آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

ظریف: می‌توانم قطعا بگویم توافق هسته‌ای چیزی نبود که من می‌خواستم/ برخی سیاست‌های عصبی و بدون مبنا برای جهان خطرناک است



اخبار,اخبار سیاست خارجی,محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان ساعتی قبل در نشست پرسش و پاسخ در کنفرانس گفت و گوهای مدیترانه حاضر و به پرسش های متنوع درباره فعالیت های منطقه ای ایران، آزمایش های موشکی، فرجام برجام در سایه سیاست های دولت دونالد ترامپ و نگاه افکار عمومی به توافق هسته ای پاسخ داد.

به گزارش اعتمادآنلاین، وزیر امور خارجه ایران سخنان خود را اینگونه آغاز کرد : بسم‌الله الرحمن الرحیم، بگذارید اینگونه شروع کنم که این جمله‌ای که ما مسلمانان هر روز بارها تکرار می‌کنیم، به این معنی است که خدایی که برخی به نام او دست به کشتار می‌زنند، بخشاینده و مهربان است و ما این را همواره به خودمان یادآوری می‌کنیم که این خدایی است که ما با آن روبروییم.  

 

تهدیدهایی که ما در منطقه با آن مواجه هستیم فقط تهدید علیه ایران یا تهدید علیه عربستان سعودی نیستند

وی در ادامه افزود: من بر روی بحث و تحولات خلیج فارس تمرکز می‌کنم، تا پیچیدگی‌های زیادی به بحث اضافه نکنم.  برخی در منطقه به مسائل به صورت بازی با مجموع صفر نگاه می‌کنند و به دنبال تامین امنیت، به قیمت امنیت دیگران هستند.  آنها همواره انتخاب‌های غلطی دارند.  بگذارید به چند دهه قبل برگردم، آنها از صدام حمایت کردند و تلاش کردند که ایران را از منطقه حذف کنند.  آنها از طالبان حمایت کردند.  ما را به جایی رساندندکه اکنون هستیم.

 

ما اعتقاد داریم که همه باید در کنار هم در این منطقه زندگی کنیم.  من فکر می‌کنم باید به جای اینکه گذشته‌نگر باشیم به آینده نگاه کنیم. تهدیدهایی که ما در منطقه با آن مواجه هستیم فقط تهدید علیه ایران یا تهدید علیه عربستان سعودی یا عراق و سوریه نیستند، تهدیدهایی علیه همه ما هستند.  

 

همه باید با هم همکاری کنند

وزیر خارجه ایران در ادامه خاطرنشان کرد: می‌توانیم به ریشه‌های این تهدیدها نگاه کنیم، برخی ریشه‌های داخلی، مانند فقدان مشارکت، فقدان امید هستند و برخی ریشه‌های خارجی دارند آنگونه که برخی از ما (کشورهای منطقه ما) برای امنیت خودشان چشم به خارج دارند، امید دارند امنیت را از خارج خریداری کنند به جای اینکه از درون به امنیت دست پیدا کنند.  این تهدیدها هر چه باشند، تهدیدی علیه همه ما هستند و ما باید برای دست یافتن به فرمولی از طریق همکاری با یکدیگر برای حل آنها دست پیدا کنیم.

 

تهران به دنبال جلوگیری از تنش های منطقه ای است 

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: ما در ایران پیشنهاد گفتگوی منطقه‌ای برای مقابله با این تهدیدها را داده‌ایم.  ما می‌خواهیم بر روی منطقه همسایه خودمان یعنی خلیج فارس تمرکز کنیم که محل بسیاری از نزاع‌های دهه‌های اخیر بوده، اگر بخواهیم جنگ ایران و عراق را حساب کنیم، دست کم دو دهه است محل جنگ محسوب می‌شود.  از طریق این پیشنهاد ما می‌خواهیم پویش‌های منطقه‌ای را تغییر بدهیم و به یک بحث و گفتگو تبدیل کنیم تا از شرایطی مانند حمله عراق به کویت و تنش‌های کنونی میان قطر و عربستان و اختلاف نظرهای جاری میان ایران و عربستان پیشگیری کنیم.

 

برجام بهترین توافقی است که در گذشته می‌توانستیم به دست آوریم و بهترین توافقی که در آینده ممکن بود به دست آید

محمد جواد ظریف، در مورد آینده برجام و توافق هسته‌ای گفت:ما به استثنای برخی تازه‌واردها، هیچ اختلاف نظر و شکافی در میان آنان که در مورد توافق هسته‌ای گفتگو کردند نمی‌بینیم.  آنها بخشی از مذاکرات نبودند و برخی نظرات متفاوت دارند.درست بر اساس همان مفهوم اصولی که من در مورد امنیت خلیج فارس گفتم، این توافق زمانی حاصل شده که همه ما درک کردیم که همه نمی‌توانند هر چیزی را که می‌خواهند به دست بیاورند.

 

می‌توانم قطعا بگویم که این توافق چیزی نبود که من می‌خواستم، می‌توانم قطعا بگویم این توافق چیزی نبود که جان کری بخواهد، در عین حال دقیقا آن چیزی هم نبود که بقیه شرکت کنندگان در مذاکرات می‌خواستند. اما این در واقع زیبایی توافق است، این دقیقا چیزی نیست که ما می‌خواستیم، بلکه چیزی بود که توانایی دستیابی به آن را داشتیم.  حالا برخی از افرادی که در مذاکرات مشارکت نداشتند، فکر می‌کنند که می‌توانند بیایند و با استفاده از یک طراحی معجزه‌وار، وارد شوند و نتیجه خیلی بهتر بگیرند.

 

ما چنین افرادی را در کشور خودمان داریم و چنین افرادی را اکنون در واشنگتن می‌بینیم، کسانی که فکر می‌کنند اگر خودشان مذاکره می‌کردند نتیجه خیلی بهتری برای ایالات متحده آمریکا کسب می‌کردند.  من می‌توانم به شما قول بدهم، برجام بهترین توافقی است که می‌شد به دست آورد، بهترین توافقی که در گذشته می‌توان به دست آورد و بهترین توافقی که در آیند ممکن بود به دست آید.

 

برجام یک تعادل است

وی خاطر نشان کرد: وقتی همه ما درک کردیم که روابط بین‌الملل، بر محور یافتن نوعی تعادل میان داد و ستد است، آنگاه می‌توانیم بفهمیم که باید دنبال دستیابی به یک ساز و کار قابل اجرا باشیم.ایالات متحده آمریکا در سال‌های اولیه قرن بیست یکم دنبال گزینه غنی‌ساز صفر برای ایران بود. برخی از افرادی که همین الآن رسمی یا غیر رسمی به دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا مشاوره می‌دهند، در آن دوران در برنامه‌ریزی برای آن هدف مشارکت داشتند.  آنها از هر توافقی جلوگیری می‌کردند.  در آن دوران ایران کمتر از ۲۰۰ سانتریفیوژ داشت، در آن دوران یک توافق هسته‌ای با ایران روی حدود ۱۰۰۰ سانتریفیوژ ممکن بود. اما ایالات متحده آمریکا نتیجه صد در صدی می‌خواست، هدف آنها صفر سانتریفیوژ بود. نتیجه این بود که سال ۲۰۱۳ وقتی دوباره مذاکرات از سر گرفته‌شد ایران ۲۰ هزار سانتریفیوژ داشت.

 

قطعا طی این مدت ما هم ضررهایی دادیم، ما از رشد اقتصادی ۷ درصدی به افول اقتصادی منهای ۷ درصدی رسیدیم.وقتی که هر دو طرف دنبال رسیدن به یک گزینه با حاصل جمع صفر بودند، هر دو شکست می‌خورند.  اینگونه نیست که یکی ببرد و دیگری ببازد، هر دو می‌بازند و تفاوت نتیجه در میزان باخت دو طرف است.

 

بعد از اینکه همه ما به این نتیجه رسیدیم که در حال از دست دادن هستیم، نتیجه گرفتیم که باید میان داد و ستد، یک تعادل ایجاد کنیم، برجام همین است، برجام یک تعادل است. این چیزی نیست که ما می‌خواهیم، چیزی نیست که آمریکا می‌خواهد، چیزی نیست که اروپایی‌ها می‌خواهند، اما چیزی است که همه ما می‌توانستیم به آن برسیم.به گمان من هر چه زودتر دولت کنونی آمریکا بتواند به این نتیجه برسد، ما هم زودتر می‌توانیم از این مرحله عبور کنیم و وارد مسائل دیگر شویم، مسائل مهم‌تری که مبتلابه منطقه ماست.

 

سیاست های عده ای برای جهان خطرناک است 

ظریف در واکنش به احتمال تغییر رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه ایالات متحده آمریکا گفت: «من قصد ندارم در امور داخلی هیچ کشور خارجی مداخله کنم، و قطعا منتظر می‌مانیم که هر کسی را که آمریکایی‌ها مایل باشند در مقام وزارت امورخارجه این کشور منصوب کنند.مساله ما با افراد نیست، مساله ما با سیاست‌هایی است که به نظرمان بسیار خطرناک هستند،

 

سیاست‌های عصبی و بدون مبنایی در واقعیت چه در مورد برجام و چه در مورد مسائل جاری خاورمیانه.  شما توییت‌ها در مورد قطر را به یاد دارید، درست چند ساعت بعد از اینکه تنش‌ها آغاز شد.  به نظر کلا من یک تغییر نگرش و تطبیق فهم و دریافت از شرایط منطقه به شدت در واشنگتن لازم است.»

 

اسناد ابوت‌آباد بی‌معنی هستند

ظریف سپس به حمایت آمریکا از گروه طالبان اشاره کرد و اسناد ادعایی سازمان سیا موسوم به اسناد «ابوت‌آباد» که ایران را به ارتباط با القاعده متهم می‌کنند را به باد انتقاد گرفت و آن را «بی‌معنی» خواند. 

 

وی گفت: «چه کسانی بود که طالبان را به عنوان دولت رسمی افغانستان به رسمیت شناخت؟ عربستان سعودی، امارات و پاکستان بودند؟»

 

وزیر خارجه ایران همچنین درباره برنامه موشکی ایران اظهارنظر کرد. وی گفت: «آیا ما تنها کسانی هستیم که موشک داریم؟ ما موشک‌هایی داریم که خودمان ساخته‌ایم، چون هیچ کس دیگر به ما موشک نمی‌دهد. عربستان سعودی موشک‌هایی دارد که از چین خریداری کرده و ۲۵۰۰ کیلومتر برد دارد، در حالی که موشک‌های ما ۲۰۰۰ کیلومتر برد دارند.»

 

ظریف گفت: «برخی در منطقه تصور می‌کنند می‌توانند به جای تعامل با همسایگان با خریداری سلاح، امنیت بخرند.»

 

ظریف در بخش دیگری از این جلسه درباره گفت که به نفع همه است که با همکاری یکدیگر، منطقه خاورمیانه را به مکانی امن برای زندگی تبدیل کنند.

 

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که عربستان سعودی، تمامی گزینه‌های برای آتش‌بس و صلح در سوریه و یمن را رد کرده است. 

 

روسیه درخواستی از ایران درباره جنوب سوریه نداشته است

 

ظریف در ادامه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا ایران به نتایج توافق آتش‌بس آمریکا و روسیه برای خارج کردن نیروهای خود از جنوب غربی سوریه پایبند خواهد بود گفت: «ایالات متحده و روسیه نمی‌توانند برای ایران تصمیم بگیرند. ما به درخواست دولت سوریه در این کشور هستیم و طبق این درخواست عمل خواهیم کرد، اما روسیه از ما درخواستی برای انجام کاری مطرح نکرده است.»

 

ظریف گفت: «اینکه ما در آن منطقه حضور داریم یا خیر را نمی‌دانم، اما روسیه از ما درخواست انجام کاری درباره آن منطقه نداشته است.»

 

وزیر خارجه ایران در ادامه با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات آستانه و آتش‌بس حاصل‌شده از آن گفت: «چرا [فکر می‌کنیم] لازم است در تمامی راه‌حل‌ها درباره سوریه آمریکا حضور داشته باشد؟»

 

 ایران را نمی‌توان از سوریه خارج کرد

ظریف در پاسخ به اینکه آیا ایران از حضور آمریکا در مذاکرات سوریه استقبال می‌کند: «ما هیچوقت حضور کسی در این فرایند را رد نکردیم، آنها تصمیم گرفتند خودشان را از آن جدا کنند. هدف دولت فعلی آمریکا این است که ایران را از سوریه خارج کند و همینجا است که آنها شکست می‌خورند، چون ما داخل منطقه هستیم. اگر کسی را بتوان از منطقه خارج کرد، کسانی هستند که بدون دعوت از بیرون منطقه وارد آن می‌شوند.»

 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین به سوالی درباره اینکه محقق نشدن مزایای اقتصادی برجام چه تبعاتی برای مناسبات داخلی قدرت در ایران خواهد داشت و آیا به تقویت گروه‌های مخالف دولت روحانی منجر خواهد شد هم پاسخ داد. 

 

وی گفت: «من فکر می‌کنم همین بحث‌ها در زمان انتخابات [ریاست‌جمهوری ایران] هم مطرح بودند. مشخص شد که این بحث‌ها، صحیح نبودند.»

 

ظریف در ادامه گفت: «به نظر من فشارهای آمریکا باعث همبستگی بیشتر داخل ایران شده است. مثلاً اگر بخواهم بر اساس شرایط خودم قضاوت کنم، امروز به من کمتر حمله می‌شود تا قبل از ورود ترامپ به قدرت و من بابت این از ایشان ممنونم.» 

اعتماد آنلاین-فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------