آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

لاریجانی: حرف‌های ترامپ نوعی جنگ جدید را نشان می‌دهد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ظهور جریان‌های تروریستی نشان می‌دهد نظامی‌گری یک عامل گسترش جریان تروریستی در منطقه ما شده است.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی طی سخنانی در مراسم اختتامیه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای اسلامی اظهار کرد: چند روزی در خدمت کشورهای اسلامی بودیم، امیدواریم سخت نگذشته باشد. از اینکه دعوت ایران را پذیرفتید و حضور یافتید تشکر می‌کنم. افتخار بود که میزبان ۴۶ گروه از پارلمان‌های اسلامی بودیم.

 

وی افزود: فضای مودت و دوستی‌ای که در این اجلاس ملاحضه کردیم مبنی بر این بود که در هیچ مساله‌ای اختلاف‌نظر نداشتیم حتی در انتخاب دبیرکل دیدیم دوستان ما از سودان قبول کردند که دبیر کلی سنگال را می‌پذیریم و این مساله با روحیه وحدت‌گرایانه پیگیری شد که کار با ارزشی بود.

 

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در شرایط حساس دنیای اسلام پیوندها باید محکم‌تر باشد، گفت: شما موضع ایالات متحده را ملاحظه کنید که در کمتر از یک سال چقدر مواضع تند و گاه بی‌ادبانه نسبت به برخی کشورها گرفته‌اند که از آن نوعی نژادپرستی برمی‌آید. این مساله ساده‌ای نیست. در جنگ‌های صلیبی هزاران نفر کشته شدند و این تجربه جدیدی برای بشریت بود.

 

لاریجانی ادامه داد: می‌بینید که حرف‌های ترامپ نوعی جنگ جدید را نشان می‌دهد. نباید جوری حرف بزند و ملت‌های دیگر را تهدید کند البته به ضرر ایالات متحده است.

 

رئیس مجلس همچنین بیان کرد: همانطور که در اظهارات دوستان ما از پاکستان ملاحظه کردید چه فشارهای بلاوجهی را تحمیل می‌کنند. رفتاری که آمریکایی‌ها در سوریه دارند نشان می‌دهد نمی‌خواهند ماجرای تروریسم در منطقه خاتمه یابد. این یک نمونه از مسائلی است که نشان می‌دهد دنیای اسلام باید با یکدیگر همبستگی داشته باشند.

 

لاریجانی ادامه داد: ممکن است بین کشورهای اسلامی اختلاف نظر باشد اما وقتی با دشمنی سازمان یافته ای مواجه هستیم که با کیان کشورهای اسلامی در حال مبارزه است باید اختلاف مان را کاهش دهیم و روش های گفت و گوی مسالمت آمیز را در پیش بگیریم.

 

رییس قوه مقننه همچنین بیان کرد: امیدوارم این نشست که نمایندگان پارلمان های اسلامی حضور داشتند پیام خود را به خوبی رسانده باشد که ما برادر هم هستیم، همراه هم هستیم و می خواهیم اختلافات را از طریق گفت و گو حل کنیم و اتحادیه هم بستری برای این منش باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: پارلمان ها صدای ملت ها هستند و در این دو روز سخنرانی روسای پارلمان ها با صراحت حرف زدند و در مورد قدس هم اظهار داشتند که این رفتار ظلم به فلسطین است و همه آن را با صراحت محکوم کردند و تقاضا داشتند که اقدامات عملی داشته باشند و این خیلی ارزشمند است و نشان می دهد نمایندگان پارلمان ها صدای مردم هستند.

 

وی تاکید کرد: کار ما از این به بعد شروع می شود و من تقاضا می کنم از همه پارلمان ها که در این شرایط اقدامات اجرایی و عملی که پیشنهاد انجام دهند و به دولت ها نصیحت کنند تا این اقدامات انجام شود.

 

لاریجانی در ادامه بیان کرد: یکی از نکاتی که در این اجلاس مورد بحث بوده و نیاز دنیای اسلام است همکاری های اقتصادی بین کشورهاست باید بپذیریم در این زمینه کاهش داشته ایم.

 

رییس مجلس ادامه داد: شاید بیشترین منابع انرژی در کشورهای اسلامی از جمله نفت، منابع معدنی و نیرو های متخصص است لذا یک هشیاری سیاسی در کشورهای اسلامی وجود دارد که همه برای استفاده از این ظرفیت ها به یکدیگر کمک کنند.

 

وی اظهار کرد: امروز اینگونه نیست، یعنی کشورهای بزرگی در عالم اسلام هستند که ظرفیت اقتصادی خوبی دارند و از نظر فنی پیشرفته هستند و این تبدیل به هم افزایی بین کشورهای اسلامی نشده است و کشورهای اسلامی می توانند قطب تاثیر گذار باشند به شرط این که از نظر اقتصادی همگرایی داشته باشند.

 

رئیس مجلس تاکید کرد: دبیرخانه اتحادیه بین‌المجالس می‌تواند در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشد و برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی تلاش کند. جمهوری اسلامی ایران هم با آغوش باز از این همکاری‌ها استقبال می‌کند و امیدواریم این مسیر پرتوفیق برای کشورها باشد.

 

رئیس قوه مقننه در ادامه بیان کرد: مساله تروریسم هم از جمله مسائلی بود که در این اجلاس در مورد آن بحث شد. باید قبول کرد پدیده بسیار زشتی است که به حیثیت مسلمانان لطمه زده البته عقبه فرهنگی هم دارد. ضمن اینکه دارای یک عقبه امنیتی است که برخی از سازمان‌های امنیتی از آن به عنوان ابزار استفاده کرده‌اند که در راس آنها آمریکایی‌ها بوده‌اند.

 

وی تصریح کرد: یک تجربه‌ای که به وجود آمده این است که هر کجا جنگ و اشغال بوده بعد از آن شاهد حضور جریان تروریستی هستیم. در افغانستان همینطور بوده، در عراق هم همینطور که شاهد حضور جریان‌های تروریستی بوده‌ایم. البته در لیبی به نحو دیگری بوده است.

 

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: این مساله نشان می‌دهد نظامی‌گری یک عامل گسترش جریان تروریستی در منطقه ما شده است و باید یکصدا باشیم تا جلوی آن را بگیریم. اگر می‌خواهیم مبارزه کنیم باید رفتار نظامی‌گری از منطقه ما برود وگرنه ادامه می‌یابد. شاهد بودیم که در عراق و سوریه ضربه جدی‌ای وارد کردند.

 

لاریجانی ادامه داد: ماجرای تروریست خاتمه‌یافته نیست. تروریست‌هایی که با آنها مواجه هستیم جنس مهاجر دارند و اگر در یک کشوری سختگیری می‌شود به کشور دیگری می‌روند و برای مسلمانان زحمت ایجاد می‌کنند لذا باید همبستگی خود را حفظ کنیم.

 

رئیس مجلس تاکید کرد: باید نیروهای امنیتی در کشورهای اسلامی را الزام کنیم که با یکدیگر همکاری داشته و از تجربیات هم استفاده کنند. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه آمادگی دارد تا با کشورهای اسلامی همکاری کند. تجربیاتی که داریم می‌توانیم در اختیار هم بگذاریم زیرا سرنوشت ما با هم گره خورده است و وظیفه اسلامی ایجاب می‌کند که در مبارزه با تروریسم تلاش کنیم.

 

وی اظهار کرد: تصور کودکانه‌ای که فکر می‌کنند از تروریست‌ها به عنوان ابزار می‌توان استفاده کرد، قبول دارم در سال‌های گذشته برخی کشورهای کوچک در منطقه با تروریست‌ها به عنوان ابزار استفاده کرده‌اند اما خودشان گرفتار شده‌اند و ضربه خورده‌اند.

 

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: بنابراین این‌گونه تجربیات نشان داده که این روش‌ها به ضرر کشورها تمام شده است و باید ید واحده در این مبارزه بوده و همگرا باشند. همانطور که با دعوت دولت عراق و سوریه کمک مستشاری کردیم و داعش در عراق از بین رفت در سوریه همان اهتمام را نسبت به سایر برادران داریم و فکر می‌کنم این اجلاس یک پیام وحدت و برادری را توانست نشان دهد و این موضوع و همگرایی در صحبت‌های سخنرانان هم وجود داشت.

 

لاریجانی در پایان اظهار کرد: امیدوارم با این روحیه وفاق اتحادیه بتواند مسیر ترقی و تکامل را برای همبستگی بیشتر کشورهای اسلامی فراهم کند. لازم است از دوره دبیرکلی پروفسور قلیچ و تلاش‌هایی که انجام دادند تشکر کنم و برای دبیرکل جدید آرزوی توفیق دارم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------