آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور به حفظ امنیت اسرائیل و همچنین کاهش تنش در منطقه پایبند است. به گزارش خبرآنلاین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در گروه هفت…

ونشیا: ایران و عربستان برای صلح در غرب آسیا پای میز مذاکره بنشینند



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ونشیا

دبیرکل کمیته دایمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی گفت: برای رسیدن به صلح پایدار به ویژه در غرب آسیا ایران و عربستان پای میز مذاکره بنشینند و مشکلات و اختلافات را حل و فصل کنند.

به گزارش ایسنا، ونشیا در سخنانی در این کنفرانس که دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم نیز بود از حضور بیش از ۴۰ حزب از کشورهای آسیایی قدردانی و اظهار کرد: امروزه احزاب سیاسی نقش مهمی در دنیا دارند و بسیار در روندها تاثیرگذارند.

 

وی در ادامه با معرفی سفیر کره جنوبی به عنوان دبیر کنفرانس بعدی اظهار امیدواری کرد که کنفرانس بعدی در سئول کره جنوبی به خوبی برگزار شود.

 

ونشیا همچنین از رهبری و رییس‌جمهوری و رییس مجلس ایران برای حمایت از برگزاری این کنفرانس و فعالیت احزاب تشکر کرد و گفت: از کشورهای بالکان تا شاخ آفریقا مشکلات زیادی وجود دارد که احزاب سیاسی می‌توانند در کاهش و حل این مشکلات موثر باشند. در ۱۹۷۹ با پیروزی انقلاب ایران، پادشاهی که مشکلات زیادی را داشت از بین رفت. احزاب از همان موقع شروع به کار کردند و ما معتقدیم ایران می‌تواند یکی از بازیگران موثر ایجاد کننده صلح در جهان باشد.

 

وی با اشاره به اجرای توافق هسته‌ای از سوی ایران نیز  گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای چندمین بار اعلام کرد که ایران به تعهداتش پایبند بوده است. اجرای این توافق از سوی ایران برای کشورهای آسیایی و دیگر کشورهای دنیا بسیار مهم است و این توافق مورد تایید همگان است. همه احزاب سیاسی حمایت خود را از رهبری و مدیریت کشور ایران حمایت و از مردم ایران تشکر می‌کنند.

 

وی در ادامه به اهمیت جاده ابریشم اشاره و اظهار کرد: ایران می‌تواند یکی از استراتژیک‌ترین کشورهای مسیر جاده ابریشم باشد.

 

دبیرکل کمیته دایمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی، اظهار کرد: همه ما می‌دانیم راه رسیدن به اروپا جاده ابریشم است و ایران نیز یکی از مهمترین کشورهاست و در این مسیر کشورها با فرهنگ‌ها و اقتصادهای متفاوت می‌توانند بسیار انتقال دهنده فرهنگ و تاریخ آسیا به اروپا و دیگر کشورها باشند. همچنین امیدواریم این جاده بتواند به کشورهای آمریکایی و استرالیا نیر متصل شود.

 

ونشیا تاکید کرد: راه ابریشم می‌تواند توسعه سیاسی و اقتصادی را برای کشورهای در مسیر این جاده ایجاد کند. ما باید بتوایم همچنین در زمینه محیط زیست و رفع آلودگی ناشی از دی اکسید کربن را در همه کشورهای مسیر جاده ابریشم و دیگر کشورهای آسیایی با یکدیگر همکاری کنیم،؛ چراکه از مسایل مهم ماست.

 

وی با اشاره به ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها که از سوی ایران نیز مطرح شده است، تاکید کرد: باید بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم و دیدگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم.

 

ونشیا همچنین با اشاره به صادرات نفت ایران گفت: کنار گذاشتن ایران از صحنه تولید نفت و صادرات آن مشکلات زیادی را برای دنیا ایجاد می‌کند؛ چرا که یکی از تولید کنندگان مهم در این زمینه است.

 

وی با اشاره به افراط‌گرایی در منطقه و اختلافات میان اهل تسنن و اهل تشیع نیز گفت: باید در این زمینه کاری کرد و رهبر ایران در این روند پیشنهادها و توصیه‌هایی دارد که می‌تواند راهنمای ما باشد. ایران و اندونزی می‌توانند در روند حل و فصل این اختلاف‌ها می‌توانند بسیار کمک کننده باشند. همچنین امیدواریم برای رسیدن به صلح جهانی به ویژه در آسیای غربی ایران و عربستان پای میز مذاکره بنشینند.

 

ونشیا با بیان این‌که «آقای هاشمی رفسنجانی یکی از آرزوهایش این بود که گروه‌های مذهبی بتوانند مشکلات‌شان را حل کنند و گروه‌های اسلامی در کنار هم باشند تا به صلح دست یابند»، افزود: همان‌طور که آقای ظریف هم اعلام کرده است؛، باید بین رقبا مذاکره ایجاد کنیم، ما هم باید پیگیر این ایده باشیم و تلاش‌مان را گسترش دهیم تا به یک محور سیاسی و امنیتی و اقتصادی دست یابیم و باید کلیساها و مساجد و معابد را مورد حمایت و حفاظت قرار دهیم. در تمام کشورهای متمدن این مساله پذیرفته شده و ما هم باید این مسیر را ادامه دهیم و احزاب در این روند بسیار موثرند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------