آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

ماکرون: باید بر برنامه موشکی ایران نظارت کنیم



اخبار,اخبار سیاست خارجی,امانوئل ماکرون

رئیس‌جمهور فرانسه که کشورش در ماه‌های گذشته رهبری فشارهای اروپایی بر برنامه موشکی ایران را بر عهده داشته، خواستار تشدید نظارت‌ها بر برنامه موشکی ایران شد.

به گزارش فارس، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه بار دیگر خواستار تشدید نظارت‌های بین‌المللی بر برنامه موشکی ایران شد. 

 

فرانسه در ماه‌های بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا و تهدیدهای تُند او درباره خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ (برجام) رهبری فشارهای اروپا علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را به عهده داشته است.  

 

«امانوئل ماکرون» اولین رئیس یک کشور اروپایی بود که شهریورماه سال جاری بعد از مواضع ترامپ ضد توافق هسته‌ای، بحث «توافق مکمل برجام» با ایران، در زمینه برنامه موشکی این کشور را به میان آورد. 

 

علی‌رغم این، دولت فرانسه به عنوان یکی از طرف‌های گروه ۱+۵ بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) تأکید کرده است. 

 

رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه (۲۴ بهمن‌ماه) ایران را به ارسال سلاح به یمن متهم کرد و آن را موضوعی خواند که بایستی به آن پرداخت.

 

 «ماکرون» در جمع خبرنگاران گفت: «من خواستار دور جدیدی از مذاکرات با طرف‌های منطقه‌ای و اعضای دائم شورای امنیت هستم؛ همانند همان کاری که ما درباره مذاکرات هسته‌ای [با ایران] انجام دادیم، اما این بار می‌خواهیم گفت‌وگوها را به کشورهای منطقه گسترش بدهیم تا بتوانیم این ناامنی را کاهش داده و آن را ریشه‌کن کنیم.»

 

وی اضافه کرد: «لازم است که ما بابت موشک‌های بالستیک ایران را تحت نظارت قرار دهیم. این موضوع برای امنیت منطقه ضروری است و بنابراین لازم است ما ساز و کارهای تحریم و کنترلی متناسب با آن داشته باشیم.»

 

«برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (امریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) مورد توافق قرار گرفت.

 

 این توافق قرار است در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------