آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

تیلرسون: نیروهای آمریکا در سوریه می‌مانند/ از بین بردن نفوذ ایران، از جمله اهداف ما است



اخبار,اخبار سیاست خارجی,تیلرسون

وزیر خارجه آمریکا در نشستی در اندیشکده «هوور» به تشریح راهبرد کشورش در قبال سوریه پرداخت.

به گزارش فارس، «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در نشستی در اندیشکده «هوور» به تشریح راهبرد کشورش در قبال سوریه پرداخت.

 

تیلرسون با تکرار ادعاهای بی‌پایه حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را «فاسد» خواند و گفت که حکومت او نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

 

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد بشار اسد تظاهرات‌های مردم را با گلوله و زندان پاسخ داده و باعث ایجاد یک «فاجعه بشری» در کشورش شده است.

 

وی مدعی شد که اهمال دولت قبلی آمریکا، باعث جسور شدن دولت سوریه شده است. او گفت که دولت آمریکا در برابر حملات شیمیایی بیکار نخواهد نشست.

 

تیلرسون، بشار اسد را به حمایت از القاعده متهم کرد و گفت که داعش از این گروه سر برآورده است.

 

وی در بخش دیگری از ادعاهای خود گفت: «اسد، حتی با کمک‌های سوریه و ایران، به جای مبارزه با داعش، بر مقابله با مخالفان متمرکز شد.»

 

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود ادعاهایی که قبلاً درباره ایران مطرح کرده بود را بار دیگر تکرار کرد.

 

او گفت: «ایران به عنوان بخشی از راهبردش برای ایجاد یک هلال شمالی - که از ایران به سمت لبنان و دریای مدیترانه امتداد پیدا می‌کند- حضورش در سوریه را با مستقر کردن نیروهای سپاه پاسداران به طرز محسوسی افزایش داده است.»

 

وی اضافه کرد: «ایران، از طریق حضور در سوریه، خودش را در موقعیتی را قرار داده تا بتواند حمله به منافع آمریکا، متحدان ما و کارکنانمان را ادامه دهد.»

 

تیلرسون در ادامه تصریح کرد که نیروهای آمریکا به منظور محافظت از منافع این کشور در سوریه باقی می‌مانند.

 

وزیر خارجه آمریکا، شکست کامل داعش و القاعده در سوریه، حل و فصل سیاسی درگیری مردم سوریه با بشار اسد، از بین بردن نفوذ ایران در سوریه، ایجاد شرایط مطلوب برای بازگشت آوارگان سوری و پاکسازی سوریه از سلاح‌های کشتار جمعی را پنج هدف تداوم حضور نیروهای آمریکایی در سوریه برشمرد.

 

تیلرسون مدعی شد خروج کامل نیروهای آمریکایی از سوریه باعث «بازگشت» بشار اسد و ادامه رفتار «بی‌رحمانه» او علیه مردم خواهد شد.

 

وزیر خارجه آمریکا گفت که این کشور نمی‌تواند اشتباهات گذشته را تکرار کند.

 

وی گفت: «خروج از سوریه به ایران فرصت خواهد داد موقعیتش در سوریه را مستحکم کند. چنانکه از بیانیه‌های علنی و جنگ‌های نیابتی ایران برمی‌آید، ایران به دنبال سلطه بر خاورمیانه و نابودی متحد ما اسرائیل است.»

 

تیلرسون اضافه کرد: «سوریه به عنوان کشوری بی‌ثبات‌شده که با اسرائیل همجوار است فرصتی فراهم می‌آورد که ایران کاملاً مشتاق است از آن استفاده کند.»

 

وزیر خارجه آمریکا از روسیه خواست حکومت بشار اسد را به ایفای نقش سازنده در گفت‌وگوهای ژنو دعوت کند.

 

تیلرسون همچنین گفت: «در تلاش هستیم با روسیه و اردن، در جنوب غرب سوریه آتش‌بس برقرار کنیم. این آتش‌بس با ملزم کردن نیروهای مورد حمایت ایران به دور شدن از مرز، به امنیت اسرائیل کمک می‌کند.»

 

او گفت هدف آمریکا در سوریه، انتقال سیاسی در این کشور است که «خروج دائمی بشار اسد و خانواده او از قدرت» منجر شود. تیلرسون گفت این هدف زمان‌بر خواهد بود.

 

تیلرسون در بخش دیگری از اظهاراتش  ادعا کرد: «کاهش و حذف نفوذ مخرب ایران در سوریه به ایجاد یک سوریه دموکراتیک بستگی دارد. سوریه بشار اسد، برای سال‌های طولانی، دست‌‌نشانده ایران بوده است.»

 

وزیر خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد که آمریکا در سوریه وارد «ملت‌سازی» نخواهد شد.

 

تیلرسون گفت: «ایالات متحده، اتحادیه اروپا و متحدان اروپایی‌مان هیچ کمکی برای بازسازی مناطق تحت کنترل اسد ارائه نخواهند کرد. از همه می‌خواهیم از داشتن روابط اقتصادی با حکومت بشار اسد خودداری کنند. بعد از اینکه بشار اسد از قدرت کنار رفت، کشورها ایالات متحده مشتاقانه از عادی‌سازی روابط اقتصادی با سوریه حمایت خواهد کرد.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------