آخرین اخبار سیاست خارجی

تغییر سفیر ایران در آذربایجان،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

تغییر سفیر ایران در آذربایجان/ موسوی به ایران باز می گردد

به گفته یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه، ماموریت آقای موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو پایان یافته است. به گزارش تسنیم، یک منبع آگاه در وزارت خارجه اعلام کرده که…

مداخله‌جویی ریاکارانه با ادعای حمایت از مردم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ترامپ

استقبال دولت‌های مخالف با نظام جمهوری اسلامی ایران از اعتراضات مردم ایران یکی از بدیهی‌ترین مواجهه‌های خارجی با این رویداد است. با این حال آنچه این استقبال را به طنزی تلخ و هشداردهنده تبدیل می‌کند، ادعای «ایستادن در کنار مردم ایران» و حمایت از آنها است در فراموشی واقعیت خنجری که اغلب از سوی همین دولتمردان مدعی برگرده مردم ایران نشسته است.

رئیس جمهوری امریکا و معاون‌اش در حالی ادعا کرده‌اند «در کنار مردم ایران ایستاده است» که هنوز طنین اظهارات سخیف ترامپ در توصیف ایران و ایرانیان از ذهن‌ها زدوده نشده است؛ وقتی که در سخنرانی قبل از اعلام راهبرد جامع ادعایی‌اش در قبال کشورمان، ایران و مردم ایران را با الفاظی مثل«شیطان»، «سرکش» و «تروریست‌» توصیف کرد.

 

«مایک پنس» معاون رئیس جمهوری امریکا روز گذشته در حالی ضرورت پایان دادن تهران به «فعالیت‌های تروریستی» و «بی اعتنایی به حقوق بشر» را مدعی شد که به صرف فرمان مهاجرتی ترامپ مبنی بر ممنوعیت مسافرت و مهاجرت اتباع 6 کشور مسلمان از جمله ایران به امریکا، بسیاری از ایرانیان از حقوق بشری اولیه خود مانند دیدار بستگان و سامان دادن به مسائل شخصی و قانونی‌شان محرومند. تبعیض مذهبی و نژادی که جایی برای اعتماد ایرانیان به ادعاهای دولتمردان امریکایی باقی نمی‌گذارد.

 

ادعای کاخ سفید مبنی بر حمایت از اعتراضاتی که مشکلات اقتصادی بن مایه اصلی آن را تشکیل می‌دهد در شرایطی که تحریم‌های امریکایی طی سال‌های گذشته یکی از اساسی‌ترین دلایل تقویت این مشکلات بوده است، در حالی مضحک‌تر به نظر می‌رسد که با وجود حکم برجام بر لغو همه تحریم‌ها دولت ترامپ در یک سال گذشته از هیچ عهدشکنی در لغو تحریم‌های باقی مانده و از هیچ تلاشی برای بازگرداندن تحریم‌های لغو شده فروگذار نکرده است. این واقعیت‌هایی است که اگر سیاستمداران امریکایی فراموش کرده‌اند، دست‌کم  از ذهن روزنامه‌نگاران این کشور پاک نشده است.

 

چنین است که برخی رسانه‌های امریکایی مانند روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به اعمال همین محدودیت‌ها علیه اتباع و شهروندان ایران مقامات امریکا بویژه ترامپ را از مداخله و اظهار نظر درباره اتفاقات اخیر در ایران برحذر داشته‌ و از او خواسته‌اند ساکت باشد و هیچ کاری برای پشتیبانی از این اعتراض‌ها نکند.

 

یادداشت نویس نیویورک تایمز با اشاره به اینکه می‌داند  رئیس‌ جمهوری امریکا عاشق این است که بگوید «رویکرد سخت او در قبال ایران به این نتایج از طریق تضعیف دولت ایران منجر شده» گفت که به باورش حمایت امریکا نتیجه‌ای جز «توصیف شدن معترضان تحت عنوان عوامل امریکا» و «اختیار بیشتر سرویس‌های امنیتی برای مقابله با اعتراضات» نمی‌تواند داشته باشد.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا  نیز با  اشاره به همین یادداشت در پیامی توئیتری به انتقاد از مداخله‌های دونالد ترامپ در ماجرای اعتراضات در ایران و حمایت وی از تظاهرکنندگان پرداخت و خطاب به او نوشت: «ساکت باش».

 

با این حال  اینکه «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه پیشین امریکا در واکنش‌ توئیتری به برخی اعتراض‌ها بنویسد «مردم ایران خواستار آزادی و آینده‌ای هستند که لیاقت آن را دارند. من امیدوارم که دولت ایران به خواسته‌های آنها به‌طور صلح‌آمیز پاسخ دهد» یا وزارت امور خارجه کانادا در بیانه‌ای خواستار توجه دولت ایران به حقوق بشر و دموکراتیک مردم شود و بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در صفحه توئیتر خود بنویسد: «رویدادها در ایران را با نگرانی دنبال می‌کنیم. ضروری است که شهروندان حق اعتراض مسالمت‌آمیز داشته باشند». تکرار رویکرد مداخل آشکاری است که حتی به توصیه‌های رسانه‌ای مبنی بر تأثیر بیشتر رفتار نرم توجهی ندارد.

 

وزیر رژیم صهیونیستی که در  توئیت خود می‌نویسد «مردم ایران شجاعانه در تلاش برای دستیابی به آزادی و آینده‌ای بهتر و آرام‌تر برای خودشان و فرزندان‌شان جان خود را به خطر انداخته‌اند. دنیای متمدن باید از اعتراضات در ایران حمایت کند»؛ گویا این واقعیت را هنوز در نیافته است که خودش و رژیم متبوعش برای هیچ یک از مردم ایران، معترض و غیر معترض، سر سوزنی وجاهت ندارند و موضع‌شان مصداق همین گفته سخنگوی وزارت امور خارجه است که در واکنش به ادعاهای مداخله جویانه مقامات امریکایی گفت: «مردم رشید ایران وقعی به شعارهای فرصت‌طلبانه و ریاکارانه مقامات امریکا نمی‌گذارند» و «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ساختارهای دموکراتیک را برای حمایت قانونی از خواسته‌های مدنی مردم پیش‌بینی کرده است و پیگیری این خواسته‌ها در چارچوب قانون کاملاً امکانپذیر است.»

 

بهرام قاسمی همچنین روز گذشته ضمن محکومیت بیانیه وزارت خارجه کانادا، مواضع مداخله جویانه دولت کانادا را ناقض تعهدات حقوقی و بین المللی آن کشور و فاقد هر گونه وجاهت دانست و با اشاره به قتل یک شهروند ایرانی مقیم کانادا توسط پلیس این کشور و عدم پاسخگویی دولت کانادا و نادیده گرفتن مطالبات و درخواست های بحق ایرانیان مقیم این کشور به منظور برخورداری از حقوق اولیه کنسولی و اقامتی به رغم پیگیری های مستمر ایرانیان و وزارت امور خارجه کشورمان را از مصادیق سیاست های دوگانه این کشور در قبال شهروندان ایرانی خواند.  او با تاکید براینکه، این گونه مواضع دولت کانادا با اظهارات مقامات عالیه آن کشور درخصوص تعامل و گفت وگو با جمهوری اسلامی ایران همخوانی ندارد، گفت: متاسفانه این ادبیات دولت کانادا تکرار ادبیات غلط، غیرمنطقی و ناکار آمد دولت های قبلی کانادا علیه مردم ایران بوده و مردود است.

 

ایران آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------