آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

آیا ایران و اسرائیل یک جنگ تمام‌عیار راه می‌اندازند؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,ایران و اسرائیل

گاردین نوشت: تنش بین ایران و اسرائیل پس از درگیری‌های بی‌سابقه هفته گذشته در سوریه، به‌شدت افزایش‌یافته است. برای هر دو کشور، جنگ تمام‌عیار در حال حاضر یک فاجعه است؛ اما اگر اسرائیل حملات مرزی خود را ادامه دهد و ایران سوریه را ترک نکند و حضور نظامی خود را در آنجا گسترش دهد، دیر یا زود اتفاق ناگواری خواهد افتاد.

به گزارش اعتماد آنلاین به نقل از گاردین، بعد از سرنگونی جنگنده اف-16 اسرائیلی و پهباد ارتش سوریه، تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های فراوانی ارائه شده است. بیشتر رسانه‌های اسرائیلی نسبت به این درگیری‌ها هشدار دادند. گاردین نیز در تحلیلی درباره افزایش تنش بین ایران و اسرائیل هشدار داد. نه ایران و نه اسرائیل از درگیری جدید در خاورمیانه سود نخواهند برد. بهتر است درگیری نظامی را متوقف کنند. تنش بین ایران و اسرائیل پس از درگیری‌های بی‌سابقه هفته گذشته در سوریه، به‌شدت افزایش‌یافته است.

 

ترس از آنکه یک جنگ تمام‌عیار در خاورمیانه رخ دهد، افزایش یافته است. دولت ترامپ و عربستان ادعا می‌کنند که ایران یک متجاوز است، از سال 2011، نیروهای نظامی خود را در سوریه گسترش داده و شبه‌نظامیان افغانی و پاکستانی، نیروهای حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران را اعزام کرده است.

 

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، در سال 2005 گفت که اسرائیل باید از نقشه جهان حذف شود. کلمات او دقیق مورد بحث قرار گرفتند. بسیاری از اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند که ایران تهدیدی خطرناک است. رهبران اسرائیلی معتقدند ایران نگاه و اسلحه خود را روی اسرائیل قرار می‌دهد و «خط قرمز» آن‌ها که شامل ممنوعیت حضور دائم نظامی ایران در سوریه و انتقال سلاح‌های پیشرفته به حزب‌الله است، نادیده گرفته می‌شود.

 

هفته گذشته اسرائیلی‌ها در مورد این بحث می‌کردند که بهتر است به‌جای اینکه موردحمله واقع شوند به ایران حمله کنند؛ درست مانند زمانی که نیروهای اسرائیلی «یک پایگاه نظامی» ایران را در نزدیکی روستای کسوه واقع در 13 کیلومتری جنوب دمشق هدف قرار دادند.

 

این اولین باری بود که ایران به طور رسمی اسرائیل را درگیر کرد و هواپیمای بدون سرنشین خود را به خاک آن فرستاد. همچنین از سال 1982 به این سو این اولین باری است که هواپیمای جنگی اسرائیل سرنگون شده و اسرائیل به‌طور آشکار دارایی‌های ایران در سوریه را هدف قرار داد.

 

سایت تحلیلی گاردین مدعی شد که نیت ایران هنوز مبهم است. نیروهای قدس سپاه پاسداران در سوریه تحت فرماندهی سرلشکر قاسم سلیمانی، پیوندهایی با جناح محافظه‌کار رادیکال در تهران دارد که دائماً تهدید می‌کنند اسرائیل باید از نقشه جهان حذف شود.

 

آیا اسرائیل جنگ دیگری می‌خواهد؟ احتمالاً نه؛ اما در 18 ماه گذشته بیش از 100 حمله به سوریه داشته و فرکانس آن‌ها در حال افزایش است. ایران اگر فاقد سلاح‌های پیشرفته باشد، دارای عزمی راسخ است. این چیزی است که صدام حسین در جنگ سال 1980 با ایران، متوجه آن شد.

 

برای هر دو کشور، جنگ تمام‌عیار در حال حاضر یک فاجعه است؛ اما اگر اسرائیل حملات مرزی خود را ادامه دهد و ایران سوریه را ترک نکند و حضور نظامی خود را در آنجا گسترش دهد، دیر یا زود اتفاق ناگواری خواهد افتاد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------