آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

مایک پنس: دیگر پایبندی ایران به برجام را تأیید نخواهیم کرد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مایک پنس

معاون رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید دولت ترامپ دیگر اقدامات منطقه‌ای ایران را تحمل نمی‌کند و برای دومین بار، عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام خواهد کرد.

به گزارش فارس، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا که امروز در کنگره محافظه‌کاران آمریکا حضور یافته بود، از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کشورش برای عدم تأیید پایبندی ایران به برجام خبر داد؛ این دومین «عدم تأیید» ترامپ خواهد بود.

 

ترامپ در روز ۲۱ مهر ماه (۱۳ اکتبر) سال جاری، تحت یکی از قوانین داخلی کشورش که اجرای یک تعهد بین‌المللی به اسم برجام به آن منوط شده، باید کنگره را از پایبندی یا عدم‌پایبندی ایران به برجام مطلع می‌کرد؛ رئیس‌جمهور آمریکا به رغم اطلاع از گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پایبندی کامل ایران به مفاد برنامه جامع اقدام مشترک، مدعی عدم پایبندی ایران به این توافق شد.

 

ترامپ نامه عدم تأیید را برای کنگره فرستاد تا قانون‌گذاران این کشور، طبق قانون خودساخته‌شان، ظرف ۶۰ روز درباره خروج یا عدم خروج از برجام تصمیم بگیرند؛ تا امروز از تصمیم کنگره خبری نشده است.

 

مایک پنس امشب در کنگره محافظه‌کاران، به برنامه‌های ترامپ برای سال جاری میلادی اشاره کرد و پس از برشمردن دستاوردهای اقتصادی و نظامی کشورش، گفت که روند اجرایی شدن قول‌های انتخاباتی ترامپ ادامه خواهد داشت.

 

سپس نوبت به برنامه سیاست خارجی آمریکا رسید. وی گفت: «آمریکا می‌خواهد باز هم به جایگاه رهبری جهان آزاد برسد.»

 

مایک پنس سپس در میان تشویق ممتد حاضر، به عملی شدن یکی از قول‌های مهم ترامپ در عرصه روابط خارجی پرداخت و گفت: «روسای جمهور یکی از پس از دیگری قول می‌دادند که سفارتخانه ایالات متحده را به پایتخت محبوب‌ترین متحدمان (یعنی اسرائیل) منتقل کنند اما این رئیس‌جمهور ترامپ بود که در ۶ دسامبر، این گام تاریخ‌ساز را برداشت.»

 

پنس سپس به سراغ دشمنان آمریکا رفت و ابتدا از مبارزه با داعش گفت. اسناد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد سقوط رقه (پایتخت خودخوانده داعش) در حقیقت، ورود نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا پس از هلی‌برن داعشی‌ها به بیرون از شهر بوده است. از محل انتقال سران داعش توسط هلی‌کوپترهای آمریکایی خبر دقیقی در دست نیست.

 

پنس سپس به سراغ ایران رفت و گفت: «به بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی هشدار دادیم؛ ایالات متحده دیگر اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه را تحمل نخواهد کرد.

 

مایک به موعد بعدی تأیید یا عدم تأیید پایبندی ایران به برجام یعنی ۲۴ فروردین (۱۳ آوریل) هم اشاره کرد و گفت: «این کشور (آمریکا) دیگر توافق فاجعه‌بار هسته‌ای با ایران را تأیید نخواهد کرد.»

 

پنس به کره شمالی هم هشدار داد و گفت: «دوره صبر راهبردی ما تمام شده است.»

 

کره جنوبی که پایتختش با توپ‌های مرزی کره شمالی فقط ۵۵ کیلومتر فاصله دارد و مردمش هم زبان و تاریخی مشترک با مردم همسایه شمالی دارند، در سایه المپیک زمستانی، میزبان ورزشکاران و حتی مقامات ارشد کره شمالی شده تا مشکلاتش با همسایه اتمی شمالی را حل کند.

 

آمریکا اما اصلاً از این رویه راضی نیست و در اثنای همین دیپلماسی المپیکی کره جنوبی، اعلام کرد که با همکاری سئول و توکیو، قصد ادامه اعمال فشار بر پیونگ‌یانگ را دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------