آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

مهم‌ترین مفاد راهبرد جدید پنتاگون در قبال ایران/ اعتراف به کاهش قدرت نظامی آمریکا



اخبار,اخبار سیاست خارجی,پنتاگون

وزارت دفاع آمریکا در سند جدید راهبرد دفاع ملی خود که منتشر کرده به کاهش برتری نظامی آمریکا در تمامی حوزه‌ها اعتراف کرده است.

به گزارش تسنیم، «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه از راهبرد دفاعی جدید این کشور، موسوم به «راهبرد دفاع ملی» رونمایی کرد. وی در آن سخنرانی گفت که اولویت‌های امنیتی آمریکا از مبارزه با تروریسم تغییر یافته و بر رقابت با قدرت‌های بزرگ مانند چین و روسیه استوار شده است.

 

وزارت دفاع آمریکا خلاصه 14صفحه‌ای سند راهبرد دفاعی جدید آمریکا را روی وب‌سایت خود قرار داده است. مهم‌ترین مفاد این سند، به‌ویژه بخش‌های مربوط به ایران، در زیر آمده است:

 

حاشیه برتری نظامی آمریکا در اکثر حوزه‌ها از بین رفته است. آمریکا با افزایش بی‌نظمی در جهان روبه‌رو است که وجه مشخصه آن فروپاشی نظم بین‌المللی قاعده‌محور است. این وضعیت باعث ایجاد یک فضای امنیتی می‌شود که پیچیده‌تر و شکننده‌تر از هر زمان دیگر در زمان‌های اخیر است.

 

در حال حاضر، رقابت‌های راهبردی میان کشورها، و نه تروریسم، نگرانی اصلی آمریکا در حوزه امنیت ملی است.

 

چین، یک رقیب راهبردی است که از روش‌های اقتصادی مبتنی بر بهره‌کشی برای ایجاد هراس در کشورهای همسایه‌اش استفاده می‌کند.

 

روسیه، مرزهای کشورهای همجوار را نقض کرده و از حق وتوی خود برای اثرگذاری بر تصمیم‌های اقتصادی، دیپلماتیک و امنیتی همسایگانش استفاده می‌کند.

 

اقدامات غیرقانونی و لفاظی‌های بی‌پروای کره شمالی، علی‌رغم تحریم‌ها و انتقادات سازمان ملل متحد کماکان ادامه دارند.

 

ایران به خشونت‌پراکنی ادامه می‌دهد و همچنان مهم‌ترین چالش برای ثبات منطقه خاورمیانه به‌شمار می‌رود.

 

راهبرد دفاع ملی به وجود یک محیط امنیتی پیچیده در جهان اذعان دارد. وجه مشخصه این فضا، چالش‌های آشکار در برابر نظم بین‌المللی آزاد و باز و پدیدآیی مجدد رقابت‌های راهبردی طولانی‌مدت میان کشورها است.

 

بیش از هر زمان دیگر آشکار است که چین و روسیه، به‌عنوان کشورهای تجدیدنظرطلب، به‌دنبال ایجاد جهانی همسو با الگوهای استبدادی خودشان هستند.

 

حکومت‌های سرکش، مانند کره شمالی و ایران با دنبال کردن برنامه‌های تسلیحات اتمی و حمایت از تروریسم مناطق را بی‌ثبات می‌کنند. کره شمالی، با مجموعه‌ای از اقدامات مرکب از برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای، شیمیایی، بیولوژیک، متعارف و غیرمتعارف و توان موشکی بالستیک به‌دنبال به‌دست آوردن نفوذ زورمحور بر کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده است.

 

در خاورمیانه، ایران در حال رقابت با همسایگانش است؛  این کشور همزمان با ایجاد یک هلال نفوذ و بی‌‌ثباتی، از طریق استفاده از فعالیت‌های تروریستی دولت‌پایه، شبکه گروه‌های نیابتی و برنامه موشکی مشتاقانه به‌دنبال دستیابی به هژمونی منطقه‌ای است. 

 

قدرت‌های تجدیدنظرطلب و حکومت‌های سرکش، هر دو در حال رقابت در تمامی ابعاد قدرت هستند. آنها غیر از درگیری مسلحانه، تلاش‌های خود را افزایش داده‌اند و اقدامات زورگویانه خود را به حوزه‌های مختلف گسترش داده‌اند.

 

چالش‌های ایجادشده بر سر برتری نظامی آمریکا از جمله دیگر تغییرات در فضای امنیت جهان است. ایالات متحده، برای چندین دهه از برتری مسلط و بی‌مانند در تمامی حوزه‌های فعالیت خود برخوردار بوده است. ما قادر بودیم نیروهای خود را هر زمان که می‌خواستیم مستقر کنیم، آنها را در هر جا که می‌خواستیم جمع کنیم و با آنها هرجور که می‌خواستیم عملیات انجام دهیم. امروز، تمامی این حوزه‌ها؛ در هوا، دریا، فضا و فضای سایبری به‌چالش کشیده شده‌اند.

 

رژیم‌های سرکش مانند کره شمالی کماکان به‌دنبال دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی و توانمندی‌های موشکی دوربرد هستند و در پاره‌ای موارد، چنان‌که در صادرات موشک‌های بالستیک به ایران دیده شد، سیاست اشاعه این توانمندی‌ها به بازیگران مخرب را پیگیری می‌کنند.   

 

وزارت دفاع آمریکا به تلاش‌های خود برای مهار کشورهایی مانند کره شمالی و ایران، غلبه بر تهدیدهای تروریستی علیه ایالات متحده و تثبیت دستاوردهایمان در عراق و افغانستان ادامه خواهد داد.

 

ما در راستای تثبیت دستاوردهایمان در عراق، افغانستان، سوریه و جاهای دیگر ائتلاف‌های ماندگار ایجاد خواهیم کرد و همزمان با قطع منابع قدرت تروریست‌ها در حین موازنه ایران، از شکست پایدار گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------