آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

تلگراف: تشدید تهدیدات ترامپ علیه ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ترامپ

روزنامه تلگراف با اشاره به این‌که «مقامات آمریکایی با خیالی خام خود را متقاعد کرده‌اند که می‌توانند با ضربه زدن به ایران، نظام این کشور را نابود کنند»، نوشت: آمریکا برای عقب راندن نفوذ ایران در عراق و سوریه دستاوردی نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه تلگراف، تنش میان تهران و واشنگتن پس از آن‌که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا جمعه شب (22 دی ماه) تعلیق تحریم‌های ایران را برای یک دوره 120 روزه دیگر تمدید کرد، شدت یافته است. وی همزمان با اعلام تصمیم خود به کشورهای اروپایی برجام هشدار داد که اگر این توافق را در این فرصت چهار ماهه اصلاح نکنند، از توافق خارج خواهد شد.

 

ترامپ و ژنرال‌هایش خود را متقاعد کرده‌اند که تنها لازم است به ایران ضربه بزنند، نظام آن خود به خود نابود خواهد شد.

 

یک وزیر امور خارجه پیشین عراق درباره تاثیر این تنش‌ها در منطقه، گفت که تشدید تهدیدهای آمریکا علیه ایران به این معنی است که ایرانی‌ها برای حفظ جایگاه خود در عراق و سوریه قدرتمندتر خواهند شد.

 

وی در ادامه هشدار داد که مقامات ارشد آمریکایی به ویژه آن‌هایی که سابقه نظامی دارند، هر کاری می‌کنند تا از جنگ با ایران پرهیز کنند. آن ها خود را متقاعد کرده‌اند که نظام ایران ضعیف‌تر از آن چیزی است که نشان می‌دهد و این تفکر باطل پس از اعتراضات اخیر در برخی شهرهای ایران به وجود آمده است.

 

اختلافات ایران و آمریکا پس از آن تشدید شد که ترامپ همزمان با ادامه تعلیق تحریم‌های تهران به سه کشور اروپایی در برجام هشدار داد که در این فرصت 120 روزه باید توافق را اصلاح کنند در غیر این صورت واشنگتن از توافق خارج خواهد شد.

 

این عدم قطعیت درباره تحریم‌ها سبب شده است تا ایران از منافع اقتصادی مورد انتظار از برجام بهره‌مند نشود؛ چراکه بانک‌ها و شرکت‌های خارجی مایل نیستند پول خود را به دلیل تجارت با ایران به خطر بیندازند و سپس نفهمید که به خاطر تحریم‌ها باید این تجارت را متوقف کنند.

 

هیچ کس در منطقه مطمئن نیست که چگونه باید لفاظی‌های ترامپ علیه ایران را جدی بگیرد اما به طور قطع ایران اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای محافظت از خود در برابر بدترین احتمال ممکن به کار خواهد گرفت.

 

حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق در اکتبر گذشته در گفت‌وگو با ایندپیندنت تصریح کرد: ایرانی‌ها تحت این فشار قرار دارند که دیگران خواهان نابودی‌شان هستند و این قابل درک است آن‌ها برای محافظت از خود مجبورند خارج از مرزهایشان بجنگند و عموما این کار را از طریق نیروهای نیابتی و استفاده ماهرانه از نیروهای داخلی انجام می‌دهند.

 

به نوشته تلگراف، روابط ایران و آمریکا در عراق مدت‌هاست که ترکیبی از رقابت و خصومت آشکار به همراه همکاری پنهان و از روی بی‌میلی بوده است. آقای عبادی و نورالمالکی نخست‌وزیر پیشین عراق هر دو پیش از انتصاب به تایید تهران و واشنگتن رسیدند. این رابطه عجیب میان ایران و آمریکا بسیار جزئی و منوط به این بوده است که هر دو کشور اهدافی مشترک را دنبال کنند، آخرین مثال در این زمینه مقابله با داعش است. دولت‌های عراقی تلاش می‌کنند تا میان این دو قدرت بدون این‌که به طور کامل به هیچ یک از آن‌ها وابسته باشند توازن برقرار کنند.

 

هر چند آمریکا به طور دوره‌ای امیدوار است بتواند یک دولت حامی آمریکا را در بغداد بنشاند اما به گفته نخست‌وزیر پیشین عراق در شرایط کنونی ایران بیش از هر زمان دیگری مصمم به جلوگیری از وقوع چنین چیزی است. وی معتقد است که مقامات آمریکایی همبستگی شیعی را کم اهمیت می‌بینند و درباره اهمیت اختلافات واقعی میان رهبران مذهبی شیعه در این دو کشور اغراق می‌کنند.

 

او همچنین تاکید کرد: در نهایت مرجعیت شیعه (در عراق) در کنار ایران خواهد ایستاد.

 

این روزنامه بریتانیایی در ادامه نوشت: آمریکا ممکن است تیری در تاریکی بیندازد اما در عقب راندن نفوذ ایران به جایی نخواهد رسید. موقعیت آمریکا در سوریه حتی از این هم پیچیده‌تر است؛ چراکه برای اعمال فشار به اعتمادش با کردهای سوریه که بخش زیادی از مناطق شمالی و شرق سوریه را تحت کنترل دارند، وابسته است. آمریکا حدود دو هزار نیروی متخصص در سوریه دارد اما توان نظامی‌اش منوط به استفاده از نیروی هوایی در حمایت از گروه‌های کرد در میدان نبرد است که به حزب کارگران کردستان وابسته هستند. این گروه از سال 1984 تاکنون در ترکیه مبارزه می‌کنند.

 

این یک عرصه سیاسی یا نظامی به شمار نمی‌آید که آمریکا بتواند از آن برای تضعیف نفوذ ایران در سوریه استفاده کند. هم‌پیمانی با کردهای سوریه به معنی تقابل با ترکیه است. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه اخیرا آمریکا را متحدی خواند که روی تشکیل یک ارتش ترور در مرزهای ترکیه پافشاری می‌کند.

 

وی افزود: این ارتش چه کسی غیر از ترکیه را هدف قرار می‌دهد؟ وظیفه ما این است که با این رویداد پیش از به وقوع پیوستنش مقابله کنیم.

 

برخی تحلیلگران می‌گویند که لفاظی‌های خصمانه ترامپ به طور مکرر با اقدامی محتاطانه همراه بوده و یا در اغلب موارد با هیچ اقدامی همراه نبوده است اما در خاورمیانه تهدیدات جدی تلقی می‌شوند و حتی یک تهدید توخالی ممکن است به یک واکنش تند منجر شود. این همان چیزی است که وقتی نومحافظه‌کاران آمریکایی در سال 2003 درباره تصرف بغداد و سپس تغییر نظام در ایران و سوریه صحبت کردند، اتفاق افتاد. ایرانی‌ها و سوری‌ها مصمم شدند که آمریکا و انگلیس هرگز نباید اشغال عراق را به سرانجام برسانند. اگر ترامپ در نابود کردن توافق هسته‌ای ایران موفق شود، آمریکا به سرعت به دلیل رهبری کردن مناقشاتی که در نهایت برایش بد خواهد بود، پشیمان خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------