ کیلومتر است. 

 

پامپئو ادعا کرد آزمایش‌های موشکی ایران بعد از حصول توافق هسته‌ای افزایش یافته است. پامپئو با بیان این ادعا که ایران از چندین قطعنامه شورای امنیت سرپیچی کرده گفت: «ایالات متحده هیچ‌گاه این را تاب نخواهد آورد و هر کشوری که به دنبال صلح و امنیت است هم نباید آن را تاب بیاورد.»

 

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد ایران از حسن نیت کشورهای دنیا سوءاستفاده کرده و اکنون صاحب بزرگترین زرادخانه موشکی در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) است.

 

وزیر خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد ایران امروزه بزرگترین میزان موشکهای بالستیک در منطقه را در اختیار دارد. او گفت برجام سبب نشده که تولید و آزمایش موشکهای بالستیک ایران کاهش یابد.

 

پامپئو در بخش دیگری از اظهاراتش گفت آمریکا به دنبال بازگرداندن محدودیت‌های وضع‌شده توسط سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران در قطعنامه ۱۹۲۹ است. 

 

پامپئو گفت شورای امنیت نباید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران را در سال ۲۰۲۰ بردارد. او گفت: «این شورا، علاوه بر رسیدگی به فعالیت‌های موشکی ایران نباید محدودیت‌های تسلیحاتی [علیه ایران] را در سال ۲۰۲۰ بردارد.»

 

نماینده فرانسه تصریح کرد تا زمانی که ایران به تعهداتش پایبند باشد فرانسه هم تعهداتش ذیل برجام را اجرا خواهد کرد. او گفت برخی از رفتارهای ایران، به ویژه برنامه موشکی همسو با قطعنامه ۲۲۳۱ نیست. 

 

نماینده روسیه گفت که مسائل خارج از برجام نباید برای اخلال در آن مورد استفاده قرار گیرند. او با انتقاد از آمریکا گفت که این کشور قطعنامه‌ای که خودش آن را تأیید کرده اجرا نمی‌کند و در صدد تنبیه سایر کشورها بابت آن است. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------